Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz

Předpokládané daňové výnosy obce pro rok 2021

Autorská práva jednoduše

Webináře

Nabídka volných pracovních pozic

Obec 2030

Souhrnné informace ke koronaviru

Poradna v nouzovém stavu

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   KVĚTEN 2021   >
POÚTSTČTSONE
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
 

Škoda auto
Exkluzivní partner mobility

ekolamp

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
Možnosti podpory obcí

Dotazník pro zjištění potřeb obcí, zmapování aktivit obcí vůči školám a pro zjištění názoru na uvažovaná opatření pro jejich podporu.

Diskuzní setkání portálu EURACTIV.cz

Veřejné budovy v regionech si zaslouží renovaci. Pomůže s ní veřejný rozpočet?

Zkušenosti s realizacemi po pozemkových úpravách

Webinář Českomoravské komory pro pozemkové úpravy, Středočeské pobočky
a Státního pozemkového úřadu

Aktuální otázky zavádění vysokorychlostního internetu

Webinář Českého telekomunikačního úřadu ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Broadband Competence Office ČR

Inovační management ve veřejné správě

Webinář MPO

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34 / 35 / 36 / 37 / 38 / 39 / 40 / > / >> /

Anketa

smscr.cz » Aktuality

Konzervace tratí z pohledu obcí

23. 4. 2021 – Poslanecký návrh novely zákona o drahách č. 266/94 Sb. poslance Martina Kolovratníka projednaný hospodářským výborem sněmovny byl podán v turbulentní době, kdy veřejnost upínala svou pozornost jinými směry.

 

Bezpochyby nejdiskutovanější částí zmiňované novely je tzv. konzervace tratí. Dosavadní právní úprava definuje dva stavy:  dráha provozovaná, nebo dráha zrušená. Zrušená nevyžaduje žádnou údržbu, provozovaná, ačkoli po ní vlaky nejezdí, musí být udržovaná a provozuschopná, jinak dochází k porušování zákona.

Konzervování tratí ovšem zavání jejich zrušením. I zakonzervovaná dráha by měla podléhat  základní údržbě (postřiky,  vysekání náletové vegetace). V opačném případě zaroste a za 10 let v husté vegetaci křovin a dřevin nebude ani rozpoznatelná. Pak by mohlo dojít k situace, kdy zprovoznění úseku plného bujné vegetace bude vyčísleno na astronomickou částku a jako ekonomicky výhodnější varianta bude zvoleno její úplné zrušení.

Stav konzervace je pouze eufemismem. V tuto chvíli, z pohledu SMS ČR, novela zbavuje provozovatele povinnosti udržovat tratě, zavádí status zakonzervovaní tratě  a jen mezi řádky můžeme číst možnost jejího zrušení v řádu několika málo let.

Pokud bude novela schválena její dopad bude především na obyvatele obcí.  Přínos lokálek v oblasti turismu sice není zanedbatelný, ale prioritou by měla být doprava obyvatel do práce, do škol, k lékaři.

Více na téma novely zákona o drahách se dočtete v článku časopisu Moderní obec (viz níže).

Článek časopisu Moderní obec pdf  
2.26 MB