Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz

Předpokládané daňové výnosy obce pro rok 2020

Webináře

Souhrnné informace ke koronaviru

Poradna v nouzovém stavu

Autorská práva jednoduše

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ČERVEN 2020   >
POÚTSTČTSONE
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
 

ekolamp

OK GROUP

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Elektronická verze časopisu Moderní obec ZDARMA

Až do konce dubna 2020 platí neomezený přístup zdarma do elektronické verze časopisu Moderní obec, ale i všech dalších časopisů z produkce vydavatelství Profi Press.

Výzva na modernizace a úspory energií veřejných budov

Žádosti o dotace přijímá Státní fond životního prostředí ČR.

Podpora rozvojových aktivit krajů a obcí v zemích ZRS ČR II

Jde o 90% podporu spolupráce obcí s obcemi v Gruzii, Moldávii, na Ukrajině a v Bosně a Hercegovině.

Jak postupná centralizace dusí český venkov

Seminář - 26. 3. 2020 Praha

Přeměna odpadů na zdroje

Soutěž Ministerstva průmyslu a obchodu

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34 / 35 / 36 / 37 / > / >> /

Anketa
Jste jako zástupci obcí dostatečně informováni o opatřeních proti epidemii koronaviru COVID-19 týkajících se vašeho území a občanů na něm žijících?





smscr.cz » Soud zrušil opatření omezující obchod a volný pohyb

Sociální podnikání má být pro obce příležitostí, ne přítěží

12. 1. 2017 – Sociální podnik může být ideální příležitostí, jak dát pracovní příležitost sociálně znevýhodněným občanům. Stále však chybí klíčový zákon. V jaké fázi se nyní nalézáme a jaké jsou pozice SMS ČR?

Ministerstvo práce a sociálních věcí spolu s úřadem ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu mají hlavní podíl na přípravě věcného záměru zákona o sociálním podnikání. Tento dokument měl za úkol zejména definovat pojem sociálního podniku a podmínky pro získání označení sociálního podniku. SMS ČR se v procesu jeho přípravy několikrát aktivně zapojilo do tvorby jeho finální podoby tak, aby co nejvíce odrážel specifickou roli obcí.

Sociální podnikání je definováno jako podnikatelská činnost zaměřená jak na dosahování zisku, tak na společenský prospěch, což se projevuje požadavkem na další využití 50 procent zisku na další rozvoj sociálního podniku, a/nebo za účelem společensky prospěšné činnosti. Na získání statutu sociálního podniku bude mít žadatel právní nárok, pokud splní zákonem stanovené podmínky. Zákon však nepřináší novou právní formu podnikání. Tento statut by tedy mohla získat právnická osoba zákonem stanovených forem a také podnikající fyzická osoba.

Zmíněná ministerstva v daném věcném návrhu zákona předkládají dvě možné varianty, které se liší ve výši majetkové účasti právnické osoby veřejného práva v sociálním podniku, resp. integračním sociálním podniku. První varianta danou výši nikterak neomezuje, dle druhé varianty si může podnik s účastí právnické osoby veřejného právo zažádat o status sociálního podniku pouze pokud majetková účast této osoby, a/nebo její podíl na hlasovacích právech na valné hromadě podniku nepřesahuje 50%.

Sdružení místních samospráv ČR podporuje variantu, která umožňuje získat status sociálního podniku, resp. integračního sociálního podniku také právnickým osobám s neomezenou majetkovou účastí obce. V legislativní připomínce vytvořené Pracovní skupinou pro sociální záležitosti obcí připojené k věcnému návrhu zákona toto své stanovisko sdělilo předkládajícím ministerstvům. Hlavním důvodem, proč SMS ČR podporuje tuto variantu je, že ve většině menších obcí není dostatek aktérů, kteří by byli schopni nebo ochotni zapojit se do vybudování sociálního podniku a samosprávy tak bývají jediným hybatelem zapojeným do rozvoje sociálního podnikaní v dané oblasti/regionu.

Sdružení místních samospráv ČR se zároveň nevyslovuje proti účasti a podílu ostatních subjektů na vzniku sociálních podniků, ba naopak, podporujeme jakékoliv funkční formy vedoucí k rozvoji tohoto veřejně prospěšného fenoménu. Ovšem zcela odmítáme omezování majetkové účasti právnických osob veřejného práva, tedy obcí, na těchto podnicích. Nemělo by se jednat o povinnost, pouze o možnost. Pokud toto pravidlo bude povinné, mohlo by dojít k velkému omezení rozvoje v společensky prospěšných oblastech a snížení kvality života pro obyvatele daných samospráv, například z řad sociálně znevýhodněných obyvatel venkova.

Věcný návrh zákona byl ještě před koncem loňského roku předložen k projednání Legislativní radě vlády, která jednání o něm přerušila, aby mohlo dojít k zapracování připomínek od jednotlivých připomínkových míst. Také se vyčkává na reakci nového ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu. Sdružení místních samospráv ČR situaci bedlivě sleduje, aby mohlo reagovat a prosazovat zájmy našich samospráv.