Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz
Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ZÁŘÍ 2016   >
POÚTSTČTSONE
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
 
  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Začleňování opatření k předcházení vzniku odpadů

4. 10. 2016 Workshop

Odborná konference k sociálnímu bydlení

27. 9. 2016 Sál zastupitelstva Magistrátu hlavního města Praha

Workshop

20. 9. 2016 Nástroj CLLD uplatňovaném v programovém období 2014 - 2020

Konference Moderní veřejná správa

15. - 16. 9. 2016 Praha

Seminář SPOV

29. 8. 2016 Tvorba kvalitní zeleně v sídle a v krajině – závazek pro příští generace

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / > / >> /

Anketa
Souhlasíte s navýšením sazebníku OSA, které opět zasáhne i obce?
ANO
NE
NEVÍM


aktuality >

Senát v roli ochránce samospráv selhal

Senát včera večer rozhodl, jak má vypadat rozpočtové určení daní pro následující roky. Bohužel o JEDINÝ HLAS neprošel návrh senátních výborů, který pamatoval nejen na rozpočty krajů, ale i legitimně zvyšoval příjmy obcí a měst.

Nakonec Senát schválil variantu, která na jedné straně obcím přidává výrazně méně, než jak navrhovaly jeho senátní výbory, ale nadto odnímá obcím příjem z daně podnikajících fyzických osob.

Chceme na tomto místě poděkovat všem senátorům, kteří podpořili oprávněné požadavky obcí a měst, poděkovat také členům senátních výborů – pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí a dále výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu a také senátní komisi pro rozvoj venkova. Litujeme, že tolik senátorů nedorazilo do práce, jestliže pětina senátorů na klíčovém hlasování chyběla. Nerozumíme důvodům, proč nebyla senátory podpořena totožná rozhodnutí třech senátních orgánů, a ptáme se, k čemu je Senát zřizuje, když je pak přehlíží. A nechápeme, že tolik senátorů obce a města nepodpořilo a proč několik senátorů dokonce změnilo své původní hlasování ze senátních výborů a přísliby, které dali nám starostům.

Bohužel Senát neprokázal, že by byl ochráncem samospráv, nicméně kvůli jednomu hlasu nechceme odsoudit všechny senátorky a senátory a ani tuto ústavní instituci jako celek.

Nyní bude na poslancích, jakou verzi zákona nakonec přijmou. Senátní verze však podle našeho názoru skrývá v sobě několik nedostatků, cítíme jako povinnost na ně upozornit v příloze tohoto dopisu. Nutno předeslat, že zatímco celý legislativní proces a jeho diskuse se týkala DPH, náhle Senát zasáhl do jiné příjmové daně – daně z příjmů fyzických osob. Podle našeho názoru by se o takto zásadní věci mělo jednat už ve sněmovně, nikoli až v senátním kole. Z tohoto důvodu však pokládáme za obezřetnější, aby byla schválena původní předloha, podpořená poslanci, protože návrh senátorů může mít v horizontu 2 let negativní dopad na samosprávy.

Pro další zápas o podobu rozpočtového určení daní a příjmy obcí a měst ze sdílených daní je však nutné neřešit primárně detaily zákona, ale nastavit základní parametr, jaký má být poměr příjmů ze sdílených daní jednotlivých úrovní veřejné správy (státu, krajů, obcí a měst), a to ve vazbě k zákonem svěřeným úkolům. Jsme přesvědčeni i s ohledem na negativní výhled možností obcí čerpat na veřejné potřeby prostředky z nového operačního období EU, že obce jsou podfinancovány právě s ohledem na delegované úkoly a své poslání. Jsme nadále připraveni spolupracovat na přípravě změn v RUD, pokud o to ústavní instituce stojí. Pevně věříme, že tento zájem má i Senát, i když jeho včerejším rozhodnutím jsme trpce zklamáni.

