Ochrana soukromí

Sdružení místních samospráv ČR, z.s. používá soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i k anonymnímu monitorování návštěvnosti našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ souhlasíte s využívaním cookies pro účely sledování návštěvnosti. Více informací o ochraně osobních údajů.

Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
IČO: 75130165
DIČ: CZ75130165
telefon: +420 577 688 103
email: info@smscr.cz
ID datové schránky: khcbsyh

Novela stavebního zákona

Obce pomáhají Ukrajině

Obec - obci: Program adresné a přímé pomoci tornádem postiženým obcím

Předpokládané daňové výnosy obce pro rok 2022

Autorská práva jednoduše

Webináře

Nabídka volných pracovních pozic

Obec 2030

SMS Služby

Starostův infoservis

AGIS

Pro nečleny / vstup do SMS ČRKalendář
<   ČERVENEC 2022   >
POÚTSTČTSONE
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       

Škoda auto
Exkluzivní partner mobility

Ministerstvo pro místní rozvoj

ČEZ - generální partner projektu AGIS
generální partner projektu AGIS


Česká Spořitelna


CETIN


ALZA.cz


elektrowin

  •   novinky RSS   •   novinky mailem   •   mapa stránek   •   facebook   •  
Krátké zprávy
Fórum rodinné politiky 2022

23. – 24. 6. 2022, v prostorách Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně

Analytická činnost na úřadech

Pozvánka na webinář Inovační management ve veřejné správě v úterý 21. června 2022 od 13:30.

Teplárenství a vliv velkoobchodních cen na ceny tepla

Webinář ERÚ

Energetické fórum

On-line platforma (Teams)

Jak ušetřit na energiích a kde na to vzít?

Ministerstva vnitra a průmyslu a obchodu společně připravila sérii webinářů.
Jejich cílem je inspirovat územní samosprávy, stejně jako orgány státní
správy, k inovativnímu myšlení a projektům.

12 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23 / 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34 / 35 / 36 / 37 / 38 / 39 / 40 / 41 / 42 / 43 / 44 / > / >> /

smscr.cz » Aktuality

Jednotné metodické prostředí je podmínkou čerpání budoucích eurofondů

18. 4. 2013 – Obce a města volají po co možná nejjednodušších a jednotných pravidlech dělení dotací

Z podnětu náměstka ministerstva pro místní rozvoj pana Daniela Brauna se dne 2. dubna sešla ke svému prvnímu jednání „Oponentní skupina pro vytvoření jednotného metodického prostředí“ pro nové plánovací období 2014 -2020. Koncepce jednotného metodického prostředí má oproti minulému plánovacímu období přinést více komfortu, zjednodušení celého projektového cyklu a zároveň ušetření nemalých prostředků všem účastníkům projektového procesu. Tato strategie by také měla odpovídat všem požadavkům vznášeným z pozic Evropské komise a dalších evropských orgánů. Snahou je zaměření se na pouze několik hlavních cílů, efektivní a hospodárné nakládání s financemi, nižší administrativní zátěž a transparentnost procesů a přehlednost pravidel. V této fázi jde „Oponentní skupině“ o to být zcela konkrétní platformou vzájemného informování ministerstva a vybraných zástupců státní správy a žadatelů, má dát možnost využívání zkušeností a znalostí lidí z terénu v dialogu s ministerstvem a hledání komfortních řešení k prospěchu dalšího rozvoje regionů a jednodušší čerpání dotací.

