Vývoj daňových příjmů obcí a rozpočtového určení daní
Rozpočtové určení daní (RUD) představuje pilíř financování obecních samospráv v České republice. Jeho podoba, tak jak jí známe dnes, však není spojena s obnovením samosprávy, ale váže se až k roku 2001.
Před rokem 2001 byl způsob poskytování daní obcím upraven v zákoně ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky ČR a obcí v ČR (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů. Na základě něho plynul obcím do rozpočtu celý výnos daně z nemovitostí, celý výnos daně z příjmů fyzických osob (DPFO) z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti, celý výnos daně z příjmů právnických osob (DPPO) placenou obcemi a 40 % okresního výnosu DPFO ze závislé činnosti a z funkčních požitků. Pravidla rozdělování daní obcím se pak postupně měnila tím, že příjem z daně ze závislé činnosti se obcím zvyšoval na úkor příjmů okresních úřadů, a to ze 40% v roce 1993 až na 60% v roce 1995.
V roce 1996 vstoupila v účinnost novela výše uvedeného zákona (zákon č. 154/1995, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky)), která přiznala obcím 20 % výnosu DPPO rozdělované na základě počtu obyvatel, na úkor snížení podílu DPFO ze závislé činnosti; a změnou systému rozdělování DPFO ze závislé činnosti – podílem 10 % dle plátcovy pokladny na území obce a podílem 20 % z výnosu daně ze závislé činnosti vybrané v okrese a jeho rozdělováním podle podílu obce na počtu obyvatel okresu.
V roce 2001 vstoupil v účinnost zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů. Zákon změnil rozdělování výnosů sdílených daní do podoby, jakou jí známe dnes. Tj. obce se podílely na celostátním výnosu DPH, DPFO (závislá činnosti) a DPPO bez daně placené samotnými obcemi 20,59 %. DPFO ze samostatné výdělečné činnosti připadla obcím z 30 % (podle trvalého bydliště podnikatele), a DPPO placená obcemi a daň z nemovitostí celým výnosem. Jednotlivým obcím se daňové příjmy rozdělovaly podle dvou kritérií – zařazení obce do velikostní kategorie, a skutečný počet obyvatel dané obce.
Již v roce 2002 došlo k novele zákona (Zákon č. 483/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 243/2001 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů). Ke stávajícím podílům obce na sdílených a svěřených daních se přidávají DPFO ze samostatné výdělečné činnost z 60 % podílu státu na této dani a 1,5% z celostátního výnosu DPFO ze závislé činnosti zjištěný podílem počtu zaměstnanců na území obce k celkovému počtu zaměstnanců v ČR.
Až do roku 2008 nedošlo v zákoně o RUD k žádným změnám vztahujícím se k obcím. V roce 2008 ale začala být účinná novela (Zákon č. 377/2007 Sb., kterým se mění zákon č. 243/2001 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů), která sice zachovávala soubor svěřených a sdílených daní, ale jejich podíl zvyšuje z 20,59 % na 21,4 %. Zvláštní pak je úprava pro Prahu, Brno, Ostravu a Plzeň. Zásadně se však mění kritéria pro výpočet podílu daňových příjmů jednotlivých obcí. Snižuje se počet velikostních kategorií ze 14 na 4 a současně se snižuje progres koeficientů. Skokové přechody mezi velikostními kategoriemi byly vystřídané postupnými přechody. Zohledňují se i nová kritéria pro propočet – kritérium rozlohy obce, kritérium prostého počtu obyvatel a výrazně modifikované kritérium přepočteného počtu obyvatel.
Na této a všech následujících novelách, které výrazně posilují příjmy obcí, se podílelo ať už ve stadiích přípravy či projednávání, Sdružení místních samospráv ČR.
V roce 2012 dochází v souvislosti s důchodovou reformou penzijní reformy k další novele zákona o RUD (zákon č. 295/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 243/2001 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů). Od roku 2013 znamená snížení podílu obcí na výnosu DPH na 20,83 %. Obcím se však zvyšuje podíl na ostatních sdílených daní z 21,4 % na 23,58 %, kromě DPFO ze závislé činnosti. Podíl obcí se zvýšil jen na 22,87 %. Ke třem propočítávacím kritériím se přidává kritérium čtvrté – počet dětí a žáků navštěvujících školu zřizovanou obcí.
Pro 2016–2017 platí další změna pravidel RUD (zákon č. 391/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 243/2001 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů), která pro obce pouze sjednotila podíl na sdílených daní, kromě DPH, na 23,58 % a od začátku roku 2017 nabyly účinnosti další ustanovení novely - zrušena byla tzv. motivační složka, tj 30 % podíl obcí na DPFO ze závislé činnosti s místem bydliště na území obce a navýšení podílu na výnosu DPH na 21,4 %.
Pro rok 2018 však budou účinná již nová pravidla, která sjednocuje podíl sdílených daní včetně DPH na 23,58 % a větší váhu přikládá kritériu počtu dětí a žáků v propočítávacím výpočtu, a to ze 7 % na 9 %.
Vývoj daňových příjmů obcí a RUD