Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   LISTOPAD 2018   >
POÚTSTČTSONE
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
Setkání platformy Chytrý venkov

13. 11. 2018

13. 14. 11. 2018 v Choťovicích

50. Den malých obcí

20. 11. 2018

Olomouc

Základní kurz "Správa obce od A do Z"

22. 11. 2018

Kraj Vysočina

50. Den malých obcí

27. 11. 2018

Praha - Letňany

Základní kurz "Správa obce od A do Z"

27. 11. 2018

Středočeský kraj

Základní kurz "Správa obce od A do Z"

29. 11. 2018

29. - 30. 11. 2018 Kraj Vysočina

 

ekolamp

OK GROUP

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Seminář poslankyně Ing. Věry Kovářové

„Podpora rozvoje lokální ekonomiky: jak mohou obce a města posílit svou konkurenceschopnost?“

„Financování obnovy kulturních památek: jak dál?“

Seminář poslankyně Ing. Věry Kovářové

BIOTOUR 2015

6. 3. 2015 - v Clarion Congress Hotel, Špitálské náměstí 3517, 400 01, Ústí nad Labem

Informační semináře k OP VVV

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy – odbor přípravy Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) zahájilo sérii informačních seminářů k OP VVV

Spanilá jízda po krajích začala v Karlovarském kraji

Vytvářet zákony na základě diskuse se starosty

<< / < / 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 2324 / 25 / 26 / 27 / 28 / > / >> /

Anketa
Zaujala Vás solidární veřejná sbírka pro obec Prameny?





smscr.cz » aktuality

SMS ČR řešilo s ministrem zdravotnictví dostupnost lékáren

16. 3. 2018 – Místopředseda SMS ČR Radim Sršeň se v pátek sešel s ministrem zdravotnictví Adamem Vojtěchem. Tématem jednání byla dostupnost lékáren, ale také stomatologické péče či praktických lékařů v menších obcích.

 

Radim Sršeň ministru Vojtěchovi tlumočil obavy obcí v souvislosti s dostupností lékáren mimo větší města. Podle poznatků SMS ČR je aktuální či hrozící nedostatek lékáren způsoben především vysokou nákladovostí na provoz lékárny, která souvisí s množstvím administrativních úkonů a klesající zisky menších lékáren. Dalším problémem je takzvaná „léková turistika“, jejíž příčinou jsou zpravidla nižší doplatky na léky na předpis u větších lékáren, jež jsou součástí lékárenských řetězců. Radim Sršeň po jednání s ministrem Adamem Vojtěchem uvedl, že „obce oceňují, že ministerstvo konečně hodlá nasměrovat pozornost také na venkov. Občané sice potřebují kvalitní nemocnice, ale s běžnými zdravotními problémy či pro léčiva není možné cestovat desítky kilometrů daleko. Vážím si proto slov pana ministra, který chce problémy dostupnosti péče řešit mimo jiné přímo s obcemi či kraji na nové pracovní skupině.“ Sdružení místních samospráv tak hodlá jménem obcí spolu s ministerstvem řešit nejen budoucnost lékáren na venkově, ale také otázky dostupnosti stomatologické péče a nedostatku praktických lékařů.

 

Klíčové problémy, které SMS ČR při jednání s ministrem vzneslo:

  • Nedostatek lékáren v menších městech – způsobeno především vysokou nákladovostí na provoz lékárny v porovnání s jejími příjmy, náklady dlouhodobě rostou a rovněž stoupá míra administrativních úkonů a povinností lékárníků ze strany státu (EET, eRecepty, kontrolní hlášení apod.).

Navrhované řešení: zavedení pravidel vytváření sítě lékáren tak, aby nevznikaly lékárny tam, kde nejsou třeba, ale naopak tam, kde je jich nedostatek, rovněž by měla existovat kritéria pro pokrytí bílých míst, ve kterých je dostupnost lékárny geograficky či jinými překážkami omezená.

  • „Lékárenská turistika“ – pacienti vyhledávají, kde daný lék pořídí za nejnižší ceny, což je dáno nejednotnou výší doplatku za léky hrazené pojišťovnami; lékárny v malých městech jsou obzvláště obchodně znevýhodněny oproti větším řetězcům a nemocnicím díky systému zadních marží a obratových bonusů (laicky řečeno slevy na dodávkách léků pro větší lékárny), rovněž může v lékárnách na malých městech docházet k úplné absenci dodávek některých léků (tato skutečnost naštěstí alespoň částečně ošetřena novelou zákona o léčivech z r. 2017, kdy vznikla povinnost dodat lék na skladě do 2 dnů).

Navrhované řešení: řešením by bylo zavedení jednotných výší doplatků za léky hrazené ze zdravotního pojištění, pacient by tak přesně věděl, jakou částku za lék doplácí, a tato částka by byla ve všech výdejních místech léků fixní.          

  • Dlouhodobé nižší mzdové ohodnocení, než je tomu u lékařů a zubních lékařů; lékárník dosahuje přibližně na 2/3 platu lékaře či zubního lékaře; v sektoru nelůžkové péče vzrostly celkové průměrné mzdy za všechny kategorie pracovníků v roce 2015 oproti roku 2010 o 27 %, tzn. o 5084 Kč, u farmaceutů došlo ve stejném období k poklesu mzdy z 32 847 Kč na 30 305 Kč, tedy k poklesu o 7 % (zdroj: ÚZIS). 

 

  • Celkově nižší financování lékárenské péče ze strany státu – rozpočet ve zdravotnictví počítá tento rok především s financováním akutní lůžkové péče a ambulantní péče v nemocnicích.

Navrhované řešení: zohlednění výdeje léků lékárníkem v úhradové vyhlášce a zařazení tohoto úkonu do seznamu výkonů (zajistilo by se tak, že lékárník nebude závislý na výši obchodní marže za lék); celková revize financování segmentu lékárenství.