17. 3. 2022 – Ve Strakonicích v Jihočeském kraji otevřela 16. března firma COOP vůbec první ryze samoobslužnou prodejnu v ČR. V ní si mohou lidé nakoupit třeba i ve tři ráno, aniž by tam musel být personál. Postačí mobilní aplikace.
Zároveň to neznamená, že by prodavačky přišly o práci. Přes den bude prodejna fungovat jako každá jiná. V samoobslužnou se promění na večer a noc, kdy je návštěvnost výrazně nižší.
Vím, že tahle novinka může v někom vyvolat strach, že jde o další postupný krok, kdy lidskou práci nahrazují stroje. Tak to není. Jde spíš o doplňující službu pro ty, kteří buď chtějí nakupovat sami v klidu nebo třeba pracují na směny a domů se vracejí nad ránem. Zaměstnávat na tuto dobu prodavačky by se provozovateli prodejny nevyplatilo a dost možná by ani žádné nesehnal.
Jsem nadále přesvědčený, že obecně personál do prodejen patří. Souvisí to i s mou dlouhodobou snahou o zachování základních služeb na venkově. Obchod s potravinami je typickým zástupcem těchto služeb. Vždy zdůrazňuji, že prodejna na malé obci má také velmi důležitou sociální funkci. Lidé se tady potkávají a debatují. Bez prodavaček, které často zákazníky znají osobně a vědí, co po léta nakupují, by to prostě nešlo.
Teď pár informací k prodejně a zmíněné samoobslužnosti, která má řadu výhod i nevýhod. Obchod není velký, ale nic ze základního zboží tady nechybí. Od rána do 17 hodin prodejna funguje v klasickém režimu. Na samoobslužný režim takzvaně 24/7 přejde, dle vyjádření provozovatele, stisknutím jednoho tlačítka. V tu chvíli se zatáhnou rolety u pokladen a pultu se salámy. To je jedna z nevýhod, potraviny, které se musejí krájet nebo vážit v noci (zatím) nekoupíte. Prodejna se v tu chvíli propojí se vzdáleným pultem centralizované ochrany. Odtud obchod skrze kamery sleduje pracovník, který se může hlasově propojit se zákazníkem uvnitř, kdyby potřeboval pomoc.
Dovnitř a ven přes jinak uzavřené dveře se zákazníci dostanou tak, že ke čtečce přiloží QR kód v mobilní aplikaci. V ní musí mít také aktivovanou takzvanou bankovní identitu, která slouží jako ověření nakupujícího. Z toho plynou další úskalí. Zatím ne všechny banky toto umožňují, navíc v samoobslužném režimu nemohou nakupovat mladší 18 let. I kvůli alkoholu, který je k dostání. Nákup si zákazník zaplatí přes samoobslužnou pokladnu. Podobné už dlouhé roky fungují také v jiných řetězcích super a hypermarketů.
Výše zmíněná omezení v tuhle chvíli firma spíš vítá, protože pro zkušební provoz nepotřebuje nával zákazníků. Novinku bude zatím analyzovat spíše na jednotlivcích, takže další vývoj je otevřený. Nicméně už teď společnost COOP plánuje otevřít další podobnou prodejnu v Českém Krumlově, prý až třikrát větší. Inspiraci našla firma u svých sesterských prodejen ve Švédsku a Norsku. Samoobslužné prodejny fungují po celém světě, jen třeba s jiným systémem identifikace zákazníka. Oblíbené jsou samoobslužné kontejnery, kde je dostupný velmi omezený, ale pro dané místo vyhledávaný sortiment. Typicky třeba svačiny před továrnou s desítkami zaměstnanců.
Jak už jsem zmínil výše, myslím, že pro řadu lidí jde o vítanou novinku, kterou rádi využijí. Zároveň bych se neobával, že zákazníci začnou nakupovat jen v noci. Zejména starší lidé jsou zvyklí chodit do obchodů ráno a mnozí také k nákupu chtějí a potřebují obsluhu. Navíc „noční” nákup je technicky složitější a není k dispozici kompletní sortiment. Samoobslužný režim také není stavěný na navál desítek lidí. Závěrem – nezavírejme oči před novinkami, které mohou mnohým spoluobčanům usnadnit život.
Tomáš Dubský
předseda PS pro služby na venkově
Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
Telefon: +420 604 345 806
E-mail: info@smscr.cz
IČO: 751 301 65
ID datové schránky: khcbsyh
Hlavní kancelář
Nábřeží 599, 760 01 Zlín-Prštné
Regionální kancelář
Národní 41, 110 00 Praha 1
Projektová regionální kancelář
Žižkova 98, 586 01 Jihlava