Sdružení místních samospráv se velmi zajímá o tuto oblast. Jde o jednu z možností pro venkov jak se aktivně podílet na přípravě procesů budoucího rozdělování dotací (prakticky až na období do roku 2022). Zajímala nás zvláště oblast provázání budoucího Programu rozvoje venkova a dalších operačních programů. Naše obce jsou mezi žadateli unikátní svým záběrem operačních programů, jsou schopné realizovat celou řadu typově různých projektů, často prostřednictvím místních akčních skupin, jejichž posílení SMS ČR dlouhodobě podporuje. Již nyní je jasné, že místní akční skupiny budou zprostředkovávat dotační prostředky i z dalších operačních programů, o jejich výši se však vedou tvrdá jednání. V této souvislosti je potřeba uvést, že tyto implementační struktury budou muset být personálně posíleny a stabilizovány. Dále je nutné eliminovat personální fluktuaci v řídících strukturách na všech úrovních, ke které nyní často dochází v závislosti na volebních výsledcích. V této souvislosti SMS ČR poukázalo na roli MAS na venkově, zvláště jejich přínos pro menší města a obce, a také na jisté ohrožení této manažerské implementační struktury, pro kterou (zatím) nebylo pamatováno v rozpočtu na roky 2014 a 2015. Důsledkem této skutečnosti může být právě odliv vysoce kvalifikovaných osobností, útlum činnosti těchto implementačních struktur a výrazné ohrožení přílivu dotačních prostředků do venkovských oblastí.

SMS ČR dále poukázalo na budoucí možnost provázání operačního programu Technická pomoc, který bude disponovat nezanedbatelnými prostředky v řádech miliard, se všemi operačními programy, tedy i s PRV. Náměstek Braun v této souvislosti uvedl, že v harmonogramu příprav máme dle jeho názoru poměrně náskok, čímž si vytváříme prostor pro další jednání na národní úrovni. S venkovem se samozřejmě počítá, konkrétní finanční alokace však patrně nepřevýší investice do dopravní infrastruktury. Optimistické je zacílení na plnění cílů strategie Evropa 2020, která stále obsahuje i tradiční nástroj politiky soudržnosti – intervence vedoucí k odstraňování meziregionálních rozdílů. V současnosti je vhodné znát základní principy budoucích projektů, které by měly splňovat: 1. Strategické zaměření a propojování; 2. Fungující trh; 3. Kvalitní projekty (výběr intervencí, které budou měřitelné a povedou k naplňování cílů); 4. Snadnější přípravy a realizace projektů  (redukce zátěže žadatelů, plná elektronizace agend, sjednocování pravidel…).

Ve svých plánech a strategickém uvažování by obce jistě neměly přehlédnout, aby uvažovali o využití veřejných zdrojů v souladu s principy 3E (Hospodárnost „Economy“: snaha vedoucí k minimalizaci vynaložených zdrojů, zejména finančních zdrojů a zamezení zbytečného plýtvání. Účelnost „Effectiveness“: produkovat požadovaný užitek či efekt, účel, produkt. Efektivnost „Efficiency“: účinnost, efektivita či produktivita, označuje obecně účinnost vložených zdrojů a užitek jimi získaný). Bude třeba si také všímat dalších upřesnění a novinek. Např. se připravuje jednotná terminologie a jednotný přístup k tvorbě metodických dokumentů (tedy zjednodušení). Zajímavá bude také maximální elektronizace výměny informací (elektronická gramotnost). Nastavení rolí a kompetencí v rozsahu nařízení a českých právních předpisů – (může pomoci nepřekrývání kompetencí, zjednodušení kontrol apod.). Stabilní týmy v implementačních strukturách mohou zkvalitnit a urychlit projektové procesy.

Jednotné metodické prostředí může velmi přispět ke zjednodušení pravidel čerpání prostředků, k posílení právní jistoty v implementační struktuře a u žadatelů, a také při výkonu kontrolních činností. Nastavení metodického prostředí je základním předpokladem pro budoucí komfortní prostředí celého systému a pro uskutečnění cílů rozvoje obcí v období 2014+. Řada otázek a připomínek k této důležité součásti budoucího systému zůstává nezodpovězena, i proto toto téma budeme nadále prioritně sledovat.

Dr. Petr Žůrek
Mgr. Tomáš Chmela