Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   LEDEN 2018   >
POÚTSTČTSONE
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
 

ekolamp

OK GROUP

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Ministerstvo dá obcím na stavbu nových rybníků 400 mil. Kč

10. 9. 2018

Podpora energeticky úsporných rekonstrukcí veřejného osvětle

Pozvánky na semináře 12. září v Praze a 19. září v Olomouci

Podpora obnovy a rozvoje venkova v ČR

24. 8. 2018 Odborný seminář

Konference PROPAMÁTKY – obnova a využívání textilek

7. - 9. 11. 2018 Lomnice nad Popelkou

Standardy dostupnosti veřejné infrastruktury

9. 7. 2018: SMS ČR usiluje o revizi dokumentu o standardech dostupnosti veřejné infrastruktury

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / > / >> /

Anketa
Zaujala Vás solidární veřejná sbírka pro obec Prameny?





smscr.cz » aktuality

Veřejné opatrovnictví a trvalé bydliště opatrovance

30. 6. 2017 – Zlom ve jmenování veřejného opatrovníka dle trvalého bydliště opatrovance přináší nový judikát Nejvyššího soudu. Našim příznivcům přinášíme aktuální informaci.

Problematika veřejného opatrovnictví je v poslední době velice diskutována, a to zejména v důsledku jejího nedostatečného právního zakotvení a rozporuplnosti definice pojmu bydliště. Opatrovnictvím a určením opatrovníka se zabývá občanský zákoník, konkrétně v ustanovení § 471. Dle odstavce druhého, pokud soud nemůže jmenovat opatrovníkem osobu, kterou navrhl opatrovanec, ani příbuzného či jinou osobu opatrovanci blízkou, jmenuje soud opatrovníkem osobu, která splňuje podmínky pro to, aby se stala opatrovníkem nebo veřejného opatrovníka. Dle odstavce třetího „Způsobilost být veřejným opatrovníkem má obec, kde má opatrovanec bydliště, anebo právnická osoba zřízená touto obcí k plnění úkolů tohoto druhu; jmenování veřejného opatrovníka podle jiného zákona není vázána na jeho souhlas.“

Výše zmíněné „bydliště“ není totožné s pojmem „trvalý pobyt“, které je užíváno zejména v odvětví práva správního, i když se často pojmy překrývat budou. Bydlištěm se rozumí místo, ve kterém osoba bydlí s úmyslem se zde trvale zdržovat, jak vyplývá z ustanovení § 80 odst. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Takové dočasné místo pobytu (např. v nemocnici) nemá na interpretaci tohoto pojmu vliv, pokud ovšem nejde o případy, kdy lze s jistotou určit, že se osoba v místě původně dočasného pobytu zdržuje s úmyslem zde trvale bydlet.

Nejvyšší soud svým rozhodnutím ze dne 1. dubna 2017 ve věci sp. zn. 30 Cdo 3379/2016 týkající se řízení o svéprávnosti a opatrovnictví definitivně vyřešil otázku spornosti „bydliště“ a „trvalého pobytu“ při určení opatrovníka.

Dle Nejvyššího soudu je pro určení takového bydliště důležité naplnění dvou složek. Složka faktická a určující, neboli skutečnost, že se osoba v určitém místě zdržuje a že tam má své společenské a sociální vazby, a dále složka volná, která je vázána na úmysl osoby se na takovém místě zdržovat trvale a chtít zde bydlet. Tyto dvě složky musí soud vždy zjistit a posoudit. Není tedy ani věcně správné jako bydliště opatrovance určit místo trvalého pobytu bez dalšího.

Toto rozhodnutí je skutečně průlomové – sleduje jak zájmy opatrovanců, protože jde o jejich potřeby, o jejich rozvoj a jejich přání, ale také zájmy obcí, pro které je mnohdy velice náročné vykonávat tuto činnost pro osobu vzdálenou i stovky kilometrů.

 

Odkaz na předmětné rozhodnutí: http://kraken.slv.cz/30Cdo3379/2016