Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz

Předpokládané daňové výnosy obce pro rok 2020

Webináře

Souhrnné informace ke koronaviru

Poradna v nouzovém stavu

Autorská práva jednoduše

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ČERVENEC 2020   >
POÚTSTČTSONE
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Škola místních samospráv

10. 7. 2020

EVERESTA, s. r. o.; Budova RHK; Výstaviště 569/3, Brno, 648 04

Škola místních samospráv

14. 7. 2020

Hotel reStart, Revoluční 1267, Jičín

Škola místních samospráv

16. 7. 2020

EVERESTA, s. r. o.; Budova RHK; Výstaviště 569/3, Brno, 648 04

Škola místních samospráv

17. 7. 2020

EVERESTA, s. r. o.; Budova RHK; Výstaviště 569/3, Brno, 648 04

Škola místních samospráv

21. 7. 2020

Club restaurant MSI nám. T. G. Masaryka 1281, Zlín

Škola místních samospráv

24. 7. 2020

Hotel reStart, Revoluční 1267, Jičín

Škola místních samospráv

30. 7. 2020

Club restaurant MSI nám. T. G. Masaryka 1281, Zlín

Škola místních samospráv

31. 7. 2020

Club restaurant MSI nám. T. G. Masaryka 1281, Zlín

 

Škoda auto
Exkluzivní partner mobility

ekolamp

OK GROUP

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
facebook
Krátké zprávy
On-line konference Strategie 2030+

Konference bude probíhat ve dnech 23.-25.6.2020 formou on-line přenosů

Elektronická verze časopisu Moderní obec ZDARMA

Až do konce dubna 2020 platí neomezený přístup zdarma do elektronické verze časopisu Moderní obec, ale i všech dalších časopisů z produkce vydavatelství Profi Press.

Výzva na modernizace a úspory energií veřejných budov

Žádosti o dotace přijímá Státní fond životního prostředí ČR.

Podpora rozvojových aktivit krajů a obcí v zemích ZRS ČR II

Jde o 90% podporu spolupráce obcí s obcemi v Gruzii, Moldávii, na Ukrajině a v Bosně a Hercegovině.

Jak postupná centralizace dusí český venkov

Seminář - 26. 3. 2020 Praha

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34 / 35 / 36 / 37 / > / >> /

Anketa
Jste jako zástupci obcí dostatečně informováni o opatřeních proti epidemii koronaviru COVID-19 týkajících se vašeho území a občanů na něm žijících?





smscr.cz » Soud zrušil opatření omezující obchod a volný pohyb

Dohoda o partnerství 2014 – 2020 a stav její přípravy

13. 5. 2013 – Aktuální postřehy SMS ČR k přípravě nového programovacího období

Ministerstvo pro místní rozvoj upořádalo dne 26. dubna 2013 třetí jednání Pracovní skupiny pro přípravu Dohody o partnerství za široké účasti zástupců z regionů, partnerů hospodářské a sociální sféry, neziskového sektoru, některých ministerstev a vlády ČR. Jednání se tentokrát zabývalo pokračováním neformálního dialogu s Evropskou komisí, aktuálním stavem přípravy Dohody o partnerství, harmonogramy přípravy operačních programů a územní dimenzí. Zástupcem na jednání za Sdružení místních samospráv ČR byl tentokrát Petr Žůrek, předseda krajského shromáždění SMS ČR Zlínského kraje a člen PS pro dotace a místní rozvoj.

Dohoda o partnerství jako klíčový dokument pro nové programovací období má mít asi 50 stran, přičemž jeho obsahem bude definice priorit a opatření pro účinné využívání fondů ESIF za účelem dosahování cílů strategie Evropa 2020. Dohoda o partnerství je dokument vypracovaný členským státem za účasti partnerů v souladu s přístupem založeným na víceúrovňové správě. Česká republika je dle informací MMR v evropském měřítku mezi pěti předními zeměmi, které již pokročily v jednání, které lze charakterizovat jako stav vyjasňování metodické a strukturované komunikace vzorových témat s Evropskou komisí. Důležitým detailem tlumočeným ze strany MMR je skutečnost, že ani příslušná metodika ze strany EK není v konečné verzi připravena, což dle názoru SMS ČR může mít negativní vliv na skluz celého startu nového programovacího období.

