Menu
Sdružení místních samospráv České republiky, z. s.
KAK_MISTO}

Stanovisko SMS ČR k právní úpravě hazardní daně z online her

Sdružení místních samospráv ČR shrnuje tímto své stanovisko k aktuální podobě zákona č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her, v platném znění (dále jen „zákon o hazardní dani“) ve vztahu k územně samosprávným celkům.

SMS ČR jakožto připomínkové místo vládních návrhů nové legislativy uplatnilo připomínky k návrhům na změnu podílů obcí z výtěžku hazardní daně. Zároveň jsme se ale nebránili úpravám zákona, které budou zdůvodněné. V tomto směru jsme například konstruktivně navrhovali, aby zákon nově přiznával určitý příjem na výtěžku hazardní daně i pro kraje, neboť je známo, že kraje podporují poskytování např. adiktologických služeb a provoz řady sociálních zařízení.

 

Poslední novelou tzv. konsolidačním balíčkem (zákon č. 349/2023 Sb.) došlo ke změně podílu obcí na výtěžku hazardní daně. Do konce roku 2023 u technických her (provozované přímo sázejícím – např. videoloterijní přístroj, výherní hrací přístroj aj.) plynulo do 35 % státního rozpočtu a 65 % do rozpočtů místně příslušných obcí, zatímco u ostatních hazardních her (online hry) byl celostátní hrubý výnos daně ze 70 % příjmem státního rozpočtu a z 30 % příjmem rozpočtů obcí.

 

SMS ČR argumentovalo ve prospěch stanoviska neměnit takto stanovené poměry sdílení daní mezi obce a stat. Nakonec jsme byli ochotni ke kompromisu, který by zachovával u technických her podíl státu, zakládal podíl krajů a snižoval podíl obcí.

 

V případě online her jsme naopak zásadně nesouhlasili s tím, že veškerý výnos daně u online her má směřovat pouze státu (oproti dříve po řadu let platnému podílu ve výši 30% pro obce). Nulový podíl obcí zcela pomíjí skutečnost, že se obce potýkají na svém území se sociálně patologickými jevy spojenými s online hazardními hrami, a to i když žádný hazard z technických her na svém území nepovolují (zvýšená drobná kriminalita, zásahy obecní policie, poskytování sociálních služeb ze strany obce) a také že online hazardní hry nejsou bezrizikové, neboť přinášejí přinejmenším obdobně intenzivní negativní sociální dopady (s ohledem na časově i místně neomezenou dostupnost možná i dokonce intenzivnější), jen je nelze pro potřeby rozpočtového určení daně lokalizovat tak, jako je tomu u land-base technických her. Proto 30% podíl obcí z výnosu hazardu představoval určitou náhradu pro obce za dopady tohoto hazardu, jež povoluje jen stát, avšak důsledky stíhají i obce. Nelze rovněž odhlédnout, že obce také pro stát monitorují nelegální hazard a vytváření černých heren. Podíl obcí na celostátním výnosu z ostatních hazardních her proto představoval dlouhodobé pravidlo, které odráželo míru společenského konsensu ohledně podílu obcí na tomto výnosu daně s ohledem na jistou míru dopadů hazardních her v území a nezastupitelnou roli obcí při potírání nelegálního hazardu.

 

SMS ČR proto nesouhlasilo, že si stát ponechá veškerý příjem z výnosu online hazardních her, protože dopady hazardu doléhají v první linii na obce, nikoli na stát. Činnost obcí na tomto poli je nezastupitelná a nelze vůbec přisvědčit, že činnost obcí stát jakkoli nahradí. Jinými slovy – dopadům hazardu budou obce čelit nadále, nebudou moci jej ani regulovat (povolovací režim u online her zůstává plně na státu), ale jakýkoli příjem jim bude zapovězen. Takový přístup jsme nemohli akceptovat, protože doslova negovalo postavení obcí. Zároveň jsme také museli vzít v potaz, že podíl výtěžku daně z online her každoročně roste a výše ztráty pro obce tak bude neustále narůstat.

