Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz

Webináře

Souhrnné informace ke koronaviru

Poradna v nouzovém stavu

Autorská práva jednoduše

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   BŘEZEN 2020   >
POÚTSTČTSONE
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Možnosti starosty v období boje s Koronavirem

18. 3. 2020

Jak můžete svým občanům pomoci? Jak zajistit pro své obyvatele roušky a ochranné pomůcky? Víte, kdo potřebuje ve vaší obci pomoc? Víte, kdo je na vašem území v karanténě?

Hradit učitelům osobní ohodnocení a příplatky za třídnictví?

20. 3. 2020

Dotaz z Právní poradny pro školy

Senioři nemusí pro důchody na poštu

20. 3. 2020

Česká pošta pomůže v současné situaci kolem koronaviru seniorům, kterým pravidelně vyplácí důchod buď doručováním, nebo výdejem na pobočkách.

Krajské shromáždění SMS ČR Pardubického kraje

24. 3. 2020

ZRUŠENO - náhradní termín bude oznámen po ukončení nouzového stavu

Jednání krajského předsednictva SMS ČR Pardubického kraje

24. 3. 2020

ZRUŠENO - náhradní termín bude oznámen po ukončení nouzového stavu

 

ekolamp

OK GROUP

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Výzva na modernizace a úspory energií veřejných budov

Žádosti o dotace přijímá Státní fond životního prostředí ČR.

Podpora rozvojových aktivit krajů a obcí v zemích ZRS ČR II

Jde o 90% podporu spolupráce obcí s obcemi v Gruzii, Moldávii, na Ukrajině a v Bosně a Hercegovině.

Jak postupná centralizace dusí český venkov

Seminář - 26. 3. 2020 Praha

Přeměna odpadů na zdroje

Soutěž Ministerstva průmyslu a obchodu

SFRB: Konference pro obce

23. března 2020 od 9.00 v prostorách Akademie veřejného investování v Pařížské ulici č. 4 v Praze

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34 / 35 / 36 / 37 / > / >> /

Anketa
Jste jako zástupci obcí dostatečně informováni o opatřeních proti epidemii koronaviru COVID-19 týkajících se vašeho území a občanů na něm žijících?





smscr.cz » aktuality

Pověřenec osobních údajů: zveřejněna nová metodika

8. 9. 2017 – V rámci přípravy na vstup Obecného nařízení o ochraně osobních údajů v účinnost v květnu příštího roku uveřejnilo Ministerstvo vnitra metodiku k obsazování pozice pověřence pro ochranu osobních údajů.

Dokument má usnadnit místním samosprávám připravit se na splnění této povinnosti. Ministerstvo vnitra úvodem metodiky zdůrazňuje, že předmětem Obecného nařízení je ochrana soukromí jednotlivce v digitálním věku automatického zpracovávání osobních údajů. Nové technologie způsobují neustálý vývoj v právní ochraně, která je poskytována osobním údajům. Úkolem pověřence jako osoby kvalifikované a odborně vzdělané v oblasti ochrany osobních údajů je garantovat správné zpracovávání osobních údajů. Každý orgán veřejné moci jako zpracovatel či správce osobních údajů je povinen zaměstnat takovou osobu nebo smluvně zajistit poskytování jejích služeb. Každá obec a v podmínkách obcí též škola ve formě školské právnické osoby či příspěvkové organizace je takovým orgánem veřejné moci, na který se povinnost mít pověřence vztahuje.

