Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz
Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ČERVEN 2018   >
POÚTSTČTSONE
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
 

ekolamp

OK GROUP

  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
“Sucho v Česku – jak se mu bránit?“

20. 6. 2018 PSP ČR

„Pitná voda je – a bude?“

22. 6. 2018 Seminář z cyklu „Vědecké poznatky – základ pro lepší, konkurenceschopnou společnost“

Obec přátelská rodině a seniorům 2018

11. 6. 2018 Vyhlášení nového ročníku soutěže a "Dotačního řízení na podporu krajské samosprávy v oblasti stárnutí na rok 2018"

Přímá volba starostů

10. 5. 2018 Odborný seminář, který se koná pod záštitou člena ÚPV Mgr. Jana Farského

CHYTRÉ A UDRŽITELNÉ MĚSTO

22. 5. 2018 Celostátní seminář NSZM

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / > / >> /

Anketa
Na jaké platformě vyřizujete e-maily pro pracovní účely?





aktuality >

Nedublujme kontroly, nezatěžujme samosprávy

Prohlášení SMS ČR: Potřebujeme měnit Ústavu pro kontrolu těch, kteří již kontrolováni jsou? Sdružení místních samospráv odmítá rozšíření kontrolní působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu!

 

Letošní leden se nese v duchu již několikátého pokusu o úpravu Ústavy ČR a návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu (NKÚ). Oba dva návrhy zákonů právě procházejí připomínkovým řízením. Novela Ústavy České republiky v části pro NKÚ předpokládá rozšíření působnosti úřadu z kontroly hospodaření státu a z kontroly hospodaření se státním majetkem, na kontrolu hospodaření s veřejnými prostředky (s neurčitým vymezením) a s majetkem právnických osob s majetkovou účastí nejen státu, ale i územně samosprávných celků, tj. krajů a obcí. Na to navazuje návrh novely zákona o NKÚ. Ten mezi územně samosprávné celky zahrnuje kraje; obce nad 10 000 obyvatel, jejich zřizované příspěvkové organizace a školské právnické osoby; a konečně dobrovolné svazky obcí (DSO) bez rozdílu a jejich zřizované právnické osoby a školské právnické osoby.

Ačkoliv územně samosprávné celky již nyní podléhají několika stupňům kontrol a nakládání s veřejnými prostředky je upraveno několika zákony, stát přesto hodlá další stupeň kontroly zavést. To vše v situaci, kdy se nám kontroly v mnohých případech zdvojují i ztrojují. Stejnou věc kontrolují úředníci vícekrát, to vše z peněz daňových poplatníků.

Navrhované rozšíření působnosti NKÚ na obce (nyní navrhováno nad 10 000 obyvatel), jejich zřizované organizace a DSO bez rozdílu a jejich zřizované organizace, přinese jen další znásobení neúčelných povinností, které již dnes tyto subjekty fakticky plní podle jiných právních předpisů. Současná legislativa přímo obcím (potažmo dobrovolným svazkům obcí) ukládá se chovat s péčí řádného hospodáře. Tento princip do sebe již také zahrnuje požadavek efektivního nakládání s veřejnými prostředky a majetkem obcí. Nezanedbatelná je také veřejná kontrola, kterou vykonávají přímo občané prostřednictvím zastupitelské demokracie.

Bez obav z dalších komplikací nejsou ani menší obce. Ústava by totiž svou úpravou nezaručila, že se v blízké či vzdálenější budoucnosti pozornost neupře dalším kontraproduktivním směrem. Pouhou úpravou zákona by pak působnost NKÚ mohla být dále rozšiřována, například na ty nejmenší obce.

Navržený systém nových kontrol je vyčíslen na 6,5 milionu korun a rozšiřuje počet státních zaměstnanců. Nechceme tyto prostředky raději investovat do rekonstrukce venkovské malotřídky?
I proto vyzýváme Vládu ČR, aby takové znění zákona o NKÚ jednoznačně odmítla, a upravila ho tak, aby nepřinesl další zátěž na místní samosprávy v České republice.

Otevřený dopis pdf  
497 kB