Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz

Předpokládané daňové výnosy obce pro rok 2021

Autorská práva jednoduše

Webináře

Nabídka volných pracovních pozic

Obec 2030

Souhrnné informace ke koronaviru

Poradna v nouzovém stavu

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   LEDEN 2021   >
POÚTSTČTSONE
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
 

Škoda auto
Exkluzivní partner mobility

ekolamp

OK GROUP

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Autorská práva jednoduše 2021
Autorská práva jednoduše 2021

Spouštíme objednávaní licenčních balíčků i samostatných licencí pro rok 2021 v rámci projektu "Autorská práva jednoduše".

Nominace členů PT IROP - Infrastrukturu pro sportovce

Seminář Národní sítě Zdravých měst

Odpovědné veřejné zadávání 2020

25. 11. 2020

Podpora regionálního rozvoje, vylidňování regionů a .....

23. 11. 2020 Seminář formou videokonference

Soutěž Úřad na cestě k rovnosti

Soutěže se může zúčastnit jakýkoli úřad veřejné správy na obecní a městské úrovni.

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34 / 35 / 36 / 37 / 38 / > / >> /

Anketa
Jste jako zástupci obcí dostatečně informováni o opatřeních proti epidemii koronaviru COVID-19 týkajících se vašeho území a občanů na něm žijících?





smscr.cz » Aktuality

Krajské předsednictvo reaguje na článek poslance Kytýra

26. 11. 2020 – Poslanec Jaroslav Kytýr (ANO) napsal pro Lidové noviny text týkající se postoje samospráv ke zrušení superhrubé mzdy. Článek byl natolik plný omylů a nepravd, že naši kolegové z pardubického krajského předsednictva cítili potřebu na něj reagovat.

 

Jejich reakci přinášíme:

Pan poslanec Jaroslav Kytýr je ve svém článku, zveřejněném v pondělí 23. 11 v Lidových novinách pod titulkem „Sobecké samosprávy nepřejí občanům“ hodně vedle. Jeho vyjádření jsou nejen nepravdivá, ale bohužel i štvavá, protože občany záměrně staví proti jimi zvoleným zástupcům. Pan poslanec si také poněkud plete pojmy a v textu plynule zaměňuje Sdružení místních samospráv za představitele samospráv, tedy vedení obcí, měst a krajů.

U článku je zarážející už titulek. Sobecký je přece ten, kdo sleduje vlastní zájem na úkor ostatních lidí. Když si najdeme význam slova samospráva, dozvíme se mj. že: „Samospráva představuje určité společenství, jehož členové si sami vedou své záležitosti. Pro samosprávu jsou rozhodující zájmy příslušného samosprávného společenství“. Členy samosprávných společenství jsou ale občané a jejich společenství hájí jejich vlastní zájmy. Jak tedy mohou samosprávy nepřát svým členům? Copak lze označit chránění jejich vlastních zájmů za jejich sobeckost? 

Překvapující je také názor pana poslance, že “SMS ČR si pravděpodobně myslí, že naše peníze umí spravovat lépe než my sami.“ Koho tím „MY SAMI“ pan Kytýr asi myslí? Zřejmě posvěcené hlavy poslanců vládní strany? Pak si připomeňme obecnou definici opaku samosprávy, kdy „opakem samosprávy je výkon správy (tj. rozhodování o určitých záležitostech) jiným, vnějším subjektem.“ Samozřejmě, i v našem parlamentu jsou poslanci, kteří považují direktivu za nejvhodnější způsob řízení společnosti. Naštěstí ale máme stále parlamentní demokracii a věřme, že si ji i přes občasné snahy nadále udržíme. A raději se nepozastavujme nad souslovím „naše“ peníze. Tam by se mohlo nabízet mj. i velmi tristní vysvětlení, čí peníze to pan poslanec vlastně myslel.

Pasáž, kdy pan poslanec Kytýr Sdružení místních samospráv, potažmo představitele samospráv, prakticky označuje za nepřátele podnikatelů, OSVČ a občanů vůbec, je velmi neférovým a cíleným útokem proti vedení obcí, měst a krajů. Sdružení místních samospráv ČR v současnosti sdružuje přes dva tisíce obcí a měst a od svého založení intenzivně pracuje ve prospěch občanů všech územních celků. Díky jeho působení začalo docházet k postupnému snižování daňového znevýhodnění menších samospráv a vlivem zlepšení finanční situace i nejmenších obcí a měst došlo k obrovskému pozitivnímu posunu ve všech částech země. Pokud samosprávy peníze mají, investují je, a to vždy jen do své infrastruktury a ve prospěch svých občanů. A je neoddiskutovatelné, že investice samospráv jsou velmi důležitou součástí motoru ekonomiky. Jestliže samosprávy nebudou mít dostatek finančních prostředků ať už na přímé investice, nebo na kofinancování dotací, firmy, které z velké části drží investice obcí, měst a krajů, přijdou o práci. Neschopnost hradit dotační spoluúčast bude znamenat nečerpání dotací národních, ale i evropských. Stát své dotační peníze možná ušetří, ale unijní peníze se už do země nedostanou.

