Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ZÁŘÍ 2019   >
POÚTSTČTSONE
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
Jednání krajského předsednictva Pardubického kraje

5. 9. 2019

5. - 6. září 2019 Červená Voda

Příběhem do lepších prezentací a sdělení

5. 9. 2019

Workshop pro zástupce obcí, neziskovek a příspěvkových organizací obcí I. typu Kraje Vysočina

Nápady a aktuality pro rozvoj našeho venkova

13. 9. 2019

Krajský seminář

Spojujeme Venkov 2019

17. 9. 2019

Kulturní dům v Českých Heřmanicích

Jak co nejlépe dělat obecní zpravodaj

17. 9. 2019

Odborná stáž

POVODNĚ A PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA

19. 9. 2019

Odborná stáž

Seminář "Zastupitel v právu"

24. 9. 2019

Justiční areál Na Mičánkách, Praha 10 - Vršovice

POVODNĚ A PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA

24. 9. 2019

Odborná stáž

 

ekolamp

OK GROUP

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Kotle a topidla s výměníkem na pevná paliva

Od včerejška můžou najít majitelé kotlů a topidel s výměníkem na pevná paliva nejbližšího technika v nové databázi Ministerstva životního prostředí. Každý kotel a topidlo s výměníkem na tuhá paliva musí projít jednou za tři roky povinnou kontrolou.

Národní konference VENKOV 2019

1. - 3. října 2019 Klášter premonstrátů v Teplé (Karlovarský kraj)

Vyhlášení soutěže Úřad na cestě k rovnosti 2019

Ministerstvo vnitra České republiky a Institut pro veřejnou správu Praha ve spolupráci s Úřadem vlády České republiky vyhlašuje dnem 2. září 2019 soutěž o nejlepší úřad s rovnými příležitostmi pro ženy a muže.

Konec výzvy na nákup vozidel s alternativním pohonem

Část prostředků je stále k dispozici. Ještě měsíc mohou kraje, města a obce žádat o dotace na nákup automobilů s alternativním pohonem.

Nový program Podpory obnovy přirozených funkcí krajiny

Ministerstvo životního prostředí vyhlásilo Výzvy pro předkládání žádostí o poskytnutí podpory v rámci nově schváleného programu Podpora obnovy přirozených funkcí krajiny.

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / > / >> /

Anketa
Zaujala Vás solidární veřejná sbírka pro obec Prameny?





smscr.cz » aktuality

Odpadové hospodářství v ČR / evropská a národní legislativa

13. 9. 2018 – Jaká bude budoucnost nakládání s odpady? Na tyto otázky žádá odpověď po klíčových představitelích vlády a dalších ústavních činitelích náš předseda Polčák formou otevřeného dopisu. Reaguje tak na přijetí evropského balíčku oběhového hospodářství.

 

Vážený pane premiére, vážení členové vlády,

Vážení předsedové stran,

Vážení předsedové poslaneckých klubů, Vážení předsedové senátorských klubů,

 

obracím se na vás tímto otevřeným dopisem a dovoluji si vás požádat před letošními komunálními volbami o Vaše stanovisko k problematice, která souvisí nejen s komunální politikou, obecními rozpočty, ale i se zájmy všech občanů v České republice. Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR) je dlouhodobě aktivní při hájení práv a oprávněných zájmů obcí a měst v České republice. V posledních letech se na nás opakovaně obracejí starostky a starostové řady obcí a měst v obavě z možného vývoje odpadové legislativy ve smyslu hrozícího navýšení nákladů za služby nakládání s odpady. Konkrétně lze zmínit obavy z ministerstvem životního prostředí podporovaného termínu zákazu skládkování komunálních odpadů v roce 2024. Ten byl do českého zákona prosazen v roce 2014 poslaneckým pozměňovacím návrhem (nikoli vládní novelou), tehdy s odkazem na domnělou potřebu ve vztahu k evropské legislativě. Ta, jak jsem si sám z pozice člena Evropského parlamentu ověřil, však doposud žádné takové omezení neobsahovala.

