Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ŘÍJEN 2018   >
POÚTSTČTSONE
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
 

ekolamp

OK GROUP

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Řízení rizik spojených s hospodařením obce

23. 10. 2018 Příručka pro starosty a starostky

KOMUNÁLNÍ VOLBY 2018 A STŘET ZÁJMŮ

8. 10. 2018 Aktuální informace

Ministerstvo vnitra aktualizovalo metodická doporučení pro vydávání obecně závazných vyhlášek

24. 9. 2018

Ministerstvo dá obcím na stavbu nových rybníků 400 mil. Kč

10. 9. 2018

Podpora energeticky úsporných rekonstrukcí veřejného osvětle

Pozvánky na semináře 12. září v Praze a 19. září v Olomouci

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / > / >> /

Anketa
Zaujala Vás solidární veřejná sbírka pro obec Prameny?





smscr.cz » aktuality

Obce nelze v boji se suchem přehlížet

8. 2. 2018 – Zástupci Sdružení místních samospráv ČR se účastní jednání pracovní skupiny, která se zabývá přípravou novely vodního zákona a nového nástroje pro zvládání sucha a nedostatku vody.

Jedná se o nástroj, který nepředchází vzniku sucha, ale bude se snažit eliminovat jeho dopady a bude podkladovým materiálem při vyhodnocování hrozby nedostatku vody a případného vyhlášení stavu nedostatku vody.

Již zmíněným novým nástrojem má být plán pro zvládání sucha a nedostatku vody (dále jen „plán pro sucho“). V prvním řadě je nutné definovat dva základní pojmy a tím jsou suchostav nedostatku vody. První z pojmů je definován jako přírodní jev, tzv. hydrologické sucho, které se projevuje poklesem průtoků ve vodních tocích a poklesem stavu podzemních vod. Stav nedostatku vody je naopak uměle vyhlášený dočasný stav, v důsledku sucha, kdy požadavky na objem užívané vody převyšují dostupné přírodní zdroje vody. Tím může dojít k omezení hospodaření s vodou a přijmutí dalších opatření. Stav nedostatku vody vyhlašuje komise pro zvládání sucha a nedostatku vody (dále jen „komise pro sucho“) na úrovni pořizovatele plánu pro sucho.

Plán pro sucho bude podkladovým dokumentem, který bude obsahovat návrh postupů pro zvládání sucha a opatření při stavu nedostatku vody. Bude se zpracovávat na úrovni státu, krajů a eventuálně obcí s rozšířenou působností. Právě fakultativní možnost pořízení u ORP se stala předmětem diskuze. SMS ČR bude usilovat o to, aby role obcí při pořizování plánů pro sucho byla silná. Obce jsou velmi významnými odběrateli vody, mají lepší znalost v oblasti své územní působnosti a mohou rychleji reagovat na hrozící nedostatek vody. Dalším sporným bodem při jednání byla definice sucha a nutnost tento jev nějak kvantifikovat. Ze strany překladatele návrhu, tedy rezortu zemědělství, bylo odpovězeno, že nelze v plánu pro sucho přesně stanovit konkrétní čísla a indikátory pro sucho a nedostatek vody, ale budou tam kritéria, podle kterých orgán příslušný dle zákona rozhodne. Dále bude v nejbližších týdnech představena metodika pro tvorbu plánů pro sucho.

V případě hrozícího vzniku nedostatku vody vodoprávní úřad navrhne svolání komise pro sucho, která vyhodnotí, zda se tak stalo a je třeba vyhlásit stav nedostatku vody.  Při tomto stavu komise pro sucho vydá obecně závaznou vyhlášku nebo rozhodnutí, ve kterých na dobu nezbytně nutnou upraví, omezí nebo zakáže nakládání s povrchovými vodami a povolená nakládání s vodami. Dále může omezit užívání pitné vody z vodovodu pro veřejnou spotřebu, nařídit vlastníkovi mimořádnou manipulaci na vodním díle nad rámec schváleného manipulačního řádu, zprovoznění a poskytnutí vodohospodářského zařízení k řešení nedostatku vody nebo zprovoznění záložního zdroje vody. Při stavu nedostatku vody může komise pro sucho na dobu nezbytně nutnou upravit minimální zůstatkový průtok nebo minimální hladinu podzemních vod. V důsledku výše zmíněných opatření je možné přiznat majetkovou újmu ve výši skutečné škody vzniklé při jejich uložení s výjimkou případů obecného nakládání s vodami nebo povoleného nakládání s vodami.

SMS ČR se bude dále aktivně účastnit jednání pracovní skupiny zřízené k tomuto tématu a sledovat průběh novely vodního zákona a snažit se eliminovat případné dopady na obce. Případné podněty v uvedené záležitosti lze zasílat na email pacovsky@smscr.cz.

Pavel Pacovský, s přispěním Jiřího Irala