Funkce pověřence by měla být stálá a pověřenec musí být pro subjekt ochrany osobních údajů a Úřad pro ochranu osobních údajů dosažitelný. Toho se dosáhne vhodným zveřejněním jeho kontaktních údajů. Pověřenec by neměl vykonávat tuto funkci na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr. Výběr pověřence je zcela v kompetenci obce. Ovšem, je nutné dbát na to, aby měl pověřenec adekvátní odborné a etické předpoklady pro výkon funkce, jakým je mimo jiné i splnění požadavku na nezávislost. Je vhodné, aby pověřenec znal vnitřní organizaci obce, vnitřní předpisy, informační technologie a bezpečnost dat. Žádné formální požadavky na vzdělání ale předepsány nejsou. Je možné mít i více než jednoho pověřence. Pověřence je navíc možné sdílet s jinými obcemi. Ministerstvo vnitra se nicméně domnívá, že zpravidla nebude realizovatelné, aby jedna fyzická osoba efektivně vykonávala funkci pověřence pro více než 10 obcí. Je nutné, aby byly povinnosti vykonávány řádně pro všechny spolupracující obce. Podle toho je potřeba nastavit fungování a sdílení osoby pověřence. Sdílení pověřence je možné toliko na základě samostatných smluv s každou obcí, popř. uzavřením (koordinační) smlouvy o spolupráci s jinou obcí, která zajistí pověřence. Není potřeba souhlasu krajského úřadu. Další formou spolupráce je uzavření smlouvy o vytvoření dobrovolného svazku obce. Není nutné, aby členské obce uzavíraly každá individuální smlouvu o poskytování služeb pověřence s tímto svazkem. Předmět činnost svazku, spočívající v zajištění činnosti pověřence pro členské obce, musí být uveden ve stanovách, které jsou přílohou smlouvy o vytvoření svazku.

Pověřence je možné zaměstnat jednak v pracovním poměru v rámci zařazení do obecního úřadu jako úředníka. Obsazení musí probíhat v souladu se zákonem č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávních celků. Rozsah pracovního závazku je zcela na uvážení obce. Je žádoucí, aby pověřenec byl organizačně oddělen a přímo podřízen tajemníkovi obecního úřadu, popř. přímo starostovi obce, pokud funkce tajemníka není zřízena. Přímo starostovi obce bude podřízen také pověřenec, který je zaměstnancem obce zařazeným mimo obecní úřad. V rámci smlouvání vztahu s pověřencem je nutné, aby pověřenec podepsal doložku, že u něj nedojde ke střetu zájmů a že bude zachovávat mlčenlivost o všech osobních údajích, kterých se dozví v souvislosti s výkonem své funkce. Jeho plat je určen podle zákoníku práce, nařízení vlády č. 564/2006 Sb. a nařízení vlády č. 222/2010 Sb. Funkcí pověřence může vykonávat i externě spolupracující osoba na základě nepojmenované soukromoprávní smlouvy. Odměna pověřence v takovém případě není stanovena právními předpisy.

Člen zastupitelstva nemůže být pověřencem obce z titulu své funkce člena zastupitelstva. Je však možné, aby funkce pověřence byla vykonávána zastupitelem na základě pracovněprávní nebo jiné smlouvy s obcí. V případě krátkodobé nepřítomnosti pověřence není nutné činit jakákoliv opatření k nápravě. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je možné ustanovit náhradního pověřence za splnění všech kvalifikačních podmínek.

Ministerstvo vnitra bude nadále pracovat na metodických pokynech týkajících se Obecného nařízení s Úřadem pro ochranu osobních údajů. (Metodika je dostupná na http://www.mvcr.cz/odk2/).

SMS ČR není ztotožněno s blížící se aplikační praxí, kdy povinnost zavedení pozice pověřence na ochranu osobních údajů, patrně dopadne na všechny obce I. typu bez rozdílu, a to i na ty, které s daty povahy osobních údajů nakládají jen v zanedbatelném objemu. V následujících dnech na toto téma vystoupí předseda SMS ČR Stanislav Polčák na půdě Evropského parlamentu a v blízké době budeme tuto záležitost také řešit s vedením rezortu vnitra a Úřadu na ochranu osobních údajů. Cílem našeho úsilí je dosáhnout takového stavu, který by nepředstavoval v důsledku důslednější ochrany osobních údajů nadměrnou administrativní a finanční zátěž pro malé obce (I. typu).

 

Mgr. Alexandra Molitorisová

Mgr. Tomáš Chmela