Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz
Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ČERVENEC 2016   >
POÚTSTČTSONE
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
FACILITY MANAGEMENT – cizí slovo nebo běžná praxe

14. 6. 2016 Odborný seminář

Rodina dnes

7. 6. 2015 Seminář SPOV

Venkov jako prostor pro šíření inovací a inov. technologií

7. 6. 2016, Hotel Baltaci Atrium, Lešetín II/651, Zlín

Vzděláváme společně

Konference týkající se inkluzivního vzdělávání

Seminář k PRV

„Environmentální opatření PRV v jednotné žádosti o platbu v roce 2016 a související dotační nástroje“

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / > / >> /

aktuality >

Zákon o řízení a kontrole veřejných financí zasáhne i obce

V úterý 5. ledna proběhlo prezenční vypořádání připomínek k otázce zákona o řízení a kontrole veřejných financí. SMS ČR k tomuto předpisu uplatnilo řadu připomínek.

Návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí nahrazuje dosud platný zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a částečně transponuje směrnici 2011/85/EU ze dne 8. listopadu 2011 o požadavcích na rozpočtové rámce členských států. Předmětného jednání se s pověřením předsedy SMS ČR Stanislava Polčáka, zúčastnil tajemník Tomáš Chmela spolu se starostou Ondřejova Martinem Macháčkem.

SMS ČR považuje za důležité, aby tento zákon byl kvalitní, protože daleko nejpočetnější skupinou subjektů, skoro 13 000, pro které má navrhovaný zákon platit, budou malé obce do 1000 obyvatel a mateřské a základní školy, které jsou zřizovány obcemi a městy. Obcí a měst s více než 1000 obyvateli je totiž jen 1434 a celkový počet ostatních správců veřejného rozpočtu, veřejných subjektů, veřejných vysokých škol a veřejných výzkumných institucí, na které se tento zákon také vztahuje, bude řádově několik stovek, dohromady tedy jde přibližně o 2000 subjektů. Naproti tomu máme 4819 obcí do 1000 obyvatel + 5085 obecních školek + 2764 obecních škol do 250 žáků = 12 668 subjektů.

Návrh zákona byl psán s cílem zjednodušit řízení a kontrolu veřejných financí. Bohužel se do něj v prvních verzích dostala řada ustanovení, která obcím i jiným subjektům práci přidávají, např. hrozilo, že obce budou muset vypracovávat a posílat nějaké zprávy „navíc“. Jednání s pracovníky Ministerstva financí, kteří tento návrh zpracovávají, bylo však velmi efektivní a řadu věcí podařilo v připomínkovém řízení zjednodušit.

Například nebude třeba vypracovávat více „kontrolních zpráv“ než dosud, tedy víc než jednu ročně; a jak nás ujišťovali zástupci ministerstva, ta by měla mít podobu jednoduchého webového dotazníku. Další hrozbou byla původně navrhovaná ustanovení o „řízení rizik“, ta se v textu zákona také podstatně zjednodušila. K „řízení rizik“ se ovšem připravuje ministerská vyhláška, jejíž definitivní text není ještě znám. SMS ČR v této věci ministerstvo vyzvalo, aby nedocházelo k dalšímu zatěžování obcí formalitami. Návrh vyhlášky dle příslibu ministerstva financí bude našemu sdružení předložen k další oponentuře.

Za zásadní část předmětného návrhu lze považovat ustanovení § 11 odst. 6 o odpovědnosti za způsobenou škodu do tohoto procesního zákona. SMS ČR vyjádřilo zásadní nesouhlas s touto skutečností, neboť hmotná a trestní odpovědnost za způsobenou škodu je dostatečně implementována v jiných normách a předpisech. Zástupci ministerstva však argumentovalo studií, podle které dotčené organizace a subjekty prakticky nevymáhají způsobenou škodu. SMS ČR v této věci ponechalo rozpor.

V další diskusi zástupci SMS ČR vyjádřili nesouhlas se současným uplatňováním intrumentu „porušení rozpočtové kázně“, který operuje s neúměrně vysokými sankcemi, a to i v případech formálních pochybení bez úmyslného zavinění. Další apel směřoval na potřebnost zásadní změny zákona o dani z příjmů (již téměř 170 novelizací). Dle informací ministerstva je v přípravě zákon nový. Posledním diskutovaným tématem bylo zrušení povinnosti obcí vést účet u ČNB. Důvody tohoto nařízení jsou dle zástupců ministerstva financí makroekonomické a bohužel není zatím plánováno zrušení této povinnosti.

Online Project Management | Regionální stálá konference Ústeckého kraje