Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz
Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ČERVENEC 2016   >
POÚTSTČTSONE
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
FACILITY MANAGEMENT – cizí slovo nebo běžná praxe

14. 6. 2016 Odborný seminář

Rodina dnes

7. 6. 2015 Seminář SPOV

Venkov jako prostor pro šíření inovací a inov. technologií

7. 6. 2016, Hotel Baltaci Atrium, Lešetín II/651, Zlín

Vzděláváme společně

Konference týkající se inkluzivního vzdělávání

Seminář k PRV

„Environmentální opatření PRV v jednotné žádosti o platbu v roce 2016 a související dotační nástroje“

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / > / >> /

aktuality >

Argumentář SMS ČR k vládní novele RUD

Dne 2. 12. 2015 očekáváme klíčové hlasování v plénu Senátu, které se bude týkat novelizace zákona 243/2000 Sb. o RUD. Naše sdružení velmi podporuje zařazení obcí po bok krajů tak, aby došlo k posílení příjmové složky obcí z DPH. Jaké máme argumenty?

1. V roce 2012, kdy se zvyšovalo DPH, se obcím a krajům (společně) nedal podíl na tomto zvýšení DPH, protože zvýšený výběr měl jít na financování důchodové reformy. Konkrétně důvodová zpráva uváděla toto:

V roce 2013 by pak tyto příjmové dopady byly následující:

Rok 2013
Státní rozpočet a místní rozpočty v mld. Kč státní rozpočet rozpočty obcí rozpočty krajů
Daň z přidané hodnoty 15,7 4,8 2,0

 

Pokud bude přijata navrhovaná úprava zákona o rozpočtovém určení daní, bude rozdělení dopadů navrhované právní úpravy do příjmů veřejných rozpočtů v roce 2012 následující:

Rok 2012
Státní rozpočet a místní rozpočty v mld. Kč státní rozpočet rozpočty obcí rozpočty krajů
Daň z přidané hodnoty 21,3 0 0

 

Jak je patrné, příjmy samospráv měly zůstat na svém, zatímco státní rozpočet si měl přilepšit celkem o 21,3 mld. Kč na realizaci důchodové reformy. Obce se na nenavýšení podílely 4,8 mld. Kč, tzn., že o tuto částku jejich rozpočty nenarostly, a kraje částkou 2 mld. Kč. Celkem samosprávy 6,8 mld. Kč.

2. V tomto r. 2015 stát důchodovou reformu zrušil, ale DPH nesnížil, již zde je první pokrytectví státu, že si zvýšený výběr na DPH ponechal (měl DPH snížit na původní sazby před změnou v r. 2013), ale toto samosprávy neřeší, řeší jen neodůvodněnou nerovnost, tj. diskriminaci obcí a měst. Zvýšený výběr z DPH vláda totiž chce promítnout pouze do rozpočtů krajů, jak jsem uvedl shora, ostatní samosprávy - obce a města z tohoto podílu hodlá vynechat.

3. Odpůrci našich snah budou jistě argumentovat, že stát již přidal obcím při velké reformě RUD v r. 2013 přes 12 mld. Kč. To je sice pravda, ale i v tehdejší reformě se důsledně dodrželo to, že žádný tento příjem NEŠEL ze zvýšeného DPH. To je vidět na sazbách sdílených daní, podle nichž se podílí obce daňových příjmech státu - obcím přísluší podíl na 23,58 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob vybírané srážkou, dále tentýž podíl na 23,58 % z 60 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň)  z příjmů fyzických osob, dále tentýž oddíl  na  23,58  %  z  celostátního  hrubého  výnosu daně z příjmů    právnických  osob. Ale u DPH je to podíl  20,83  %  z  celostátního  hrubého výnosu daně z přidané hodnoty!! (viz § 4 odst. 1 RUD)

4. Jak by se měly navracet příjmy i pro obce a města, jednoznačně dokládá samotný návrh vlády a vývoj sazeb pro obě dvě úrovně samosprávy.

Podíly obcí na DPH
(vývoj v letech) 

do r. 2007

2008-2011 

2012

2013-2015

od r. 2016

 

20,59%

21,40%

19,93%

20,83%

20,83%

(dle návrhu vlády! proč? alespoň 21,40% dle 2011)

Podíly krajů na DPH
(vývoj v letech) 

do r. 2004

2005-2011

2012

2013-2015

od r. 2016

 

3,1%

8,92%

8,29%

7,86%

8,92%

(dle vlády se krajům má vrátit pův. výše z r. 2011)

Jak je vidět, tato tabulka nejlépe ilustruje, že samosprávám minimálně na rok 2016 vyvstává jednostranná diskriminace, a to vůči státu i krajům.

5. Celý zvýšený výběr ze zvýšeného DPH si tak vlastně stát dle vládního návrhu novely RUD ponechá, i když důchodovou reformu, pro kterou zvýšení DPH zavedl, zrušil, a malou část dá krajům, v řečí čísel dle očekávaného výběru DPH pro r. 2016 se celkem jedná o cca 25 mld. Kč, z nichž krajům dá 3,5 mld. Kč a obcím/městům 0 mld. Kč.

6. Dopad oprávněného požadavku obcí / měst, ať se jim dá aspoň to, co jim náleželo v DPH dle sazeb před r. 2012, je do státního rozpočtu 2,5 mld. Kč. Tzn., že zvýšené inkaso na DPH by se dělilo takto: celkem 25 mld. Kč, z toho stát = 19 mld.,     kraje = 3,5 mld.,       obce/města = 2,5 mld.

Ve vztahu k celkovému objemu prostředků z DPH se jedná o marginální záležitost.

7. Je nutno dodat, že obce a města nebudou mít financovány množství veřejných potřeb, které bylo možné hradit z evropských zdrojů období 2007-2013, neboť v novém období 2014-2020 nejsou způsobilé k financování z evropských zdrojů, a to konkrétně - cestovní ruch (zcela vyloučeno), místní komunikace (zcela vyloučeno; u komunikací budou podpořeny pouze krajské a státní projekty), veřejná prostranství (vyloučeno až na výjimky), kulturní dědictví (vyloučeno až na výjimky, budou moci být podpořeny některé větší krajské a státní projekty obnovy muzeí, knihoven a velkých památek), domovy pro seniory (zcela vyloučeno) a zařízení pro volnočasové aktivity (vyloučeno až na výjimky).

Příkladem lze uvést, že např. na potřeby rekonstrukce místních komunikací bylo v období 2007-2013 vynaloženo ve všech ROP celkem 3,871 mld. Kč (opraveno bylo celkem 652 km místních komunikací).

Celkem se odhaduje, že na tyto shora uvedené potřeby bylo jen v ROPech investováno v období 2007-2013 celkem 38 mld. Kč. V nastupujícím období to bude z hlediska obcí jen zanedbatelné množství dříve alokovaných prostředků.

Z výše uvedených důvodů SMS ČR jednoznačně podporuje rozšíření vládního návrhu novely RUD o obce a vyzývá senátory k přijetí příslušných pozměňovacích návrhů. V intencích tohoto stanoviska je formulována i společná výzva předsedů SMS ČR a SPOV ČR Stanislava Polčáka a Edurda Kavaly, kterou uvádíme v příloze. Tato výzva je adresována všem senátorům, kteří v této věci dne 2. prosince 2015 budou rozhodovat.

Argumentář docx  
17 kB
Výzva senátorům pdf  
271 kB
Online Project Management | Regionální stálá konference Ústeckého kraje