A přímo podpásovkou je vyjádření pana poslance, že představitelé samospráv nesouhlasí se záměrem zrušit superhrubou mzdu, protože se bojí o své příjmy. Nejen představitelé samospráv, ale i Sdružení místních samospráv ČR se v žádném případě nestaví proti zlepšení ekonomické situace obyvatel. Některé kroky však nepovažují za vhodné uskutečňovat v době, kdy země žije na dluh. Vládní protikoronavirová opatření srazila ekonomiku velmi hluboko a zcela jistě je třeba lidem, kteří se do této situace dostali bez svého zavinění, pomoci. I samosprávy jsou si vědomy, že jejich příjmy poklesnou, a v žádném případě se nedomáhají udržení svých příjmů na úrovni předchozích let. Pokud ale vláda rozdává, měla by rozdávat buď ze svého, nebo alespoň s rozmyslem. Nesystémové rozdávání v časech, kdy se před námi valí stamiliardové dluhy státního rozpočtu na mnoho let dopředu, je krátkozraký populismus. Takový zářez do veřejných financí, jaký dopustili poslanci na své poslední schůzi, srazí ekonomiku ještě níž, než jsme si dovedli představit. Je to však politické rozhodnutí a odpovědnost za něj nese vláda a parlament. Ale mění-li takto zásadně způsob výběru daní, musí změnit i pravidla jejich rozdělování.

Článek pana poslance Kytýra, kterým napadá Sdružení místních samospráv, je překvapující i z pohledu našeho Krajského předsednictva SMS Pardubického kraje. Pravidelně pořádáme setkání všech poslanců našeho kraje se zástupci samospráv, pan poslanec Kytýr se jich zúčastňuje a vždy byl přístupný komunikaci i ochotný zodpovídat různé dotazy. Je jedním z mála poslanců, který reaguje i na naše podněty, a za to mu patří poděkování. Proto nás velmi překvapilo, že si náhle začal „vyřizovat účty“ přes média. A to cíleně se Sdružením místních samospráv, přestože stejný názor na ztrátu příjmů územních celků sdílí další subjekty samosprávy zastupující, jako je Svaz měst a obcí ČR, Spolek pro obnovu venkova a Asociace krajů. Rádi bychom si na aktuální téma s panem poslancem popovídali osobně, a proto nabízíme – samozřejmě v rámci aktuálních opatření – osobní schůzku, kde mu můžeme vysvětlit dopady daňové reformy do našich rozpočtů. Rádi mu vyvrátíme i jeho mylnou informaci o „přeplacené“ kompenzaci letošního výpadků příjmů obcí ze strany státu.

Chtěli bychom si s ním ale popovídat i o doporučeních vlády ve směru k příjmům obcí. Samosprávám Ministerstvo financí doporučuje brát si úvěry, zvyšovat poplatky za odpady, zvyšovat daň z nemovitostí apod. Obce si ale nemohou donekonečna půjčovat, nelze žít nezřízeně na dluh, protože i ony se mohou dostat do dluhové pasti. A zvyšování poplatků a daní je nefér přenesení problému na naše občany.  MF také bedlivě sleduje zůstatek na účtech samospráv a používá jej jako argument s tím, že „obce mají peněz dost“. Převážná většina tohoto balíku naspořených peněz však leží na účtech velkých měst. Menší sídla, která prostředky naspořené mají, tyto chystají pro naprojektované záměry a na účtech zvláště menších obcí průběžně zbývá jen částka, která by v případě výpadku příjmů pokryla maximálně tak mandatorní výdaje na čtvrt roku dopředu.

Takovouto optikou se pan poslanec Kytýr na nastupující dramatické snížení příjmů samosprávných celků dosud zřejmě nedokázal podívat. Text jeho článku proto z našeho pohledu omlouvá jeho malá znalost poměrů. Jako radní velkého města a poslanec vládní strany žije v určité bublině a nezná problémy, které většinu země trápí. Ač je to s podivem – v Poslanecké sněmovně je mimo jiné členem rozpočtového výboru a také výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Měl by tedy mít o veřejných financích a potřebách regionů větší přehled.

Pak je ale třeba se ptát, zda jsou lidé s podobným uvažováním těmi správnými zákonodárnými zástupci našich občanů.

 

Krajské předsednictvo Sdružení místních samospráv Pardubického kraje

24. 11. 2020