Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz
Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ŘÍJEN 2017   >
POÚTSTČTSONE
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Jednání Předsednictva SMS ČR

6. 10. 2017

České Heřmanice

Vesnice roku 2017

7. 10. 2017

Předávání ocenění "Cena naděje pro živý venkov"

Krajské shromáždění SMS ČR Kraje Vysočina

13. 10. 2017

Konešín u Třebíče

4. WEBINÁŘ

20. 10. 2017

Téma: „Náhrada škody a bezdůvodné obohacení – vymáhání náhrady škody a bezdůvodného obohacení obci“

Den malých obcí

31. 10. 2017

Prostějov

Seminář "Obce a EET"

31. 10. 2017

Praha

 

ekolamp

  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Konference PROPAMÁTKY

9. - 10. 11. 2017 Havlíčkův Brod

Metodika MMR pro nákupy dodávek na komoditní burze

12. 10. 2017

VÝZVA Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy

12. 10. 2017 Výzva k předložení žádostí o podporu v rámci programu 133 310 Rozvoj výukových kapacit mateřských a základních škol zřizovaných územně samosprávnými celky v letech 2018 a 2019

Zastupitel v kurzu

Termíny pro školení ke kurzu Dotační management

Informace o metodickém doporučení

18. 8. 2017 Tvorba obecně závazných vyhlášek (stanovení školských obvodů spádových mateřských a základních škol)

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / > / >> /

Anketa
O které z následujících kategorií kurzů máte zájem?:





aktuality >

Nová pravidla v zařízeních školního stravování

Pracovní skupina SMS ČR pro školství, sport a kulturu v závěru letošního ledna uplatnila sérii připomínek k požadavkům na školní stravování. Jejich obsah napoví, co mohou v blízké budoucnosti očekávat školní jídelny…

Na základě pravidelného legislativního monitoringu legislativních návrhů uplatnilo SMS ČR 20. ledna připomínky k návrhu novely vyhlášky MŠMT č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů. Novela plánuje zavést následující změny:

1. Návrh vyhlášky rozšiřuje okruh osob oprávněných k posuzování a schvalování receptur pro dietní stravování.

V současné době výběr potravin, receptur, sestavení jídelního lístku a způsob přípravy jídel vydávaných v rámci dietního stravování provádí nutriční terapeut. Školy se dnes nezřídka potýkají s vysokou cenou za kontroly receptur. Novela rozšiřuje okruh osob, které mohou tuto činnost provádět o lékaře se specializovanou způsobilostí a lékaře se zvláštní odbornou způsobilostí v oborech dětského lékařství, endokrinologie, gastroenterologie, diabetologie aj.

Toto opatření vítáme. Trvale upozorňujeme na náklady, které povinnost schválení dietních receptur formou konzultace s vybranými specialisty přináší. Řada vedoucích jídelen tyto kontroly a náklady považuje za zcela umělé, a nic nepřinášející. Na školy je tak kladen další výdaj, který jsou povinny nést.

2. Novela omezuje vybírání záloh na stravné maximálně na jeden měsíc dopředu. Tímto opatřením mají školská stravovací zařízení zlepšit dostupnost školní stravovací služby strávníkům ze sociálně slabších rodin.

SMS ČR se k tomuto bodu sice staví principiálně kladně, ovšem nejsme přesvědčeni, že toto opatření dosáhne vytyčeného cíle, tj. povede ke zlepšení dostupnosti stravování strávníků ze sociálně slabších rodin.

V návaznosti na uveřejnění připomínkovaného znění novely provedlo SMS ČR průzkum mezi svými členy – obcemi z různých krajů ČR. Z výsledků našeho šetření vyplývá, že školská zařízení pro tuto skupinu strávníků žádné bariéry dostupnosti stravování nevytvářejí; naopak často stravování nejprve poskytnou, a teprve poté upozorní na případnou dlužnou částku a úhradu vymáhají. Zastáváme proto názor, že vhodnějším opatřením, které by přineslo reálné výsledky, by bylo posílení sociální práce v této skupině strávníků a jejich rodičů a nalezení mechanizmu cílené podpory ze strany státu.

SMS ČR usiluje o to, aby se školy mohly věnovat především vzdělávání a nebyly na ně přenášeny problémy spojené s realizací sociální politiky, které škola, nebo její zřizovatel nemohou řešit.

3. S účinností od 1. ledna 2018 návrh vyhlášky počítá s minimálním počtem pracovních míst v zařízeních školního stravování. Hlavním důvodem, které MŠMT vede k této úpravě, jsou značné rozdíly v personálním obsazení zařízení školního stravování mezi kraji. 

Pracovní skupina SMS ČR pro školství a sport potvrzuje, že současný stav počtu nepedagogických pracovníků v zařízeních školního stravování je nižší, než standard, který je nyní nastavován. Důvod existujících rozdílů mezi jednotlivými kraji však spatřujeme v celkově nízké finanční alokaci pro tuto část regionálního školství, nikoliv v záměrně vytvářených mezi-krajových rozdílech.

Jako vhodnější a systematičtější nástroj k personální stabilizaci oboru školního vidíme v navýšení finančních prostředků pro nepedagogické pracovníky. Jsme přesvědčeni, že  námi navržené řešení by vedení škol dalo možnost reagovat na personální potřeby pružněji a adekvátněji konkrétní situaci.

Šetření provedené v řadách našich členů ukázalo, že v případě realizace navržené úpravy dojde k nutnosti navýšit personální kapacity na úrovni školního stravování ZŠ a MŠ o cca 10%. Upozorňujeme, že predikovaný dopad 50 mil. Kč na veřejné rozpočty rovněž nemusí být konečným. Částku 50 mil. Kč považujeme za rozpočtově významnou, zejména pokud by dané navýšení nesly ze svých zdrojů školy nebo jejich zřizovatelé. Bylo by vhodné, aby tyto výdaje byly kryty navýšením normativů.

Vypořádání připomínek proběhne zřejmě až v březnu letošního roku. S návrhem se naše sdružení ztotožňuje pouze za předpokladu, že dojde k navýšení vyvolaných mzdových prostředků ze strany MŠMT.

Oldřich Vávra, předseda PS SMS ČR pro školství, sport a kulturu

(redakce Nela Brožková)