Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz
Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   LISTOPAD 2017   >
POÚTSTČTSONE
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
9. ročník Národní konference Venkov 2017

1. 11. 2017

1. – 3. listopadu 2017 v Pardubickém kraji

Seminář "Obce a DPH"

3. 11. 2017

Praha

Den malých obcí

7. 11. 2017

Praha

Konference PROPAMÁTKY

9. 11. 2017

9. - 10. 11. 2017 Havlíčkův Brod

Krajský seminář SMS ČR Ústeckého kraje

16. 11. 2017

Malé Žernoseky

5. WEBINÁŘ

24. 11. 2017

Téma: „Náhrada škody a bezdůvodné obohacení - odpovědnost obce za škodu a vydání bezdůvodného obohacení“

Krajský seminář SMS ČR Libereckého kraje

24. 11. 2017

Zlatá Olešnice

 

ekolamp

  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Konference PROPAMÁTKY

9. - 10. 11. 2017 Havlíčkův Brod

Metodické doporučení k činnosti územně samosprávných celků

2. 11. 2017

Metodika MMR pro nákupy dodávek na komoditní burze

12. 10. 2017

VÝZVA Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy

12. 10. 2017 Výzva k předložení žádostí o podporu v rámci programu 133 310 Rozvoj výukových kapacit mateřských a základních škol zřizovaných územně samosprávnými celky v letech 2018 a 2019

Zastupitel v kurzu

Termíny pro školení ke kurzu Dotační management

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / > / >> /

Anketa
Na jaké platformě vyřizujete e-maily pro pracovní účely?





aktuality >

Sociální podnikání má být pro obce příležitostí, ne přítěží

Sociální podnik může být ideální příležitostí, jak dát pracovní příležitost sociálně znevýhodněným občanům. Stále však chybí klíčový zákon. V jaké fázi se nyní nalézáme a jaké jsou pozice SMS ČR?

Ministerstvo práce a sociálních věcí spolu s úřadem ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu mají hlavní podíl na přípravě věcného záměru zákona o sociálním podnikání. Tento dokument měl za úkol zejména definovat pojem sociálního podniku a podmínky pro získání označení sociálního podniku. SMS ČR se v procesu jeho přípravy několikrát aktivně zapojilo do tvorby jeho finální podoby tak, aby co nejvíce odrážel specifickou roli obcí.

Sociální podnikání je definováno jako podnikatelská činnost zaměřená jak na dosahování zisku, tak na společenský prospěch, což se projevuje požadavkem na další využití 50 procent zisku na další rozvoj sociálního podniku, a/nebo za účelem společensky prospěšné činnosti. Na získání statutu sociálního podniku bude mít žadatel právní nárok, pokud splní zákonem stanovené podmínky. Zákon však nepřináší novou právní formu podnikání. Tento statut by tedy mohla získat právnická osoba zákonem stanovených forem a také podnikající fyzická osoba.

Zmíněná ministerstva v daném věcném návrhu zákona předkládají dvě možné varianty, které se liší ve výši majetkové účasti právnické osoby veřejného práva v sociálním podniku, resp. integračním sociálním podniku. První varianta danou výši nikterak neomezuje, dle druhé varianty si může podnik s účastí právnické osoby veřejného právo zažádat o status sociálního podniku pouze pokud majetková účast této osoby, a/nebo její podíl na hlasovacích právech na valné hromadě podniku nepřesahuje 50%.

Sdružení místních samospráv ČR podporuje variantu, která umožňuje získat status sociálního podniku, resp. integračního sociálního podniku také právnickým osobám s neomezenou majetkovou účastí obce. V legislativní připomínce vytvořené Pracovní skupinou pro sociální záležitosti obcí připojené k věcnému návrhu zákona toto své stanovisko sdělilo předkládajícím ministerstvům. Hlavním důvodem, proč SMS ČR podporuje tuto variantu je, že ve většině menších obcí není dostatek aktérů, kteří by byli schopni nebo ochotni zapojit se do vybudování sociálního podniku a samosprávy tak bývají jediným hybatelem zapojeným do rozvoje sociálního podnikaní v dané oblasti/regionu.

Sdružení místních samospráv ČR se zároveň nevyslovuje proti účasti a podílu ostatních subjektů na vzniku sociálních podniků, ba naopak, podporujeme jakékoliv funkční formy vedoucí k rozvoji tohoto veřejně prospěšného fenoménu. Ovšem zcela odmítáme omezování majetkové účasti právnických osob veřejného práva, tedy obcí, na těchto podnicích. Nemělo by se jednat o povinnost, pouze o možnost. Pokud toto pravidlo bude povinné, mohlo by dojít k velkému omezení rozvoje v společensky prospěšných oblastech a snížení kvality života pro obyvatele daných samospráv, například z řad sociálně znevýhodněných obyvatel venkova.

Věcný návrh zákona byl ještě před koncem loňského roku předložen k projednání Legislativní radě vlády, která jednání o něm přerušila, aby mohlo dojít k zapracování připomínek od jednotlivých připomínkových míst. Také se vyčkává na reakci nového ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu. Sdružení místních samospráv ČR situaci bedlivě sleduje, aby mohlo reagovat a prosazovat zájmy našich samospráv.