Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz
Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ZÁŘÍ 2017   >
POÚTSTČTSONE
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Vystupování obce v pracovněprávních vztazích

15. 9. 2017

3. webinář metodicko-právní poradny pro obce

Stav místních komunikací obcí z prakticky všech krajů ČR

21. 9. 2017

Praha - tisková konference ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové s předsedou Sdružení místních samospráv Stanislavem Polčákem

Tisková konference

21. 9. 2017

TK ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové a předsedy Stanislava Polčáka

 

ekolamp

  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Konference PROPAMÁTKY

9. - 10. 11. 2017 Havlíčkův Brod

Informace o metodickém doporučení

18. 8. 2017 Tvorba obecně závazných vyhlášek (stanovení školských obvodů spádových mateřských a základních škol)

Stanovisko ODK 2017

15. 8. 2017 Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 34/15 ve věci obecně závazné vyhlášky města Litvínova č. 3/2013

Očkování proti infekčním nemocem

7. 8. 2017 Dopis MZD upozorňující na problémy vznikající zřizovatelům či organizacím, působícím v oblasti volného času

Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu

Představení projektu

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / > / >> /

Anketa
Na jaké platformě vyřizujete e-maily pro pracovní účely?





aktuality >

Veřejné opatrovnictví a trvalé bydliště opatrovance

Zlom ve jmenování veřejného opatrovníka dle trvalého bydliště opatrovance přináší nový judikát Nejvyššího soudu. Našim příznivcům přinášíme aktuální informaci.

Problematika veřejného opatrovnictví je v poslední době velice diskutována, a to zejména v důsledku jejího nedostatečného právního zakotvení a rozporuplnosti definice pojmu bydliště. Opatrovnictvím a určením opatrovníka se zabývá občanský zákoník, konkrétně v ustanovení § 471. Dle odstavce druhého, pokud soud nemůže jmenovat opatrovníkem osobu, kterou navrhl opatrovanec, ani příbuzného či jinou osobu opatrovanci blízkou, jmenuje soud opatrovníkem osobu, která splňuje podmínky pro to, aby se stala opatrovníkem nebo veřejného opatrovníka. Dle odstavce třetího „Způsobilost být veřejným opatrovníkem má obec, kde má opatrovanec bydliště, anebo právnická osoba zřízená touto obcí k plnění úkolů tohoto druhu; jmenování veřejného opatrovníka podle jiného zákona není vázána na jeho souhlas.“

Výše zmíněné „bydliště“ není totožné s pojmem „trvalý pobyt“, které je užíváno zejména v odvětví práva správního, i když se často pojmy překrývat budou. Bydlištěm se rozumí místo, ve kterém osoba bydlí s úmyslem se zde trvale zdržovat, jak vyplývá z ustanovení § 80 odst. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Takové dočasné místo pobytu (např. v nemocnici) nemá na interpretaci tohoto pojmu vliv, pokud ovšem nejde o případy, kdy lze s jistotou určit, že se osoba v místě původně dočasného pobytu zdržuje s úmyslem zde trvale bydlet.

Nejvyšší soud svým rozhodnutím ze dne 1. dubna 2017 ve věci sp. zn. 30 Cdo 3379/2016 týkající se řízení o svéprávnosti a opatrovnictví definitivně vyřešil otázku spornosti „bydliště“ a „trvalého pobytu“ při určení opatrovníka.

Dle Nejvyššího soudu je pro určení takového bydliště důležité naplnění dvou složek. Složka faktická a určující, neboli skutečnost, že se osoba v určitém místě zdržuje a že tam má své společenské a sociální vazby, a dále složka volná, která je vázána na úmysl osoby se na takovém místě zdržovat trvale a chtít zde bydlet. Tyto dvě složky musí soud vždy zjistit a posoudit. Není tedy ani věcně správné jako bydliště opatrovance určit místo trvalého pobytu bez dalšího.

Toto rozhodnutí je skutečně průlomové – sleduje jak zájmy opatrovanců, protože jde o jejich potřeby, o jejich rozvoj a jejich přání, ale také zájmy obcí, pro které je mnohdy velice náročné vykonávat tuto činnost pro osobu vzdálenou i stovky kilometrů.

 

Odkaz na předmětné rozhodnutí: http://kraken.slv.cz/30Cdo3379/2016