Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz
Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ČERVEN 2018   >
POÚTSTČTSONE
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
 

ekolamp

OK GROUP

  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
“Sucho v Česku – jak se mu bránit?“

20. 6. 2018 PSP ČR

„Pitná voda je – a bude?“

22. 6. 2018 Seminář z cyklu „Vědecké poznatky – základ pro lepší, konkurenceschopnou společnost“

Obec přátelská rodině a seniorům 2018

11. 6. 2018 Vyhlášení nového ročníku soutěže a "Dotačního řízení na podporu krajské samosprávy v oblasti stárnutí na rok 2018"

Přímá volba starostů

10. 5. 2018 Odborný seminář, který se koná pod záštitou člena ÚPV Mgr. Jana Farského

CHYTRÉ A UDRŽITELNÉ MĚSTO

22. 5. 2018 Celostátní seminář NSZM

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / > / >> /

Anketa
Na jaké platformě vyřizujete e-maily pro pracovní účely?





aktuality >

Projev předsedy SMS ČR Stanislav Polčáka

Výroční konference k 10 letům fungování SMS ČR

 

Vážené paní starostky, Vážení pánové starostové, Milí členové předsednictva a Rady SMS ČR, Milí členové SMS ČR a přátelé samospráv,


pro naši organizaci je rok 2018 významným milníkem, 10 let činnosti a obhajoby oprávněných zájmů menších měst a obcí. Pamatuji si ten den, jako by to bylo jen pár listů zpět v pomyslné kronice sdružení. 31. ledna 2008 bylo v Jihlavě založeno SMS ČR. Sál Domu kultury doslova praskal ve švech, museli jsme přinášet desítky dalších židlí. Tehdy vzniklo Sdružení místních samospráv ČR (byť s datem zápisu o několik dní pozdnější – 5.2.2008). Dovolím si připomenout členy prvního předsednictva SMS ČR – předsedou byl zvolen Jan Pijáček Vlčnov, 1. mpř. Věra Kovářová Chýně, 2. mpř. Miroslav Kovářík Modra a členové Petr Gazdík SL, Josef Bartoněk Osvětimany, zesn. Ladislav Šifta Chotětov, Václav Horáček - ŽB, Petr Havlíček Vítějeves, Květoslav Šafránek Bohdalov.

Tehdy možná ještě mnozí doufali, že jak SMS ČR rychle vzniklo, tak rychle pomine. Nestalo se tak, přes mnohé porodní bolesti, SMS ČR nejenže osvědčilo životaschopnost, ale především oprávněnost (legitimitu) svých požadavků. SMS ČR získalo důvěru svých členů právě požadavku, že kvalita a dostupnost veřejných služeb a redistribuce veřejných prostředků daňového inkasa státu musí být přiměřeně srovnatelná ve všech obcích a městech ČR, tedy že nesmí záležet na tom, zda žijete v Praze, Plzni či Modravě, jakou službu od státu a jeho veřejné správy pak můžete očekávat.

Tento myšlenkový náboj nebylo možno zadupat do země, naopak se živelně rozmáhal a získal politickou podporu prosazení změn, které měly výrazně zlepšit postavení do té doby vlastně přehlížených či někdy s jistým přídechem nazývaných vesnic (dědin).

Ušli jsme nepochybně – z dnešního hlediska – až neuvěřitelnou cestu. Když jsme se poprvé ozvali, činil příjem na hlavu občanů malých obcí cca 5.500 Kč za rok. Nyní je minimální příjem malých obcí překračuje hranici 11.000 Kč, tj. dvojnásobek. V absolutním srovnání zatímco tehdy Praha získávala na jednoho svého občana 33.000 Kč, ti malí se museli spokojit s více než 6,5 x menším podílem. Dnes tento poměr činí trojnásobek. Nejprve se SMS ČR podařilo prosadit vypracování analýzy nákladů na výkon samosprávy ve vybraných oblastech, následně prosadit 1. novelu RUD (2008), která právě menších městům a obcím přidávala 4,5 mld. Kč, zavedla nové koeficienty – prostý počet obyvatel, velikost katastru. Za klíčovou však je nutno označit novelu RUD z r. 2012, která všem obcím a městům přidávala do RUD téměř 13 mld. Kč ročně navíc. Poslední novela iniciovaná SMS ČR a Libereckým krajem z loňského roku přináší právě od letošního roku do obecních pokladen více než 9 mld. Kč ročně navíc. Zatímco tedy v r. 2008 obce ve svém RUD celkově vč. Prahy získávaly 140 mld. Kč, v roce 2018 získávají obce v rámci sdílených daní celkový podíl přes 230 mld. Kč (slide), tj. nárůst o 90 mld. Kč navíc. I po očištění vlivů růstu ekonomiky, inflace aj. jde o reálný nárůst ve výši 27 mld. Kč ročně navíc. Jinými slovy ve 4 letém období ve srovnání s r. 2008 obce v r. 2018 získávají jeden celý obecní rozpočet navíc. Pokud se mne ptáte, zda SMS ČR splnilo své hlavní poslání, pak jsem přesvědčen, že jednoznačně. Obce jsou dnes finančně samostatné, pokud jde o jejich rozvoj. Mnohé bojují se starými zátěžemi z minulosti, je to mnohde enormně obtížné, k tomu se ještě dostanu. Ovšem pokus nechat je vyhladovět nevyšel, a to díky především nezdolnému přesvědčení našich členů, že bojují za správnou věc, že nejde jen o peníze, ale o plné naplnění pojmu SAMOSPRÁVA.