Od května by měli rovněž začít pracovat sekretáři operačních programů, kteří budou řešit také hraniční témata mezi jednotlivými operačními programy a zároveň i vnitřní soudržnosti témat a návaznosti na další požadované dokumenty a strategie.

Zajímavé bylo vystoupení zástupce Úřadu vlády, Martina Tlapy, který upozornil na dvě důležité oblasti, které je třeba řešit: jsou jí daně – a sice tzv. uhlíková daň, kde zákon bude připraven, ale nebude aktivován a druhé velké téma, které je požadováno jako „conditio sine qua non“ (kondicionalita, předběžná závazná podmínka): služební zákon, bez jehož zavedení od roku 2014 nebude možné čerpání fondů EU v ČR vůbec začít. Obecně lze čekat směřování k více finančním stimulům a dopady na regulované profese. Jaký však bude skutečný vývoj, nebylo více prezentováno. Dále byly zdůrazněny základní strategické dokumenty, které s Dohodou o partnerství úzce souvisejí, jedná se o Přílohu č. 5: Přehled dopadů jednotlivých opatření s vyznačenými prioritními opatřeními pro rok 2013 a Přílohu č. 6: Přehled propojení SMK (strategie mezinárodní konkurenceschopnosti), NPR (národní plán reforem), Návrhů opatření vlády pro zlepšení podmínek rozvoje hospodářství, podporu podnikání a zaměstnanosti (NOV) a cílů Evropa 2020. Z našeho pohledu je pro venkov zcela zásadní téma přijetí služebního zákona, bez něhož skutečně nemůže dojít ke startu čerpání nových operačních programů. Přípravy i z pohledu vlády pokračují dle harmonogramů. Zástupci SMS ČR se však i v této věci nemohou ubránit dojmu jakéhosi přešlapávání na místě a nerozhodnosti.

Mnoho otazníků panuje také kolem propojení budoucího PRv a operačních programů, vzájemné synergie a překryvy, a v praktické rovině především objemy prostředků pro venkov, role MAS a vymezení potenciální žadatelů z řad obcí. Uvedené jednání zatím rozuzlení nepřineslo.

Co nás dále čeká v měsíci květnu? Ze strany MMR budou probíhat další jednání a doplňování operačních programů na roky 2014 – 2020. Zároveň ale narážíme na obtíž, že zatím nemáme poziční dokument EU a ani nevíme, kdy bude. V přípravě analytické části se vychází z Národního plánu reforem a tam se pokračuje s důrazem na zvýšení konkurenceschopnosti ekonomiky, rozvoj páteřní infrastruktury, zvyšování kvality a efektivity veřejné správy, podpora sociálního začleňování a boj s chudobou, a životní prostředí.

V rozpracovaných operačních programech zatím nebylo dosaženo požadované kvality. Návrhy operačních programů vykazují velkou plošnost, nekonkrétnost bez vyřešeného tématu koncentrace na stěžejní priority a jasných výsledků. Již nyní je zřejmé, že bude třeba témata zúžit. K řešení je také pojetí tzv. „veřejné podpory“.

Závěrem zaznělo téma „územní dimenze“, které intenzivně zajímá právě venkov. Z kontextu minulých jednání i toho co zaznělo při tomto setkání, se nám jeví celý problém zatím nepružně řešený, ohrožující obce a menší města, nepřehledný, těžkopádný a ve svých důsledcích vnášející nestability, nezdravou konkurenci a přílišnou koncentraci na detaily, které mohou být až příliš subjektivně posuzovány. Např. zástupce ministerstva hovořil o tom, že 65 % obyvatel měst vytváří 70 % HDP oproti venkovu. SMS ČR považuje takové tvrzení za málo přesvědčivé, když není vůbec zřejmé, co vlastně by to mělo přinést nebo vzít obyvatelům venkova. SMS ČR neustále připomíná skutečnost, že venkov má v mnohém komplikovanější situaci (vzdálenosti, nízká ekonomická síla obyvatel, méně vysokoškoláků, atd.) a dokonce využití finančních prostředků z dotací i sdílené daně jasně a srozumitelně hovoří tvrdou řečí v neprospěch právě obcí a menších měst.

Dr. Petr Žůrek