Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ŘÍJEN 2018   >
POÚTSTČTSONE
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
 

ekolamp

OK GROUP

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Řízení rizik spojených s hospodařením obce

23. 10. 2018 Příručka pro starosty a starostky

KOMUNÁLNÍ VOLBY 2018 A STŘET ZÁJMŮ

8. 10. 2018 Aktuální informace

Ministerstvo vnitra aktualizovalo metodická doporučení pro vydávání obecně závazných vyhlášek

24. 9. 2018

Ministerstvo dá obcím na stavbu nových rybníků 400 mil. Kč

10. 9. 2018

Podpora energeticky úsporných rekonstrukcí veřejného osvětle

Pozvánky na semináře 12. září v Praze a 19. září v Olomouci

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / > / >> /

Anketa
Zaujala Vás solidární veřejná sbírka pro obec Prameny?





smscr.cz » aktuality

SMS ČR lituje rozhodnutí Ústavního soudu

15. 3. 2018 – Pondělní nález Ústavního soudu, kterým byl zamítnut návrh skupiny senátorů na zrušení některých paragrafů zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, znepokojil SMS ČR.

 

Napadená právní úprava ve chvíli, kdy celkový dluh sektoru veřejných institucí překročí 55 % HDP, direktivně samosprávným celkům ukládá sestavit přebytkový nebo vyrovnaný rozpočet. Schodkový rozpočet je možné sestavit pouze za předpokladů, že bude schodek uhrazen finančními prostředky z minulých let nebo návratnou finanční výpomocí, jiné hrazení schodku zákon připouští pouze při spolufinancování projektů dotovaných Evropskou Unií.           

Druhé problematické ustanovení zapovídá samosprávám hospodařit tak, aby výše jejich dluhu překročila 60 % průměru jejich příjmů za poslední 4 rozpočtové roky. Pokud bude mít samosprávný celek dluh vyšší a nebude se mu dařit ho snižovat, může to vést až k pozastavení převodu části jeho podílu na výnosu daní.

SMS ČR se na přípravě ústavní stížnosti aktivně podílelo. Jako zástupce obecních samospráv dlouhodobě bráníme zachování práva na samosprávu v České republice, do nějž podle našeho názoru předmětná právní úprava zasahuje, neboť za výše uvedených podmínek umožňuje státu praktické popření ústavně zaručeného práva hospodařit s vlastním majetkem podle vlastního rozpočtu. Velice nás mrzí, že se Ústavní soud jako vrcholný orgán ochrany ústavnosti v tomto případě za právo na samosprávu nepostavil.           

Nezpochybňujeme nutnost zachovávat udržitelný stav veřejných financí. Opatření vyplývající z předmětné právní úpravy ovšem nejsou způsobilá tento cíl zajistit, ani k němu výraznou měrou přispět. Rozhodující podíl na nezdravém stavu veřejných financí v ČR má státní rozpočet, naopak územně samosprávné celky nemají na jejich stav zásadní vliv.

Tzv. dluhová brzda se velmi lehce může stát brzdou pro rozvoj zejména menších obcí, protože ty nebudou při snaze vyhovět splnění zákonných podmínek moci realizovat dlouhodobé nákladné investice například do kanalizací, čističek odpadních vod a další nezbytné místní infrastruktury. Situace může zajít i tak daleko, že obce budou pouze s velkými obtížemi schopny plnit úkoly samostatné a přenesené působnosti ve veřejné správě.           

Sdružení uznává nutnost v demokratickém právním státě, navzdory kritice, plně respektovat rozhodnutí Ústavního soudu. Bude se však snažit v zákonodárných sborech o prosazení změny předmětné právní úpravy i prosazení další legislativy, která nebude komplikovat činnost obcí.

 

Dominik Hrubý, legislativní analytik SMS ČR

 


Předmětný nález Ústavního soudu lze prostudovat zde.