Mohl bych zde dnes vypočítávat řadu jmen osob, které se o tento úspěch zasloužily. Musím však zmínit dvě jména, která tu dnes oceněna být nemohou, protože jsou ještě příliš aktivní v politice – a to Petr Gazdík a Miroslav Kalousek. Myslím si, že přestože žádné ocenění ještě dnes neobdrží, jejich čas přijde a je mou povinností jim takto veřejně poděkovat.

SMS ČR se v uplynulých 10 letech neupínalo pouze k finančnímu narovnání ve sdílených příjmech z daní s těmi největšími městy. Naší agendou bylo i zachování dostupnosti nejen veřejných služeb a veřejné infrastruktury na venkově, díky masivní petiční akci se 111 tis. fyzickými podpisy se nám podařilo zachovat pobočkovou síť České pošty na venkově. Připomenu, že před deseti lety chtěl stát lukrativní části České pošty zprivatizovat a státu ponechat jen ty prodělečné. Dnes je díky nařízení vlády garantován minimální počet 3200 povinně provozovaných poboček, což představuje jistotu hlavně pro venkov. Jen díky tlaku SMS ČR nemůže být Projekt Pošta Partner obcím vnucován, ale záleží na obci, zda s ním dobrovolně souhlasí.

K výčtu úspěchů bych musel nyní řadit další desítky menších legislativní, či nelegislativních změn, které SMS ČR usilovalo a dosáhlo a jejichž výčet přesahuje rámec mého vystoupení. Jde o více či méně neviditelné úspěchy, o nichž třeba ani nevíte a které ovšem mají hluboký praktický smysl. Právě na tvorbu nové legislativy se musí SMS zaměřit v novém období, SMS bude plnit roli hlídacího ovčáka v legislativním procesu. Role SMS ČR musí být však širší a zapadat do určitého rámce. Sledujeme zejm. v posledním období plíživé centralizační snahy, kdy dostupnost veřejné správy se spíše občanům vzdaluje, tato správa není přívětivá, český právní řád – to je již nesrozumitelný moloch právních předpisů, v nichž se nevyznají nejen odborníci, natož adresáti těchto norem – běžní občané, živnostníci podnikatelé. Dovoluji si vyslovit tezi, že největším problémem naší doby je ohromující nárůst administrativy, právních předpisů, u nichž až na naprosté výjimky lze najít jeden společný znak – situaci takřka nikdy nezlepší, ba právě naopak. Mluvíme o nepochybné hypertrofii práva. Jsem povinen důrazně varovat, že jako v medicíně platí, že přebujelý nekontrolovatelný růst nároků na tělo může organismus zcela vyčerpat a zahubit, platí toto i o nasazení a aktivitě komunálních politiků, jimž úroveň adm. zátěže již požírá podstatnou část energie, kterou by mohli jinak věnovat na rozvoj obcí. Tento temný přízrak právního řádu padá seshora, je bohužel živen z evropské úrovně, přestože v tomto období došlo k jistému omezení chrlení evropského práva, nicméně bobtnání právního řádu je podporováno českým parlamentem. Kdo však jsou povinni uvést nové právo v život, nejsou poslanci a senátoři, ani vesměs úředníci ministerstev, ale právě starostové, obecní a krajské úřady. Je potom zcela nepřijatelné, že jejich hlas je tak málo vyslyšen v legislativním procesu. To chceme změnit právě konstruktivní spoluprací s poslanci a senátory, s vládou, ministerstvy a v tomto pevně věřím, budou všechny celostátní organizace sdružující města a obce na jedné lodi pomyslně i s kraji.

