Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   PROSINEC 2018   >
POÚTSTČTSONE
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
Jednání Rady SMS ČR

6. 12. 2018

Brno

Jednání krajského předsednictva SMS ČR Jihomoravského kraje

10. 12. 2018

MAS LVA, Lidická 3116/134, 690 03 Břeclav

Základní kurz "Správa obce od A do Z"

13. 12. 2018

13. - 14. 12. 2018 Středočeský kraj

Základní kurz "Správa obce od A do Z"

18. 12. 2018

Středočeský kraj

 

ekolamp

OK GROUP

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Podpora programu Housing First (Bydlení především)

Kontaktní centrum projektu Podpora sociálního bydlení MPSV vyhlásilo výzvu č. 8

Zastupitel v kurzu

3. 12. 2018 Druhý ročník vzdělávacího programu

Startuje již 21. ročník soutěže Zlatý erb

19. 11. 2018

Konference "Lepší škola v každém místě"

22. 11. 2018 Praha

Řízení rizik spojených s hospodařením obce

23. 10. 2018 Příručka pro starosty a starostky

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / > / >> /

Anketa
Zaujala Vás solidární veřejná sbírka pro obec Prameny?





smscr.cz » aktuality

Komentář SMS ČR k hodnocení strategií MAS

16. 3. 2017 – Předsednictvo SMS ČR vyjádřilo znepokojení nad dlouhodobými průtahy a zpožděním schvalování strategií MAS, které z hlediska svých cílů představují perspektivu udržitelného rozvoje venkova 2014-2020.

Místní akční skupiny jsou neziskové organizace, které byly založeny zástupci obcí, podnikatelů a neziskových organizací za účelem rozvoje svého venkovského území. Místní akční skupiny pracují na základě metody LEADER/CLLD. Tato metoda je založena na principu „bottom-up“, tedy ze zdola nahoru. Základem metody je důraz na definování potřeb a priorit v území na základě požadavků jeho obyvatel a subjektů, které, v něm působí. V současné době je téměř celé venkovské území ČR pokryto 180 místními akčními skupinami.

V rámci programového období 2007 – 2013 podpořily místní akční skupiny necelých 10 tisíc projektů za 4,7 miliardy Kč. Pro programové období 2014 – 2020 je alokováno 14,5 miliardy Kč ze 4 programů ESIF na projekty v jejich území. Přestože je již rok 2017 a programové období trvá čtvrtým rokem, projekt doposud nebyl podpořen ani jeden. Pár šťastlivcům z řad MAS se nyní podařilo otevřít první výzvy.

Důvodem tohoto zpoždění a ohrožení čerpání finančních prostředků přes místní akční skupiny, ale i ohrožení samotné existence některých místních akčních skupin způsobil komplikovaný proces hodnocení strategií komunitně vedeného místního rozvoje, které jednotlivé místní akční skupiny pečlivě zpracovávaly.

Stav schvalování strategií CLLD byl k 10. březnu tohoto roku 62 tj. zhruba jen 1/3 ze všech podaných strategií. Proces hodnocení a schvalování strategií trpí vysokou mírou administrativní náročnosti, která je jedním z faktorů zásadního nedodržování termínů v procesu celého hodnocení. V praxi toto znamená, že jednotlivé fáze a kola hodnocení trvají podstatně déle, než stanovuje metodický pokyn MMR.

V důsledku toho venkovští aktéři, především obce či malý a střední podnikatelé stále čekají na první výzvy v územích svých místních akčních skupin a samotné místní akční skupiny musí řešit svůj chod z jiných zdrojů, jako jsou příspěvky od členů, hlavně od obcí nebo i půjčky (nezištná pomoc soukromých osob či obcí). Důvodem je, že prostředky na chod místních akčních skupin související s implementací programů ESIF lze čerpat až po tom, co jednotlivé strategie CLLD projdou prvním kolem věcného hodnocení.

Předsednictvo SMS ČR tento stav řešilo na svém řádném jednání již na sklonku minulého roku, je jím velmi znepokojeno a zaujalo k němu stanovisko: Předsednictvo SMS ČR poukazuje na trvalé a dlouhodobé zpoždění při schvalování strategií MAS ze strany MMR. Několikaleté zpoždění a průtahy při hodnocení strategií jednotlivých MAS vede k ekonomickému kolapsu MAS a tím k zásadnímu ohrožení čerpání prostředků programového období 2014 - 2020 na venkově. zachování silně redukovaných týmů MAS dnes leží plně na bedrech obcí, které obvykle poskytují jednotlivým MAS půjčky. Upozorňujeme, že způsob hodnocení projektů SCLLD ze strany MMR je nepružný a způsobuje dlouhodobé prodlevy. Žádáme o změnu této praxe.

Je nutné si uvědomit, že pro malé obce je mnohdy čerpání finančních prostředků EU přes místní akční skupiny jediným způsobem, jak při svém rozvoji využít programy ESIF a proto je nutné nastavit veškeré procesy co nejefektivněji při maximální míře funkčnosti a koordinovanosti všech postupů.

V neposlední řadě poznamenejme, že samotný model, kdy MAS nemůže ve svých strategiích nastavit podmínky pro čerpání podpor na všechny klíčové potřeby v území, ale jen na jejich velmi omezené spektrum, je v rámci zemí EU bezprecedentní. Strategie totiž má vždy vznikat zdola nahoru, přičemž každé území má svůj „recept rozvoje“ přirozeně jinde.  

Přes všechny popsané těžkosti SMS ČR dlouhodobě podporuje spolupráci obcí a participaci obcí v MAS. Bylo by kardinální chybou, kdybychom nyní proces zpožděného startu nového programovacího období 2014-2020 takto paralyzovali a neumožnili místním akčním skupinám podpořit z evropských prostředků alespoň nejdůležitější investice v prostředí venkova. Vyzýváme proto MMR k rychlému završení tohoto procesu v souladu s potřebami rozvoje našich regionů.