Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz
Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ŘÍJEN 2017   >
POÚTSTČTSONE
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Jednání Předsednictva SMS ČR

6. 10. 2017

České Heřmanice

Vesnice roku 2017

7. 10. 2017

Předávání ocenění "Cena naděje pro živý venkov"

Krajské shromáždění SMS ČR Kraje Vysočina

13. 10. 2017

Konešín u Třebíče

4. WEBINÁŘ

20. 10. 2017

Téma: „Náhrada škody a bezdůvodné obohacení – vymáhání náhrady škody a bezdůvodného obohacení obci“

Den malých obcí

31. 10. 2017

Prostějov

Seminář "Obce a EET"

31. 10. 2017

Praha

 

ekolamp

  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Konference PROPAMÁTKY

9. - 10. 11. 2017 Havlíčkův Brod

Metodika MMR pro nákupy dodávek na komoditní burze

12. 10. 2017

VÝZVA Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy

12. 10. 2017 Výzva k předložení žádostí o podporu v rámci programu 133 310 Rozvoj výukových kapacit mateřských a základních škol zřizovaných územně samosprávnými celky v letech 2018 a 2019

Zastupitel v kurzu

Termíny pro školení ke kurzu Dotační management

Informace o metodickém doporučení

18. 8. 2017 Tvorba obecně závazných vyhlášek (stanovení školských obvodů spádových mateřských a základních škol)

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / > / >> /

Anketa
Na jaké platformě vyřizujete e-maily pro pracovní účely?





aktuality >

Komentář k zítřejšímu 3. čtení novely zákona o RUD

Na pátek 9. června je v rámci probíhající schůze Poslanecké sněmovny zařazeno i 3. čtení novely zákona o RUD z pera zastupitelstva Libereckého kraje. Konečná podoba bude otázkou blízkého hlasování.

Ve srovnání s původním návrhem se v rámci 3. čtení bude rozhodovat o dvou pozměňovacích návrzích, které byly k této novely předloženy. Oba dva návrhy, kromě navýšení podílu obcí na DPH, předpokládají i zvýšení váhy kritéria počtu dětí a žáků ve školách zřizovaných obcemi na 9 %, respektive na 11 %. Co toto navýšení bude znamenat v praxi?

Navýšení podílu obcí na DPH z 21,4 % na 23,58 % podle návrhu zastupitelstva Libereckého kraje přinese obcím navíc cca 8,6 mld. Kč. Polepšit by si tak měla každá obec v České republice. Ovšem, díky zvláštním koeficientům pro čtyři největší města (Praha, Brno, Ostrava a Plzeň), navýšení nebude rovnoměrné (to je další problém, na který SMS ČR dlouhodobě upozorňuje v souvislosti s novelami RUD). Ve skutečnosti, při zachování současné metodiky rozdělení výnosů pro jednotlivé obce, bude mezi obce bez čtyř největších měst rozděleno pouze 5,2 mld. Kč. Zbytek, tedy cca 3,4 mld. Kč (40%) připadne Praze, Brnu, Ostravě a Plzni.

Na tuto situaci reagují pozměňovací návrhy poslance Vilímce a poslance Babiše. Oba dva návrhy zvyšují váhu kritéria počtu dětí a žáků ve školách zřizovaných obcemi, a tím zároveň snižují podíl 4 největších měst na navýšeném podílu obcí na DPH.

Pozměňovací návrh poslance Vilímce předpokládá s růstem podílu obcí na DPH i zvýšení váhy kritéria počtu dětí a žáků z 7 % na 9 %, a zároveň snížení váhy kritéria postupných přechodů z 80 % na 78 %. V takovém případě připadne 4 největším městům „jen“ 2,4 mld. Kč (28,2%) a zbytek si rozdělí zbývajících 6 254 obcí v České republice. Ve srovnání s výše uvedenou situací to znamená 1 mld. Kč navíc pro obce bez 4 největších měst.

Pokud se zaměříme na konkrétní obce, tak např. pro obce, které mají do 500 obyvatel, by tato změna přinesla o cca 500 korun na obyvatele více, než při zachování současného stavu RUD. Ostatní municipality by mohly počítat až s cca 700 - 800 Kč na obyvatele navíc od roku 2018.

Pozměňovací návrh poslance Babiše s růstem podílu obcí na DPH pak váhu kritéria počtu dětí a žáků zvyšuje až na 11%, a zároveň snižuje váhu kritéria postupných přechodů z 80% na 76%. V případě této varianty dostanou 4 největší města 1,4 mld. Kč, tedy 16,5% z předpokládaného navýšení příjmů obcí o 8,6 mld. Kč. Pro ostatní obce tak zůstane 7,2 mld. Kč, což je o 2 mld. více, než ve variantě, která počítá pouze s navýšením podílu obcí na DPH.

Pozměňovací návrhy tak ve srovnání s jinými případy projednávaných zákonů znamenají výrazně pozitivní dopad do rozpočtu obce. Je však korektní říci, že návrh poslance Andreje Babiše není tak výhodný pro nejmenší obce (do 500 obyvatel), které však obvykle nezřizují školská zařízení. Jejich příjmy by se zvýšily ve srovnání s variantou z pera poslance Vilímce o cca 300 – 400 Kč na obyvatele, u ostatních obcí tato částka ovšem dosahuje průměrně kolem 850 – 1 000 Kč na obyvatele navíc.

Ve všech případech platí, že si polepší všechny obce v České republice. Ačkoliv může být některá varianta více či méně spravedlivější než druhá, je schválení novely zákona RUD důležitý krok v boji za zvýšení neúčelových příjmů obcí a napravení nespravedlivého stavu, který v této oblasti již několik let přetrvává. Nezbývá než držet palce, aby byl zákon s nebo bez pozměňovacích návrhů v Poslanecké sněmovně přijat.