SMS proto v dalším období bude efektivní poskytovatel služeb pro samosprávy a jejich obhájce

Našim cílem v třetím desetiletí 21. stol. jsou obce - soběstačné komunity, v nichž se dobře žije.

Před 10 lety jsme slyšeli řadu slov, že dvě celostátní organizace, zastupující zájmy totožných obcí a měst, přinese ve výsledku oslabení postavení obcí a měst. Nejenže se tak nestalo, ale naopak se ukázalo, že zdravá konkurence mezi těmito organizacemi je ku prospěchu obcí a měst. Cožpak by Svaz měst a obcí ČR byl schopen sám dosáhnout takto razantního zvýšení příjmů obcí a měst? Nepochybně nikoli. Činnost dvou organizací spolu s existencí také SPOV přináší i efekt jisté kontroly, že žádná z organizací nevyjednává vědomě nevýhodné podmínky se státem pro obce a města. Nejsme v tom ani evropsky ojedinělí. V Rakousku, Belgii, Velké Británii či v Německu existují vždy alespoň 2 celostátní organizace sdružující obce a města a jejich účinná spolupráce dosahuje pro územní samosprávu ty nejpřínosnější efekty.

Také slýcháváme stále druhý mýtus, že přes 6 tisíc obcí je na ČR moc a že by se měly slučovat. Tyto věty jsou však výrazem hlubokého nepochopení historického vývoje osídlení Česka. Máme sídelní strukturu, která je z evropského hlediska ojedinělá a jen částečně ji lze srovnávat s francouzskou či belgickou. Kde v Evropě při putování krajinou každé dva tři kilometry najdete nějakou vísku, jejíž obyvatelé se starají o své domovy a okolí? Naopak třeba na jihu našeho kontinentu často pěšky ujdete i 20 a více kilometrů, aniž byste narazili na nějakou obec či malou dědinku. Tato realita osídlení naší republiky však nemůže být brána jako přítěž nebo jako nějaké přežilé (a drahé) specifikum. Naše sídelní struktura je přece naopak obrovskou výhodou naší země. Myslíte, že při jiné sídelní struktuře by například naše krajina měla ony něžné rysy, které si naštěstí zatím stále ještě uchovává navzdory všem halovým monstrům a betonovým plochám, s nimiž se v ní bohužel stále častěji potkáváme? Naše obce musíme chránit, aby v nich mělo smysl žít – a pochopitelně tam vytvářet podmínky ke srovnatelné kvalitě života a dostupnosti veřejných služeb.

Je naší povinností hájit prostor SAMOSPRÁVY, který vytyčuje už Ústava ČR na více místech. Vytyčování tohoto prostoru, do kterého je státu v zásadě zapovězeno vstupovat, bude každodenním úkolem, jak v jednání se státem a jeho výkonnou mocí, tak zákonodárci, ale i cestou soudní ochrany. To je jeden z podstatných úkolů SMS ČR, nikoli naplňovat tuto úlohu konfrontací, ale prioritně kooperací se státem.

Toto jsou hlavní cíle SMS ČR do dalších 10 let. Pomáhat obcím, být jejich úporným (zaťatým) obhájcem, tedy těch obcí, které budou soběstačnými komunitami, v nichž se dobře žije. Děkuji Vám všem, že na této cestě budete další léta s námi.

Stanislav Polčák

předseda SMS ČR


Projev předsedy SMS ČR Stanislav Polčáka

na Výroční konferenci k 10 letům fungování SMS ČR k přivítání premiéra a ministrů vlády ČR v demisi


Vážený pane premiére, Vážená paní ministryně, Vážený pane ministře,

dovolte mi Vás přivítat na výroční konferenci SMS ČR k 10 letům činnosti naší organizace a zároveň ve výročí 100 let založení Československa. Chtěl bych Vám poděkovat, že jste přijali naše pozvání, ale rovněž vyslovit upřímný dík panu premiérovi, že poskytl záštitu nad touto konferencí a umožnil nám tak důstojně oslavit toto výročí v těchto nádherných prostorách Lichtenštejnského paláce.

