Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz
Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ČERVEN 2018   >
POÚTSTČTSONE
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
 

ekolamp

OK GROUP

  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
“Sucho v Česku – jak se mu bránit?“

20. 6. 2018 PSP ČR

„Pitná voda je – a bude?“

22. 6. 2018 Seminář z cyklu „Vědecké poznatky – základ pro lepší, konkurenceschopnou společnost“

Obec přátelská rodině a seniorům 2018

11. 6. 2018 Vyhlášení nového ročníku soutěže a "Dotačního řízení na podporu krajské samosprávy v oblasti stárnutí na rok 2018"

Přímá volba starostů

10. 5. 2018 Odborný seminář, který se koná pod záštitou člena ÚPV Mgr. Jana Farského

CHYTRÉ A UDRŽITELNÉ MĚSTO

22. 5. 2018 Celostátní seminář NSZM

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / > / >> /

Anketa
Na jaké platformě vyřizujete e-maily pro pracovní účely?





aktuality >

Zástupci SMS ČR jednali s ministrem vnitra o České poště

Předseda Sdružení místních samospráv ČR Stanislav Polčák a poslankyně Věra Kovářová, členka předsednictva SMS ČR, jednali s ministrem vnitra Lubomírem Metnarem, Hlavním tématem jejich schůzky byla dostupnost a kvalita služeb České pošty.

„S panem ministrem jsme se shodli na tom, že v případě České pošty trochu zaspal stát, když se mu nepodařilo najít odpovídající uplatnění pro pobočkovou síť České pošty v jednadvacátém století,“ říká S. Polčák. „Stát by měl v kontextu klesajícího zájmu o klasické poštovní služby využít stávající pobočkovou síť ČP k tomu, aby si občané mohli na pobočkách pošty vyřizovat agendu, kvůli níž dnes musejí obíhat řadu dalších úřadů.“ Takové řešení by dle zástupců SMS ČR mohlo vést k udržení dostupnosti poštovních služeb při zachování efektivního fungování pobočkové sítě.

Představitelé SMS ČR jednali s ministrem také o projektu Pošta Partner, který předpokládá zřizování poštovních franšíz v režii obcí. „Takový model je obvyklý i v jiných evropských zemích, ale způsob, jakým je zaváděn u nás, je pro obce velmi zatěžující. Vyzval jsem proto pana ministra, aby stát obce k přebírání poštovních poboček více motivoval a při jejich provozování je efektivněji podpořil. Dnes téměř polovinu nákladů na provoz Pošty Partner doplácejí obce, u menších obcí to představuje významnou část rozpočtu a vede to ke stagnaci rozvoje obce v jiných oblastech. Podle našeho návrhu by měl stát hradit 75 procent celkových nákladů,“ říká S. Polčák. Upozorňuje také na to, že by měla být zajištěna zastupitelnost pro případ nemoci nebo dovolené speciálně vyškoleného pracovníka, který pro obec provoz Pošty Partner zajišťuje. „Pošta by měla mít k dispozici tým, který by toto zastupování řešil, malé obce nejsou schopné toto zajistit,“ říká S. Polčák.

Zástupci SMS ČR tlumočili ministru Metnarovi také nespokojenost obcí a jejich představitelů s klesající kvalitou doručovacích služeb. Nejpalčivějším problémem je podle nich to, že poštovní doručovatelé se nesnaží doručit zásilku ani v případě, kdy je adresát doma. Tento nešvar se dle informací z obcí v posledních letech významně rozšířil.

„Ministr Metnar nás informoval, že zřídí pracovní skupinu zabývající se budoucností České pošty. SMS ČR bude do této pracovní skupiny přizvána, aby zde zprostředkovala zkušenosti obcí a hájila jejich zájmy,“ říká S. Polčák.


Problém dostupnosti poštovních služeb
Hustota pošt je aktuálně upravena vyhláškou ČTÚ, nařízením vlády z roku 2015 a nově vydanou poštovní licencí. V současnosti fungují pošty na 3200 místech. Jako problematický vidí SMS ČR vyhláškou stanovený minimální rozsah provozní doby. Ten je pouze 15 hodin týdně; u pošt v obcích, které nedosahují vyhláškou stanovené parametry, dokonce pouze 10 hodin týdně.

SMS ČR dlouhodobě navrhuje, aby dostupnost poštovních služeb byla rozšířena na minimálně 20 hodin týdně, přičemž 2 dny v týdnu by provozní doba měla být povinně do 18.00 hodin. Důvodem je mimo jiné to, že za posledních několik desetiletí se dramaticky zvýšila míra dojíždění do zaměstnání, posunula se pracovní doba do odpoledních hodin a obecně došlo ke zvýšení pracovního nasazení lidí v produktivním věku. Rozhodování o parametrech časové dostupnosti poštovních služeb by podle SMS ČR mělo tyto demografické jevy zohlednit.