Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz
Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ZÁŘÍ 2017   >
POÚTSTČTSONE
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Vystupování obce v pracovněprávních vztazích

15. 9. 2017

3. webinář metodicko-právní poradny pro obce

Stav místních komunikací obcí z prakticky všech krajů ČR

21. 9. 2017

Praha - tisková konference ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové s předsedou Sdružení místních samospráv Stanislavem Polčákem

Tisková konference

21. 9. 2017

TK ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové a předsedy Stanislava Polčáka

 

ekolamp

  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Konference PROPAMÁTKY

9. - 10. 11. 2017 Havlíčkův Brod

Informace o metodickém doporučení

18. 8. 2017 Tvorba obecně závazných vyhlášek (stanovení školských obvodů spádových mateřských a základních škol)

Stanovisko ODK 2017

15. 8. 2017 Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 34/15 ve věci obecně závazné vyhlášky města Litvínova č. 3/2013

Očkování proti infekčním nemocem

7. 8. 2017 Dopis MZD upozorňující na problémy vznikající zřizovatelům či organizacím, působícím v oblasti volného času

Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu

Představení projektu

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / > / >> /

Anketa
Na jaké platformě vyřizujete e-maily pro pracovní účely?





aktuality >

Sociální podnikání má být pro obce příležitostí, ne přítěží

Sociální podnik může být ideální příležitostí, jak dát pracovní příležitost sociálně znevýhodněným občanům. Stále však chybí klíčový zákon. V jaké fázi se nyní nalézáme a jaké jsou pozice SMS ČR?

Ministerstvo práce a sociálních věcí spolu s úřadem ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu mají hlavní podíl na přípravě věcného záměru zákona o sociálním podnikání. Tento dokument měl za úkol zejména definovat pojem sociálního podniku a podmínky pro získání označení sociálního podniku. SMS ČR se v procesu jeho přípravy několikrát aktivně zapojilo do tvorby jeho finální podoby tak, aby co nejvíce odrážel specifickou roli obcí.

Sociální podnikání je definováno jako podnikatelská činnost zaměřená jak na dosahování zisku, tak na společenský prospěch, což se projevuje požadavkem na další využití 50 procent zisku na další rozvoj sociálního podniku, a/nebo za účelem společensky prospěšné činnosti. Na získání statutu sociálního podniku bude mít žadatel právní nárok, pokud splní zákonem stanovené podmínky. Zákon však nepřináší novou právní formu podnikání. Tento statut by tedy mohla získat právnická osoba zákonem stanovených forem a také podnikající fyzická osoba.

Zmíněná ministerstva v daném věcném návrhu zákona předkládají dvě možné varianty, které se liší ve výši majetkové účasti právnické osoby veřejného práva v sociálním podniku, resp. integračním sociálním podniku. První varianta danou výši nikterak neomezuje, dle druhé varianty si může podnik s účastí právnické osoby veřejného právo zažádat o status sociálního podniku pouze pokud majetková účast této osoby, a/nebo její podíl na hlasovacích právech na valné hromadě podniku nepřesahuje 50%.

Sdružení místních samospráv ČR podporuje variantu, která umožňuje získat status sociálního podniku, resp. integračního sociálního podniku také právnickým osobám s neomezenou majetkovou účastí obce. V legislativní připomínce vytvořené Pracovní skupinou pro sociální záležitosti obcí připojené k věcnému návrhu zákona toto své stanovisko sdělilo předkládajícím ministerstvům. Hlavním důvodem, proč SMS ČR podporuje tuto variantu je, že ve většině menších obcí není dostatek aktérů, kteří by byli schopni nebo ochotni zapojit se do vybudování sociálního podniku a samosprávy tak bývají jediným hybatelem zapojeným do rozvoje sociálního podnikaní v dané oblasti/regionu.

Sdružení místních samospráv ČR se zároveň nevyslovuje proti účasti a podílu ostatních subjektů na vzniku sociálních podniků, ba naopak, podporujeme jakékoliv funkční formy vedoucí k rozvoji tohoto veřejně prospěšného fenoménu. Ovšem zcela odmítáme omezování majetkové účasti právnických osob veřejného práva, tedy obcí, na těchto podnicích. Nemělo by se jednat o povinnost, pouze o možnost. Pokud toto pravidlo bude povinné, mohlo by dojít k velkému omezení rozvoje v společensky prospěšných oblastech a snížení kvality života pro obyvatele daných samospráv, například z řad sociálně znevýhodněných obyvatel venkova.

Věcný návrh zákona byl ještě před koncem loňského roku předložen k projednání Legislativní radě vlády, která jednání o něm přerušila, aby mohlo dojít k zapracování připomínek od jednotlivých připomínkových míst. Také se vyčkává na reakci nového ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu. Sdružení místních samospráv ČR situaci bedlivě sleduje, aby mohlo reagovat a prosazovat zájmy našich samospráv.