Já jsem již ve svém úvodním projevu připomenul výsledky naší 10 leté činnosti, nebudu je zde již opakovat, ale chtěl bych za SMS ČR jednoznačně prohlásit, že jsme připraveni skutečně úzce spolupracovat s Parlamentem, vládou a ministerstvy při rozvoji našich obcí a měst. To nejsou prázdná slova, připomenu například uvažovaný Fond obnovy obcí, o němž jsme měli možnost hovořit ještě s p. Babišem ve funkci ministra financí a jehož cílem by bylo pomoci především těm malým obcím při řešení desítek let kumulovaných zátěží na zanedbané infrastruktuře (místních komunikací, mostů, škol, školek a dalších zařízení těchto obcí, jež nemohou ze svých malých rozpočtů nikdy utáhnout náročné rekonstrukce). I v těchto obcích však žijí občané této země, kteří mají právo na přiměřenou dostupnost těchto veřejných služeb. Přivítali bychom proto pane premiére, kdyby tento pravidelný Fond obnovy menších obcí byl vládou ČR zřízen, nejlépe při MF ČR. Když vyslovuji závazek spolupráce SMS ČR s vládou musím veřejně ocenit přístup paní ministryně Dostálové, s jejímž úřadem jsme rozvinuli natolik intenzivní spolupráci, že se ptám, zda tomuto tempu budeme v dalších letech stačit. Také pan ministr Metnar například při řešení situace v České poště projevil jednoznačné pochopení našim léta přehlíženým požadavkům. Děkuji pane ministře. Chci také poděkovat i paní ministryni Němcové, protože ve spolupráci s paní Dostálovou např. v otázce sociálního bydlení projevují zásadní ochotu problém skutečně řešit a pomoci obcím a občanům, které to potřebují.

Za zásadní však pokládáme společný úkol snižování administrativní zátěže, promyšlenost změn právních předpisů, nejen naše organizace, ale i SMO ČR a AK ČR předkládají v legislativním procesu řadu podnětných připomínek, které jsou bohužel, pane premiére, nezřídka přehlíženy ministerskými úředníky. Za krajně nešťastné pokládám skutečnost, že přes opakované žádosti ministr spravedlnosti odmítl jmenovat byť jediného člena LRV – zástupce územní samosprávy. Přitom jsou to právě územní samosprávy, které v první sledu mají aplikovat právo, svého řádného zástupce v nejvyšším legislativním orgánu však nemají.

Nemohu nezmínit ani jeden aktuální problém, o němž bude PSP ČR hlasovat příští týden v úterý – nešťastný zákon o střetu zájmů. Samozřejmě že musím připomenout - a nikdy jsme ani nezamlčovali, že Vy ani Vaše hnutí jste nehlasovali pro loňskou problematickou novelu zákona o SZ. Tím spíše však doufáme, že právě Vy, pane předsedo, se spolu s Vašimi poslanci zasadíte o nápravu tohoto nešťastného zákona. Abychom si správně rozuměli, neznám nikoho ze starostů, kdo by odmítal zákonem požadované údaje uvést, i když třeba lepší komunikace se státními registry by také pomohla při tomto vyplňování, ale věřte mi pane předsedo, že významná většina starostů a členů rad odmítá, aby jejich osobní údaje a informaci o jejich soukromí běhala kdesi volně přístupné na internetu. Chtěl bych Vás proto zdvořile požádat o podporu senátní verze novely zákona, která opakuji, zachová nadále povinnost vyplňovat tato majetková přiznání, ale odstraní anonymní dostupnost těchto informací. I komunální politici mají právo na ochranu soukromí, jde o ústavně zaručené právo a není přeci každý sprostý podezřelý, aby musel být vystaven obnažený na webovém portálu MSP, a to pomíjím to naprosto nepřípustné bonz tlačítko daného systému.

poslední prosba souvisí s výročím roku 2018, tj. 100 letům výročí vzniku Československa. Chtěl bych dnes k tomuto výročí navrhnout večer Radě SMS ČR, aby vypsala a organizačně zaštítila veřejnou sbírku na obec Prameny a dalších několik zadlužených obcí. Kdy jindy než teď v tak slavném výročí naší státnosti nevzpomenout a reálně něco neudělat pro jednu malou obec na západě Čech, jejíž někdejší představitelé dovedli situaci v této obci k ekonomické tragédii. Kde jinde než zde na břehu Vltavy, kde máme na dohled Národní divadlo, Karlův most, na které se doslova dokázali skládat z malých příspěvků naši předkové, připomenout náš závazek solidarity. Prameny se staly symbolem zmaru, kde ani návštěvy prezidentů, premiérů či ministrů nic nevyřešily, přesto v nich stále žijí lidé, kteří tam chtějí žít, rozvíjet svou obec. Kdo jiný než my bychom této obci, jejíž situace je objektivně nejhorší, měli pomoci jako výraz sounáležitosti obcí. A třeba i vláda přispěje stejnou či vyšší částkou, jakou se nám ve prospěch obce Prameny a dalších podaří vybrat.

Pane předsedo vlády, dovolte mi Vás zde dnes tak trochu na Vaší půdě přivítat.

Stanislav Polčák

předseda SMS ČR