 

SMS ČR proto připravilo v rámci 2. čtení konsolidačního balíčku pozměňovací návrh, zachovávající podíl obcí alespoň ve výši 20% na výtěžku online hazardní daně, který byl předložen pro jednání K5 a také předsedům koaličních stran a MF ČR. Bohužel návrh nebyl akceptován (viz Obcím hrozí ztráta milionů korun ročně. Vítězí nelegální on-line hazard, Ekonomický deník 6.9.2023, https://ekonomickydenik.cz/obcim-hrozi-ztrata-milionu-korun-rocne-vitezi-nelegalni-on-line-hazard/). S ohledem na aktuální informace o výtěžku hazardní daně za rok 2023[1] je zřejmé, že odhad negativních dopadů těchto změn vůči obcím byl jak ze strany MF ČR, tak i za SMS ČR podhodnocen, neboť pro r. 2024 lze očekávat, že se bude jednat jen u online her o čistou ztrátu obcí -4 mld. Kč a tato ztráta bude dále každoročně narůstat.

 

SMS ČR ze shora uvedených důvodů nadále zásadně nesouhlasí s platnou úpravou zákona o hazardní dani a usiluje o změnu schválených pravidel dělení výtěžku daně z hazardních her v spravedlivém poměru mezi stát a samosprávné celky.

 

S pozdravem

Eliška  O l š á k o v á, v.r.                           

                                             předsedkyně SMS ČR        

 

[1] Češi loni rekordně hráli, na dani z hazardu se vybralo 16 miliard. Nejvýdělečnější jsou automaty. Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/hazard-vyber-dane-gambleri-automaty-sazky.A230405_200215_ln_ekonomika_hmaOnline hazard je v Česku na vzestupu. Daňovým příjmům z kamenných provozoven, sázkových kanceláří a internetu vládnou zejména technické hry neboli výherní automaty. Hráči v nich prosázejí nejvyšší sumy peněz, nejvyšší sumy také vyhrávají, ale i prohrávají. Z hlediska rizika závislosti vůbec nejnebezpečnější automaty pak přinášejí i nejvyšší podíl z úhrnného výměru daně z hazardu. Jak vyplývá z dat Finanční správy, za loňský rok berňák od provozovatelů veškerého legálního hazardu u nás vybral (a následně rozdělil do rozpočtů samospráv a státu) sumu 16,5 miliardy korun. To je nejen nejvyšší roční daňové inkaso v historii, ale zároveň je vůbec nejvyšší i z pohledu meziročního nárůstu – oproti roku 2021 o 5,5 miliardy korun.

Datum vložení: 18. 3. 2024 8:08
Datum poslední aktualizace: 18. 3. 2024 8:11

DTMka se představuje

Spustit video

Portál zastupitele

Portál zastupitele

Obec 2030

Obec 2030

Webináře

Webináře

SMS-služby

SMS Služby

Daňové výnosy 2024

Daňové výnosy 2022

Poradna

Poradna

Autorská práva jednoduše

Autorská práva

Retroreflexní prvky

Retroreflexní prvky

AGIS

AGIS

Odměňování starostů

Odměňování starostů

Stavební zákon

Stavební zákon

Životní prostředí

Životní prostředí

DTMka jednoduše

DTMka

Dotační modul

Dotační modul

Starostův infoservis

Starostův infoservis

x (263.94 kB)

Projekty
NAŠI PARTNEŘI

Kontakt

Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné

Telefon: +420 604 345 806
E-mail: info@smscr.cz

IČO: 751 301 65
ID datové schránky: khcbsyh

Hlavní kancelář
Nábřeží 599, 760 01 Zlín-Prštné

Regionální kancelář
Národní 41, 110 00 Praha 1

Projektová regionální kancelář
Žižkova 98, 586 01 Jihlava

Napište nám

Kontaktní formulář

Stisknutím tlačítka Odeslat berete na vědomí, že pro tyto účely vyřízení vašeho dotazu budeme po nezbytně dlouhou dobu zpracovávat vaše osobní údaje, které jste poskytli v tomto formuláři.
nahoru