Menu
Sdružení místních samospráv České republiky, z. s.
KAK_MISTO}

Článek 6/2021

Veřejná telefonní stanice. Nezapomněli jste ji odpojit?

Do plně rozjetého vlaku naskočila vloni po tragickém úmrtí starosty Bezvěrova v Plzeňském kraji nová strojvůdkyně. Starostka Jana Petrů se musela neodkladně a podrobně seznámit s chodem úřadu a každým závazkem obce. Své role se chopila zodpovědně. Právě její zvídavost dokázala zabránit dalším zbytečně vynakládaným finančním prostředkům za nevyužívané veřejné telefonní stanice (VTS). „Drazí kolegové, neplaťte bezhlavě za vše, co dostanete podepsat,“ vzkazuje.

 

Kolik veřejných telefonních stanic na svém katastru máte?

Teď už žádnou. Ale do konce minulého roku byly ještě ve dvou našich místních částech. Co jsem si zjišťovala, kdysi takové stanice měli v každé menší vesničce a účtovalo se pouze hovorné. To se však pravděpodobně v průběhu let změnilo a poskytovatel telekomunikačních služeb začal za tyto linky vystavovat faktury.

 

Proč jste začala faktury za VTS řešit?

Nešlo tehdy konkrétně o VTS. Zajímalo mě, za co všechno platíme a proč. Jako starostové jsme zodpovědní za obecní peníze a svým podpisem dáváme souhlas k platbě. Tak jsem chtěla znát podrobnosti. Před jejich zrušením jsem se také začala ptát, zda máme povinnost tyto stanice udržovat. Zjistila jsem, že ne. A protože nešlo o zákonnou povinnost, ani to nebyla služba pro občany nepostradatelná, zahájila jsem kroky k jejich zrušení.

 

Kolik stál obec provoz?

Pevná paušální sazba činila 495 korun bez DPH za jednu linku měsíčně. Za rok to tedy vyšlo naši kasu na zhruba 15 tisíc korun za nic, což dle mého není malý peníz.

 

Zkoušela jste při rušení komunikovat přímo s operátorem?

Protože jsem nemohla dohledat žádný písemný závazek, podle kterého nám byly faktury pravidelně zasílány, osobně jsem navštívila tři kamenné provozovny operátora. Odpovědět však nedokázali, nereagovali ani na mé písemné dotazy. Mrzí mě, že když něco rušíte, zvadne zájem o klienta a přehazují si vás jak horký brambor. Když navíc chcete odpověď na otázku, dělají raději mrtvé brouky. Pro daného operátora jsem přitom i osobně důvěrný klient, který platí a využívá další služby. Myslím, že si odpovědi zasloužím.

 

Veřejné telefonní stanice se začaly zpoplatňovat již v roce 2016. Čím si vysvětlujete, že se až do vašeho působení nad jejich hrazením nikdo nepozastavil?

Proč se nad platbou nikdo nepozastavil? Neumím na to odpovědět. Toto by měla hlídat pravá ruka starosty, což je finanční referent. Zřejmě tady tehdy referent nebyl pro obec. Nevím.

 

Co byste poradila kolegům?

Projděte si podrobně platby a smlouvy. Nikdy nevíte, kde můžete ušetřit. Vím, že je toho strašně moc a nemůžeme se věnovat do detailů všemu. Pokud jde ale o peníze, řešme to a neplaťme společnostem kroužícím kolem našich obcí za nic.

 

Rozhovor vedl Roman Svoboda, manažer SMS ČR v Plzeňském kraji

Datum vložení: 1. 6. 2021 12:12
Datum poslední aktualizace: 9. 6. 2022 12:13

DTMka se představuje

Spustit video

Portál zastupitele

Portál zastupitele

Obec 2030

Obec 2030

Webináře

Webináře

SMS-služby

SMS Služby

Daňové výnosy 2024

Daňové výnosy 2022

Poradna

Poradna

Autorská práva jednoduše

Autorská práva

Retroreflexní prvky

Retroreflexní prvky

AGIS

AGIS

Odměňování starostů

Odměňování starostů

Stavební zákon

Stavební zákon

Životní prostředí

Životní prostředí

DTMka jednoduše

DTMka

Dotační modul

Dotační modul

Starostův infoservis

Starostův infoservis

x (263.94 kB)

Projekty
NAŠI PARTNEŘI

Kontakt

Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné

Telefon: +420 604 345 806
E-mail: info@smscr.cz

IČO: 751 301 65
ID datové schránky: khcbsyh

Hlavní kancelář
Nábřeží 599, 760 01 Zlín-Prštné

Regionální kancelář
Národní 41, 110 00 Praha 1

Projektová regionální kancelář
Žižkova 98, 586 01 Jihlava

Napište nám

Kontaktní formulář

Stisknutím tlačítka Odeslat berete na vědomí, že pro tyto účely vyřízení vašeho dotazu budeme po nezbytně dlouhou dobu zpracovávat vaše osobní údaje, které jste poskytli v tomto formuláři.
nahoru