Menu
Sdružení místních samospráv České republiky, z. s.
KAK_MISTO}

Důležitý judikát k obecnímu vlastnictví

19. 6. 2017 – Červnový nález Ústavního soudu uzavírá spor Semil s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových. Přiznává nemovitý majetek, který město v dobré víře před lety přijalo a řádně se o něj staralo.

Dne 6. června 2017 vyhlásil Ústavní soud dlouho očekávaný nález ve věci stěžovatele Města Semily týkající se sporu o pozemky, které Semily získaly na základě přechodu majetku dle zákona č. 172/1992 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí od státu. Řešenou otázkou bylo, zda byly splněny podmínky pro přechod pozemků na Město Semily, a pokud tomu tak nebylo, zda tato okolnost mohla mít vliv na dobrou víru Města Semily a tím i na (ne)možnost nabytí těchto pozemků vydržením z jeho strany. Podle ustanovení § 130 a § 134 zákona č. zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění do 31. 12. 2013 platilo, že vlastnické právo vydržením mohl nabýt jen oprávněný držitel, měl-li nemovitou věc nepřetržitě v držbě po dobu 10 let. Česká republika se nicméně prostřednictvím Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových po letech držby těchto pozemků ze strany Města Semily přihlásila o jejich navrácení. K přechodu majetku z vlastnictví státu do vlastnictví obce bylo podle ustanovení § 1 odst. 1 zákona č. 172/1991 Sb. ale třeba nejen existence vlastnického práva státu a formální existence práva hospodaření svědčící národním výborům, jejichž práva a povinnosti přešly na obce, ale též podmínka, aby obce s takto definovaným majetkem ke dni účinnosti citovaného zákona reálně hospodařily. Aby si Město Semily mohlo předmětné pozemky ponechat i nadále, muselo tak dokázat, že už tehdy s nimi aktivně hospodařilo. Situace dospěla až do stadia soudního řízení, kdy Úřad žaloval Město Semily o určení vlastnického práva k těmto pozemkům a prosazoval názor, že nebyla naplněna podmínka hospodaření, protože na pozemcích v Semilech byly postavené domy. Takový výklad by byl příznivý i pro bytová družstva, která by mohla uvedené pozemky později bezplatně nabýt od státu. Pro Město Semily byly ale ve hře desítky milionů korun a i vrácení dotací do rozpočtu EU. Státu však dal v jeho právním posouzení zapravdu nejdřív jak Krajský soud v Hradci Králové, tak později i Nejvyšší soud. Oba soudy nařídily převést pozemky zpět na stát, jelikož se domnívaly, že Město Semily je drží neoprávněně. V řízení u Ústavního soudu se tak nejpalčivějším stal výklad pojmu faktického hospodaření ve smyslu § 1 odst. 1 uvedeného zákona. Úřad opětovně poukazoval především na konsistentní interpretační praxi českých soudů, a na to, že ústavní stížností napadená rozhodnutí jsou s ní zcela v souladu a jakýkoliv odklon by proto byl protiústavní.

Ústavní soud však rozhodnutí obou soudů zrušil. Připomenul, že podmínka faktického hospodaření nebyla interpretačně ustálená (oscilovala od toho, že postačuje prostá evidence majetku, až po kritérium fakticity užívání, k němuž se následně přiklonil i Ústavní soud). Dovodil, že u pozemků byly splněny nejen formální podmínky pro přechod vlastnického práva ze státu na stěžovatele, nýbrž také podmínka materiální, to znamená, že Semily s daným pozemkem reálně hospodařily, a to prostřednictvím jím zřízených technických služeb. Krajský soud ve svém rozsudku odkazoval na judikaturu Nejvyššího soudu a dovodil z něj funkční souvislost (a tedy do značné míry sdílení právního režimu) mezi pozemkem přístupovým pozemkem a dalšími pozemky. Tuto souvislost použil i pro zpochybnění dobré víry Města Semily. Takto přísný závěr však z judikatury Nejvyššího soudu (týkající se zejména vydávání nemovitého majetku podle restitučních předpisů) dovozovat nelze. Ústavní soud přitom nezpochybnil účel judikatury - tedy sjednocení právních vztahů mezi navzájem funkčně propojenými nemovitostmi - nicméně takovéto nároky lze klást na povinné subjekty podle restitučních předpisů nebo na stát vydávající majetek obcím, jak tomu bylo v tomto případě. Takovýmito požadavky nelze ale poměřovat (ne)existenci dobré víry subjektu, jenž má podle těchto předpisů majetek nabýt. Právní uspořádání k sporným pozemkům Město Semily vymezovalo v době, kdy jeho právní hodnocení situace nebylo v rozporu s relevantní judikaturou ani s právní úpravou. Sama Česká republika utvrzovala stěžovatele v posléze nesprávném právním hodnocení věci, a to jak svojí aktivitou (srov. uzavření kupních smluv k pozemkům, které by stěžovatel ani podle zákona č. 172/1991 Sb. nabýt nemohl), tak svojí pasivitou, kdy více než 10 let ponechala v katastru nemovitostí ve svém důsledku nesprávný zápis o vlastnickém právu k předmětným pozemkům. Ústavní soud nakonec zdůraznil, že jeho posouzením bude dosaženo toho, co zákonodárce přijetím zákona č. 172/1991 Sb. zamýšlel, tedy - "navrácení historického majetku obcím".

 

Odkaz na předmětný judikát:

http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-2599-16_1

Datum vložení: 19. 6. 2017 22:05
Datum poslední aktualizace: 11. 5. 2023 23:26

DTMka se představuje

Spustit video

Portál zastupitele

Portál zastupitele

Obec 2030

Obec 2030

Webináře

Webináře

SMS-služby

SMS Služby

Daňové výnosy 2024

Daňové výnosy 2022

Poradna

Poradna

Autorská práva jednoduše

Autorská práva

Retroreflexní prvky

Retroreflexní prvky

AGIS

AGIS

Odměňování starostů

Odměňování starostů

Stavební zákon

Stavební zákon

Životní prostředí

Životní prostředí

DTMka jednoduše

DTMka

Dotační modul

Dotační modul

Starostův infoservis

Starostův infoservis

x (263.94 kB)

Projekty
NAŠI PARTNEŘI

Kontakt

Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné

Telefon: +420 604 345 806
E-mail: info@smscr.cz

IČO: 751 301 65
ID datové schránky: khcbsyh

Hlavní kancelář
Nábřeží 599, 760 01 Zlín-Prštné

Regionální kancelář
Národní 41, 110 00 Praha 1

Projektová regionální kancelář
Žižkova 98, 586 01 Jihlava

Napište nám

Kontaktní formulář

Stisknutím tlačítka Odeslat berete na vědomí, že pro tyto účely vyřízení vašeho dotazu budeme po nezbytně dlouhou dobu zpracovávat vaše osobní údaje, které jste poskytli v tomto formuláři.
nahoru