Nová evropská legislativa pro oblast odpadového hospodářství byla schválena v dubnu 2018 novelou odpadových směrnic. Novelizované evropské směrnice již řeší omezení skládkování využitelných odpadů. Evropské instituce stanovily cíl omezení skládkování na rok 2035 (tedy za 17 let), a to na 10 % komunálních odpadů. Některé státy budou mít výjimku do roku 2040. K roku 2035 Unie rovněž vytyčila cíl k recyklaci komunálních odpadů na 65 %.

Námi sdružené obce a města, stejně jako samotné SMS ČR, plně respektují nově schválenou evropskou legislativu. Podporujeme cestu založenou na třídění odpadů a recyklaci, stejně jako na podpoře recyklovaných materiálů a využití odpadů jako zdrojů surovin pro další výrobu. Stejně tak plně podporujeme časové cíle EU vztažené k recyklaci a omezení skládkování. Musíme se však jednoznačně vymezit proti tomu, aby nastavení cílů v České republice bylo o 11 let přísnější, než stanovují nové cíle EU. Již v červnu 2018 na konferenci Odpady a obce v Hradci Králové veřejně sdělili zástupci SMS ČR, ale i SMO ČR, že není jediný důvod, aby ČR „byla papežštější než papež“ a že obce přísnější nastavení odmítají. Žádáme tedy o revizi cílů v národní legislativě tak, aby tyto nebyly přísnější, než cíle aktuálně schválené v EU.

Otázka nastavení cílů a jejich časování je jednoznačně spojená s náklady, které obce na odpadové hospodářství vynakládají. U komunálních odpadů jsou to právě obce a města (občané), která nesou zásadní díl celkových nákladů (cca 85%). A je zcela zřejmé, že přísnější cíle znamenají citelně vyšší náklady. Ať už ve formě navýšených skládkovacích poplatků či nákladů na provoz dražších technologií odpadových firem a jejich investice. Je třeba důrazně odmítnout to, aby tyto zvýšené náklady u cílů nad rámec EU hradily obce a města, resp. jejich občané. Nepomohou ani dotace, neboť jde především o náklady provozní, nikoli investiční. Obce a města vynakládají na tyto služby dlouhodobě vysoké částky a není zde reálný prostor pro citelné zdražování. Větší odpovědnost by měli převzít producenti obalů a upotřebených výrobků. Ekonomické nástroje by měly tlačit zejména na ně, aby vyráběli lépe recyklovatelné výrobky a obaly. Není možné, aby budoucí rostoucí náklady na odpadové hospodářství hradily stále obce a města. Je třeba hledat systémová řešení zaměřená zejména na výrobní průmysl ve formě lepšího ekodesignu, zpoplatnění hůře recyklovatelných materiálů, podpory a daňového zvýhodnění recyklovaných materiálů a výrobků, apod. Rovněž poukazujeme, že především prostředky evropských fondů by měly samosprávám pomoci realizovat projekty, které budou zvyšovat efektivitu třídění a dalšího nakládání s odpadem. Nízkouhlíkové oběhové hospodářství bude nepochybně významně podporovaný obor i v novém programovacím období.

Zaměřme se na to, jak obcím pomoci podle evropských pravidel, nikoli je znevýhodňovat podle národní legislativy. Odmítáme nastavení legislativy takovým způsobem, aby navýšené náklady opět hradily obce.

Dovolte mi závěrem Vás požádat o Vaše stanovisko k níže uvedené otázce, která je celospolečenského rázu a má zřejmý komunální aspekt dopadu na obecní rozpočty:

Jste pro nastavení národní legislativy v intencích legislativy evropské, anebo podporujete přísnější nastavení cílů, které znamená vyšší náklady obcí a měst?

Vaše stanovisko k dané věci je pro SMS ČR a námi sdružené obce a města podstatné nejen nyní, před komunálními volbami, ale bude důležité také po nich, neboť vládní prohlášení obsahuje závazek úprav odpadové legislativy. Tyto úpravy je nutné prosadit tak, aby na jedné straně plně respektovaly cíle EU, avšak zároveň zásadně hájily zájmy obcí a měst, resp. občanů, včetně zájmů ekonomických. Dovolím si k poskytnutí Vaší odpovědi poznamenat lhůtu do 25.9.2018, kdybychom následně chtěli obdržená stanoviska zveřejnit.

S přátelským pozdravem

                                                                            Stanislav  P o l č á k 

                                                                               předseda SMS ČR