Ochrana soukromí

Sdružení místních samospráv ČR, z.s. používá soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i k anonymnímu monitorování návštěvnosti našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ souhlasíte s využívaním cookies pro účely sledování návštěvnosti. Více informací o ochraně osobních údajů.

Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
DIČ: CZ75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz
ID datové schránky: khcbsyh

Novela stavebního zákona

Obce pomáhají Ukrajině

Obec - obci: Program adresné a přímé pomoci tornádem postiženým obcím

Předpokládané daňové výnosy obce pro rok 2022

Autorská práva jednoduše

Webináře

Nabídka volných pracovních pozic

Obec 2030

SMS Služby

Starostův infoservis

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ČERVENEC 2022   >
POÚTSTČTSONE
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       

Škoda auto
Exkluzivní partner mobility

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


Česká Spořitelna


CETIN


ALZA.cz


elektrowin

  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
Krátké zprávy
Fórum rodinné politiky 2022

23. – 24. 6. 2022, v prostorách Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně

Analytická činnost na úřadech

Pozvánka na webinář Inovační management ve veřejné správě v úterý 21. června 2022 od 13:30.

Teplárenství a vliv velkoobchodních cen na ceny tepla

Webinář ERÚ

Energetické fórum

On-line platforma (Teams)

Jak ušetřit na energiích a kde na to vzít?

Ministerstva vnitra a průmyslu a obchodu společně připravila sérii webinářů.
Jejich cílem je inspirovat územní samosprávy, stejně jako orgány státní
správy, k inovativnímu myšlení a projektům.

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34 / 35 / 36 / 37 / 38 / 39 / 40 / 41 / 42 / 43 / 44 / > / >> /

smscr.cz » Aktuality

Co přinesou nové operační programy Zaměstnanost a Životní prostředí?

27. 5. 2014 –

V minulých dnech skončilo mezirezortní připomínkové řízení dvojice nových operačních programů. Jak pomohou v rozvoji obcí a menších měst? Přinášíme stručný souhrn.

Peněz (pro rozvoj venkova) není nikdy dost. I takto by se dala parafrázovat hlavní připomínka vůči dvojici nových operačních programů, které naše sdružení předalo 19. května k vypořádání. V obecné rovině je zásadní připomínkou našeho sdružení nesouhlas s výší alokace, která byla určena pro Komunitně vedené strategie místního rozvoje, tedy LEADER.

Ministerstvo práce a sociálních věcí tuto alokaci určilo na 3 % z celého OP Zaměstnanost. Vzhledem k počtu místních akčních skupin (MAS), jejich zkušenostem, pokrytí území atd. jsme přesvědčeni, že tato alokace musí být větší. Totéž platí i pro OP Životní prostředí, kde se se zapojením MAS počítá také, avšak část programu, která by tuto nepochybně záslužnou skutečnost rozpracovávala, zatím v předloženém dokumentu chybí.

V novém programovacím období prosazujeme také více příležitostí pro MASky v rolích samotných příjemců komplexních projektů, a to jak z OP Zaměstnanost, tak i z OP Životní prostředí. Vzhledem k různé právní subjektivitě MAS se mezi našimi požadavky objevilo i jednoznačné zařazení MAS mezi příjemce podpory. Komplexní projekty MAS pak mohou znamenat strategické řešení odpadového hospodářství v širším území nebo spolupráci základních škol v regionu. Velmi důležité je také rozšířit spektrum projektů v oblasti aktivní politiky zaměstnanosti (v současnosti např. VPP). Výslovným uvedením MAS jako možných příjemců chceme dosáhnout jasné a viditelné deklarace jejich role při rozvoji venkova.


Nyní se ve stručnosti podívejme na oba zmiňované programy odděleně. Jako první naší pozornosti neujde OP Zaměstnanost. Zde prosazujeme, aby řešení místních problémů fungovalo především místními silami, tedy „od spodu“, což se navíc ukazuje jako motivující a efektivní. V této souvislosti navrhujeme zejména podporu spolupráce obcí a místních NNO, které by mohly disponovat (spolu s malými obcemi) například i nulovým kofinancováním projektů (charitní služby apod.). V této souvislosti lze zmínit například také komunitní školy, které by si rozhodně v programu zasloužily větší pozornost, prostor i podporu.


Bez výtek nezůstává ani OP Životní prostředí. Jeho základním znakem je poměrně široká paleta témat, kterým však brání celkově nízká alokace. Hrozivě nízká podpora výstavby kanalizací a ČOV například vyvolává otázku, zda vůbec stát chce usilovat o zvyšování kvality povrchových vod. Další témata OP Životní prostředí se prakticky neliší od současného programu, větší důraz však bude kladen na správné územní zacílení konkrétních projektů.


Operační programy nyní procházejí finálními úpravami. Aby byla naplněna povinná maximálně devadesátidenní lhůta mezi předložením Dohody o partnerství a programy, budou jejich vládou schválené verze postoupeny Evropské komisi do poloviny letošního července. SMS ČR aktivně využije veškerých možností, aby i v pokročilé fázi přípravy došlo k nutným změnám zohledňující potřeby regionů, venkova a obcí zde ležících.


Tomáš Chmela, Libor Dorňák