Potvrzují to i provozovatelé Hvozdnického expresu, kterými jsou obce Mikroregionu Hvozdnice v Moravskoslezském kraji. Poté, co na trati z Opavy přes Jakartovice do Svobodných Heřmanic skončila v roce 2014 oficiální přeprava, obnovily obce mikroregionu nejprve víkendový provoz o letních prázdninách, později jej pro velký zájem ještě rozšířily. Jak to vypadá v současné době a co takový provoz vlaku pro mikroregion obnáší? Předseda mikroregionu a starosta městyse Litultovice Jan Birgus říká, že aktivity spojené s provozem vlaku nejsou příliš náročné. „Když je vůle, tak se často nějaké řešení najde,“ tvrdí.
V roce 2014 vyhodnotil Moravskoslezský kraj trať číslo 314 Opava – Jakartovice jako neperspektivní a přestal na ni objednávat hromadnou dopravu u ČD. V reakci na tento krok (jednalo se o jedinou trať v rámci Moravskoslezského kraje) se rozhodly obce našeho mikroregionu o zachování alespoň víkendového provozu. Ještě v roce 2014 jsme vybrali dopravce s železniční licencí a získali krajský příspěvek. Tentokrát ale z rozpočtu na podporu turistického ruchu. Zbytek nákladů jsme rozpočítali mezi jednotlivé obce, takže vlak začátkem prázdnin mohl vyjet.
Trať začíná v Opavě na Východním nádraží a vede přes Otice, Slavkov, Štáblovice, Dolní Životice, Litultovice, Mladecko, Jakartovice až do Svobodných Heřmanic. Trať je situována většinou ve větší vzdálenosti od zastavěných částí jednotlivých obcí, snad s výjimkou Dolních Životic a Jakartovic. Na druhou stranu vede podél turisticky atraktivní říčky Hvozdnice, která dala jméno jak našemu mikroregionu, tak i samotnému vlaku. Na trati se nachází několik turisticky atraktivních lokalit, CHKO Slavkovský les s meandry Hvozdnice či historické zatopené břidlicové lomy v Jakartovicích nebo Svobodných Heřmanicích. Konečná stanice je velmi oblíbeným začátek cykloturistických tras kolem přehrady Slezská Harta.
V roce 2014, kdy jsme s provozem začínali, přepravil vlak od července do srpna 2 700 osob. V roce 2019 přepravil expres při provozu od června do září 11 905 lidí a 553 jízdních kol. Myslím, že tato čísla jsou dostatečným důkazem oblíbenosti. V pátek večer jede jeden spoj a tři spoje v sobotu a neděli, případně ve státní svátky, a to ráno, v poledne a v pozdní odpoledne. Důležité bylo také rozhodnutí neukončit jízdu v Jakartovicích, jak to dělaly ČD do roku 2014, ale prodloužit spoje až do Svobodných Heřmanic, které jsou turisticky atraktivní.
Samotný provoz zajišťuje společnost RailWay Capital, a.s., která vlastní železniční licenci. Na nás je zajistit prostředky na dofinancování provozní ztráty. Moravskoslezský kraj poskytuje dotaci na podporu turistického ruchu ve výši 300 tisíc korun, Statutární město Opava ve výši 100 tisíc korun, o zbývajících 150 tisíc se rovným dílem dělí obce mikroregionu. Vychází to přibližně na 18 tisíc pro jednu obec. Pro celkovou úspěšnost projektu se nám podařilo dohodnout v letech 2018–2020 s krajem a městem Opava na tříletém závazku financování. Na letošní rok byly připraveny již pětileté smlouvy, ale v důsledku současné situace, nejistoty daňových výnosů a vzhledem k daňovým balíčkům máme v současné době příslib financování pouze na rok.
Vyhlásili jsme výběrové řízení na provozovatele. Oslovili jsme i ČD, které ovšem neprojevily zájem. Vybrali jsme nejvýhodnější nabídku.
Aktivity s provozem nejsou příliš náročné, protože většinu úkonů zajišťuje přepravce. Poněkud náročnější je první jízda na začátku sezóny, která vychází na poslední květnový víkend. Zároveň se zahájením sezóny pořádáme setkání občanů Mikroregionu Hvozdnice, kdy se v organizaci střídají jednotlivé obce a zajišťují historickou vlakovou soupravu. Nejčastěji vybírají motorový vůz řady M 131.1 „Hurvínek“, ale když například setkání pořádal městys Litultovice, vyjela na trať parní lokomotiva řady 213.
Ovlivnila. Ale přesně opačně, než jsme čekali. Počet přepravených osob během letního uvolnění znovu vzrostl, a tak jsme v roce 2020 celkově přepravili 13 148 osob, což je dosavadní rekord.
V letošním roce máme v plánu nasadit historickou motorovou lokomotivu řady T 720 s vlečnými vozy Balm. To by mělo dostatečně zvětšit kapacitu, ale také zvýšit atraktivitu přepravy. Zároveň chceme zachovat speciální vůz na přepravu jízdních kol, který upravil přepravce z běžného vlečného vozu Baafx. Velmi se osvědčil. Vše ovšem záleží na zachování podpory ze strany Moravskoslezského kraje a návratu do normálu po epidemii.
Těžko dávat nějaké univerzální rady. Nám velmi usnadnilo situaci to, že samotná trať nebyla určena ke zrušení, protože na ní zůstala zachována nákladní doprava. Takže stačilo jen zajistit dopravce a financování. Důležité bylo také vytvořit jízdní řád, který bude lidem skutečně vyhovovat, kdy nepůjde pouze o jízdy pro vykázání výkonu. Takový pocit jsem měl občas před rokem 2014. Snad jediná rada je, že pokud se dostanete do podobné situace, tak to alespoň zkuste. Když je vůle, tak se často nějaké řešení najde.
Rozhovor připravil Michal Dresler, manažer SMS ČR v Moravskoslezském kraji
Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
Telefon: +420 577 688 103
E-mail: info@smscr.cz
IČO: 751 301 65
ID datové schránky: khcbsyh
Hlavní kancelář
Nábřeží 599, 760 01 Zlín-Prštné
Regionální kancelář
Národní 41, 110 00 Praha 1
Projektová regionální kancelář
Žižkova 98, 586 01 Jihlava