Právě skončil webinář Elektronické sbírky právních předpisů.
Hostem byl(a) Mgr. Roman Radosta, vedoucí oddělení Sbírek správních předpisů ÚCS MV ČR a Mgr. Jakub Joklík, vedoucí oddělení metodik dozoru MV ČR.
Moderoval Mgr. et Mgr. Dominik Hrubý, právník SMS ČR, legislativní analytik ÚZS.
Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
DIČ: CZ75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz
ID datové schránky: khcbsyh

Obec - obci: Program adresné a přímé pomoci tornádem postiženým obcím

Předpokládané daňové výnosy obce pro rok 2021

Autorská práva jednoduše

Webináře

Nabídka volných pracovních pozic

Obec 2030

Souhrnné informace ke koronaviru

Poradna v nouzovém stavu

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   PROSINEC 2021   >
POÚTSTČTSONE
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
 

Škoda auto
Exkluzivní partner mobility

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


Česká Spořitelna


CETIN


ALZA.cz


elektrowin

  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
Krátké zprávy
Venkov 2016: Společenský večer

20. 10. 2016 Litoměřice

Příležitosti pro region 2014 - 2020

19. 10. 2016 - 3. ročník celokrajské konference

Venkov 2016: Setkání partnerů u číše vína

19. 10. 2016 Litoměřice

Řízení rizik podvodů v Evropských fondech

6. 10. 2016 Pozvánka na seminář Řízení rizik podvodů v Evropských fondech: Nejčastější chyby žadatelů o podporu a jak jim předcházet

Pozvánka na XIX. celostátní konferenci

5.10.2016 – 6.10.2016 Pozemkové úpravy jako nástroj adaptace na měnící se klima

<< / < / 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 3031 / 32 / 33 / 34 / 35 / 36 / 37 / 38 / 39 / 40 / 41 / 42 / > / >> /

smscr.cz » Aktuality

Pět pohromadě pro lepší stavební zákon

26. 5. 2021 – Poslanecká sněmovna dnes zřejmě bude ve třetím čtení hlasovat o novém stavebním zákonu. Obce jsou dlouhodobě proti některým změnám, které vyplývají z návrhu Ministerstva pro místní rozvoj ČR i z komplexního pozměňovacího návrhu poslance Kolovratníka.

 

Níže uvádíme důvody, proč samosprávy tyto návrhy považují za špatné.

Na naši výzvu řadoví starostové kontaktovali a stále kontaktují poslance ve svých regionech a ptají se jich, zda pro zrušení "jejich" stavebního úřadu zvednou ruku. Přes 1300 podpisů má petice, která požaduje zachování stavebního řízení v působnosti obcí a odvolává se na slib premiér Babiše.

 

1) Úředník a služba se vzdálí občanovi. I když se agenda více zdigitalizuje a mnoho dokumentů si budou různé úřady konečně posílat mezi sebou, občanovi se „jeho“ stavební úředník v novém centrálním úřadě jen vzdálí a bude mu méně nápomocný. Úřad není jen místo, které dává razítka, ale může i poradit, jak správně postupovat. Mezilidský kontakt je v tomto ohledu jen těžko nahraditelný.  

2) Přijdou chybná rozhodnutí. Stavební úředník v centrálním úřadu nebude mít znalost lokality, tak jako když působí v obci a regionu. Přibude špatných rozhodnutí a místních sporů. Stavební agenda je velmi složitá a rozsáhlá. Nově přijatí úředníci budou potřebovat čas a pomoc zkušenějších kolegů při jejím nastudování. Obáváme se, že časový stres a vytíženost kapacit rovněž podepíšou na vyšší chybovosti.

3) Úřady budou mít nedostatek lidí. Úředníci z obcí nechtějí a udržet je zde chtějí i starostové, kteří pro ně budou mít dostatek jiné práce. Stát nemá zajištěn pro nový úřad dostatek odborníků. Hrozí průtahy nebo dokonce celkový kolaps řízení.

4) Vzroste počet černých staveb. Bez místní znalosti území a při pocitu, že „kontrolní úřad je přece daleko“, reálně hrozí, že vzroste trend načerno vybudovaných nebo zrekonstruovaných staveb. Budou to ale stále obce, kdo se s touto problematikou budou potýkat. Odebráním stavebních úřadů ze své působnosti přitom obce přijdou o nástroj, kterým mohou černému stavebnictví předcházet.  Přece nechceme za pár let s povzdechem sledovat malebně uspořádané vesnice při přechodu hranic do Rakouska nebo Německa?

5) Milióny občanů jsou důležitější než zájmy developerů a oligarchů. Je veřejné tajemství, že nový návrh stavebního zákona si nadiktovali velcí developeři a oligarchové, aby se jim snáze prosazovaly jejich zájmy. Když bude úřad centralizovaný, bude pro ně snazší si vše prolobovat. Přijetím tohoto legislativního paskvilu utrpí především zájmy běžných občanů. Jde to proti logice, kdy mají zákony běžným lidem poskytovat spolehlivé mantinely a život jim ulehčovala. Tento zákon ale ve výsledku usnadní život jen pár oligarchům ve stavebnictví.