Detail klíčového senátního hlasování jednotlivých senátorů naleznete zde:
http://www.senat.cz/xqw/xervlet/pssenat/hlasy?G=15602&O=10

Za SMS ČR členové předsednictva ve funkci starostů a předsedové krajských organizací:

Jan Sedláček, místopředseda SMS ČR, starosta obce Křižánky
Radim Sršeň, místopředseda SMS ČR, starosta obce Dolní Studénky
Josef Bartoněk, místopředseda SMS ČR
Oldřich Vávra, člen předsednictva SMS ČR, starosta obce Tupesy
Radek Brázda, člen předsednictva SMS ČR, starosta obce Troubky
Pavel Eliáš, člen Předsednictva SMS ČR, starosta obce České Heřmanice
Jiří Iral, předseda SMS ČR Jihočeského kraje, starosta obce Chelčice
Petr Halada, předseda SMS ČR Středočeského kraje, starosta obce Kamýk na Vltavou
Jana Kuthanová, předsedkyně SMS ČR Královéhradeckého kraje, starostka obce Hořiněves
Petr Žůrek, předseda SMS ČR Zlínského kraje
Karel Ferschmann, člen Předsednictva SMS ČR, předseda SMS ČR Plzeňského kraje, starosta obce Němčovice
Jan Ryba, předseda SMS ČR Karlovarského kraje, starosta obce Poustka
Karel Drašner, předseda SMS ČR Ústeckého kraje, starosta obce Háj u Duchcova
Josef Voral, předseda SMS ČR Moravskoslezského kraje, starosta obce Jistebník
Ladislav Stalmach, předseda SMS ČR Kraje Vysočina, starosta obce Vír


Odůvodnění možných úskalí konečného návrhu Senátu k RUD:

Přehlédneme-li, že Senát poněkud nepochopitelně zasáhl do jiného daňového příjmů samospráv, než jak původní předloha mířila (vládní návrh se týkal DPH, senátoři obcím však poněkud překvapivě sebrali příjem ze záloh příjmové daně podnikajících fyzických osob), pak je nutné vznést i věcné námitky, relativizující údajný přínos senátního návrhu pro obce a města.

Především unáhlené odstranění jediného motivačního faktoru, kterým obce mohou ovlivňovat své příjmy od podnikajících fyzických osob, se může z budoucího hlediska ukázat jako nezodpovědné. Proč by měly obce nadále motivovat podnikatele k aktivitě, vytvářet podmínky k podnikání, když odpovídající daňové příjmy jsou jim zrušeny? Senátoři poněkud přehlédli, že na této daní má podíl téměř 1/3 obcí, což je projevem právě oné „motivace“ obcí v RUD. Motivační faktory v rozpočtovém určení daní mají své místo. SMS ČR nemá ke stávajícím motivačním faktorům v RUD zásadní výhrady, jako problematické se nám jeví jiná místa RUD.

Za druhé, pokud se tvrdí, že obce i při zrušení této daně vydělají na senátním návrhu jednu miliardu, pak jde o ničím nepodložené dohady. Jen v letošním roce stát zřejmě vybere více peněz na této dani než vloni, tím ovšem odhad údajného přínosu pro obce dostává povážlivé trhliny. Jen kdyby stát letos na této dani vybral pro obce o 1 miliardu více, což při 4,5% růstu ekonomiky je spíše podsazené číslo, pak už senátní návrh pro obce znamená nulový přínos. Každý další lepší výsledek daňového výběru pak už pro obce znamená mínus.

A v neposlední řadě nutné zmínit, že pokud bude schváleno zavedení elektronické evidence tržeb, pak samo ministerstvo financí předpokládá nárůst příjmů státu na příjmových daních o až 15 miliard (i když odhady stále upravuje). Při naplnění tohoto ministerského odhadu potom zrušení příjmu obcí a měst z vybraných záloh pak již bude znamenat pro obce každoroční ztrátu. Tvrdí se, že tato daň je nestálá, zatímco výběr DPH je stálý. Ani toto tvrzení není správné podle výsledku jednotlivých let v uplynulé dekádě, přesto však je krajně nezodpovědné tvrdit, že stát na této dani pro obce v letošním roce a letech dalších nevybere alespoň 2 miliardy a pro více než 1/3 obcí bude nový systém příznivější. Obáváme se, že opak bude pravdou, jak naznačuje růst ekonomiky.

Ze všech shora uvedených důvodů měl podle našeho názoru Senát naplnit roli ochránce samospráv, a to i obecních, nejen krajských, a navýšit příjmy obcí a měst podle návrhu svých senátních výborů a své senátní komise. Čest těm senátorkám a senátorům, kteří důvěry svých voličů a obcí svého obvodu nezklamali.

Regionální stálá konference Ústeckého kraje