Sdružení místních samospráv ČR
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   LISTOPAD 2018   >
POÚTSTČTSONE
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
Setkání platformy Chytrý venkov

13. 11. 2018

13. 14. 11. 2018 v Choťovicích

50. Den malých obcí

20. 11. 2018

Olomouc

Základní kurz "Správa obce od A do Z"

22. 11. 2018

Kraj Vysočina

50. Den malých obcí

27. 11. 2018

Praha - Letňany

Základní kurz "Správa obce od A do Z"

27. 11. 2018

Středočeský kraj

Základní kurz "Správa obce od A do Z"

29. 11. 2018

29. - 30. 11. 2018 Kraj Vysočina

 

ekolamp

OK GROUP

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Konference "Lepší škola v každém místě"

22. 11. 2018 Praha

Řízení rizik spojených s hospodařením obce

23. 10. 2018 Příručka pro starosty a starostky

KOMUNÁLNÍ VOLBY 2018 A STŘET ZÁJMŮ

8. 10. 2018 Aktuální informace

Ministerstvo vnitra aktualizovalo metodická doporučení pro vydávání obecně závazných vyhlášek

24. 9. 2018

Ministerstvo dá obcím na stavbu nových rybníků 400 mil. Kč

10. 9. 2018

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / > / >> /

Anketa
Zaujala Vás solidární veřejná sbírka pro obec Prameny?





smscr.cz » aktuality

Vývoj zákona o sociálním bydlení pod drobnohledem

22. 10. 2018 – MMR odložilo plánované přijetí zákona o sociálním bydlení, který měl být platný od letošního podzimu a rozhodlo se danou problematiku řešit pomocí programu Výstavba, který je momentálně v řešení ministerstva a připravuje se na spuštění.

 

Ministerstvo pro místní rozvoj přišlo na začátku jara 2018 s návrhem věcného zákona o sociálního bydlení. Zákon měl vytvořit materiální podmínky k plnění povinnosti a úlohy obce k uspokojování potřeby bydlení svých občanů na svém území, a to v samostatné působnosti. Zákon měl vstoupit v platnost v říjnu 2018.

Cílovou skupinou pro předmětný záměr sociálního bydlení měly být znevýhodněné a vyloučené osoby, které jsou vážně ohrožené bezdomovectvím.

Ministerstvo, ale od původního záměru nakonec ustoupilo s odůvodněním, že po téměř hotovém návrhu RIA k návrhu zákon o sociálním bydlení, proběhla diskuze s obcemi a jejich připomínky vedly ke zjištění, že pokud by se šlo formou tohoto zákona, tak by se to v praxi začalo projevovat až v roce 2023. Druhým uvedeným důvodem, který vedl k odložení zákona, byl fakt, že návrh ukládal povinnost obcím bez diskuze. Základní povinností obcí mělo být mapování potřeb sociálního bydlení, které mohlo vést ke dvěma výsledkům:

1) obec by zjistila, že na jejím území není výskyt oprávněných žadatelů o sociální bydlení a není proto povinna k jeho realizaci. V případě, že by se obec záměrným zkreslováním tohoto mapování pouze vyhýbala své povinnosti, jednalo by se o porušení zákona o sociálním bydlení. Zákon měl upravovat možnost sankcionování těchto obcí.

2) obec by zjistila, že na jejím území je výskyt oprávněných žadatelů o sociální bydlení, přičemž v takovém případě by byla povinna vystavět a provozovat sociální bydlení.

Příkladem, od kterého by se v následujících úpravách chtělo ministerstvo inspirovat je rakouská úprava sociálního bydlení, podle které má sociální bydlení smysl pouze v případě, pokud na něj teoreticky dosáhne 80 % obyvatel. Systém je založen na podpoře z veřejných zdrojů, která sehrává důležitou úlohu, aniž by potlačila tržní principy. Do systémů podpor jsou zapojovány i soukromé fyzické a právnické osoby pracující na ziskovém principu i podniky, jejichž hlavní zaměření je mimo oblast bydlení. Mezi státními podporami zcela převládají úvěrové formy, ročně se rozděluje kolem dvou miliard eur, přičemž zhruba 670 milionů eur se získává zpět v podobě splátek úvěr a na úrocích. Přibližně 125 milionů eur ročně z celkové sumy připadá na podporu poskytovanou spolkovými zeměmi.

Na podobných principech bude stát i program Výstavba, který je dotačním programem, do něhož bude překlopen celý koncept zákona a měl by být spuštěn na přelomu března/dubna 2019. Pro první roky výstavby půjdou do výstavby jako investoři pouze obce, nikoliv podnikatelé.

Obce budou mít možnost využít půjčky ze státního fondu rozvoje bydlení. Tento bod zatím SMS ČR shledává problematický, jelikož některé komerční subjekty nabízejí obcím výhodnější podmínky. Bytové domy bude možné stavět do výše 12 bytových jednotek, v takových případech by dotace byly100 %, přičemž rozhodnutí o cílové skupině bude na obcích.
 

III. grémium k zákonu o sociálním bydlení pptx  
316 kB