Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz

Předpokládané daňové výnosy obce pro rok 2020

Webináře

Souhrnné informace ke koronaviru

Poradna v nouzovém stavu

Autorská práva jednoduše

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   KVĚTEN 2020   >
POÚTSTČTSONE
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
Škola místních samospráv

21. 5. 2020

Intenzivní online kurz

Škola místních samospráv

28. 5. 2020

Intenzivní online kurz

 

ekolamp

OK GROUP

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Elektronická verze časopisu Moderní obec ZDARMA

Až do konce dubna 2020 platí neomezený přístup zdarma do elektronické verze časopisu Moderní obec, ale i všech dalších časopisů z produkce vydavatelství Profi Press.

Výzva na modernizace a úspory energií veřejných budov

Žádosti o dotace přijímá Státní fond životního prostředí ČR.

Podpora rozvojových aktivit krajů a obcí v zemích ZRS ČR II

Jde o 90% podporu spolupráce obcí s obcemi v Gruzii, Moldávii, na Ukrajině a v Bosně a Hercegovině.

Jak postupná centralizace dusí český venkov

Seminář - 26. 3. 2020 Praha

Přeměna odpadů na zdroje

Soutěž Ministerstva průmyslu a obchodu

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34 / 35 / 36 / 37 / > / >> /

Anketa
Jste jako zástupci obcí dostatečně informováni o opatřeních proti epidemii koronaviru COVID-19 týkajících se vašeho území a občanů na něm žijících?





smscr.cz » Soud zrušil opatření omezující obchod a volný pohyb

Petice proti rušení vybraných pracovišť finančních úřadů

14. 8. 2019 – Sdružení místních samospráv České republiky (SMS ČR) reaguje na zprávy Ministerstva financí České republiky a Finanční správy České republiky o rušení vybraných územních pracovišť finančních úřadů k 1. lednu 2020.

 

 

Jako organizace hájící zájmy samospráv a potažmo i jejich obyvatel, musíme s tímto krokem jednoznačně nesouhlasit. Rušení finančních úřadů přispěje k dalšímu zhoršování dostupnosti služeb, v tomto případě paradoxně těch, které má zajišťovat stát. To pak přímo dopadaná na odliv obyvatel z venkovských oblastí.

Pokud se podíváme na strukturu obcí, kde se mají finanční úřady rušit, jedná se bez jedné, ve všech případech o obce s rozšířenou působností (ORP). ORP byly od počátku konstruovány tak, aby tvořily střediska, kde si občan bude moci vyřídit vše, co potřebuje bez ohledu, zda jde o samosprávu či přenesenou působnost. Pokud se ale podíváme na statistiky, ve většině obcí, kde má dojít k rušení finančních úřadů, už dnes nesídlí pracoviště katastru nebo OSSZ, což jsou úřady veřejností také hojně navštěvované. Jistě se však shodneme na tom, že finanční úřad patří z decentralizovaných úřadů státu k těm nejnavštěvovanějším (podávání daňových přiznání daně z nemovitých věcí, daně z příjmu fyzických osob). A to i ve srovnání s agendou občanských, cestovních či řidičských průkazů.

Zrušení pracovišť finančních úřadů tak nejen že dále oslabí smysl ORP, ale výrazně zkomplikuje dostupnost veřejné správy až 900 tisícům občanům České republiky. Ti budou muset cestovat o několik desítek kilometrů dál, aby např. správně podali daňové přiznání. Navíc jsme v situaci, kdy dnes běžný občan nemůže vyřizovat téměř nic prostřednictvím vzdáleného přístupu, internetu, či tzv. E-governmentu. Z tohoto pohledu je číslo dotčených občanů skutečně alarmující.

Upozornit zároveň musíme na to, že 20 pracovišť ze zamýšlených 34 rušených úřadů sídlí v budovách jejichž vlastníkem je stát. Co bude s těmito prostorami ve chvíli, kdy budou finanční úřady v daném místě zrušeny? Je reálné, aby do nich přesídlily jiné úřady? Nebo se jich nakonec bude muset stát zbavit?

Jedinou úsporu tak vidíme ve 14 pracovištích, které sídlí v pronajatých prostorách.

Z předchozích vyjádření Finanční správy vyplývá, že zaměstnanci, kteří by byli dotčeni rušením pracoviště, budou přecházet na nejbližší územní pracoviště. Personální úspory tak budou minimální. Navíc, není jisté, že všichni přejdou na nové pracoviště, někdy vzdálené desítky kilometrů. Je tak možné, že stát bude muset vyplácet zaměstnanci v případě, že nebude převeden na nové služební místo, 80 % jeho platu a to až půl roku; a následně, při zrušení pracovního poměru, i tzv. odbytné (až dvanáctinásobek měsíčního platu státního zaměstnance), jak předpokládá služební zákon při zrušení pracovního poměru z důvodu organizačních změn. Nebo si někteří zvolí např. předčasný odchod do důchodu, nebo po nějakou dobu budou v evidenci Úřadu práce. Tyto náklady tak mohou z dlouhodobého pohledu překročit i zamýšlenou úsporu.

SMS ČR vyzývá příslušné odpovědné orgány, aby dostatečně vysvětlily plánované rušení finančních úřadů a ukázaly reálnou úsporu veřejných prostředků, které nastanou po zrušení 34 územních pracovišť finančních úřadů. V opačném případě lze tento krok chápat jen jako další oslabování významu menších obcí a měst v České republice.

Žádáme Vás tímto o podpoření petice, a to buď elektronickou formou (viz odkaz níže) nebo prostřednictvím petičních archů, které naleznete v příloze. Petiční archy zasílejte prosím do 26. srpna do hlavní kanceláře SMS ČR, Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné.

Odkaz na elektronickou petici: https://www.petice24.com/petice_proti_zamru_ministerstva_financi_r_zruit_34_vybranych_pracovi_finannich_uad

petice-FU-obce.docx docx  
127 kB
petice-FU-obcane.docx docx  
127 kB