Plénum Ústavního soudu (soudce zpravodaj Vojtěch Šimíček) zamítlo návrh Ministerstva vnitra na zrušení části obecně závazné vyhlášky obce v případě stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí.
Tento nález je velmi zásadní, nejen pro obce, ale i pro Sdružení místních samospráv ČR, které se problematikou v právní poradně zabývalo. Podstatou problému bylo stanovisko Ministerstva vnitra, které v minulém roce pozastavovalo účinnost obecně závazných vyhlášek, ve kterých obce stanovovaly vyšší koeficienty daně z nemovitých věcí u konkrétních staveb a pozemků, typicky u logistických center.
Přestože dle zákona bylo možné stanovit různé koeficienty na „jednotlivé části obce“, což připouštělo i Ministerstvo financí v důvodové zprávě zákona, měl resort Ministerstva vnitra při kontrolách OZV jiný právní pohled na definici „jednotlivé části obce“. Problematika se týkala především obcí ve Středočeském kraji, které jsou zatíženy logistickými a průmyslovými areály, jejichž majitelé s vyšším koeficientem nesouhlasili, a proto podali podnět na Ministerstvo vnitra. Obce volily vyšší koeficienty díky přijetí zákona č. 609/2020 Sb., (zákon, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony), neboť ten přinesl změnu, na kterou obce dlouho čekaly. Paradoxně tak v minulém roce nastala situace, kdy dva resorty vykládaly jeden zákon rozdílně, a tak Ministerstvo vnitra podalo návrh Ústavnímu soudu v konkrétním případě obce Řepov.
Nutno podotknout, že problém se však týkal více obcí, které své obecně závazné vyhlášky na základě stanoviska Ministerstva vnitra upravily a od stanovení rozdílných koeficientů upustily, v některých případech po obsáhlé korespondenci. Z pohledu práva je jistě pozitivní jak pro obce, tak pro legislativní tým Sdružení místních samospráv ČR mít potvrzeno, že jejich výklad byl správný. Z pohledu chodu obcí a jejich příjmů je nicméně tento nález Pyrrhovým vítězstvím, neboť rozdíly mezi výnosem daně z nemovitých věcí dle vyšších koeficientů pro jednotlivé části obce a výnosem dle koeficientů upravených po nátlaku Ministerstva vnitra nejsou nezanedbatelné.
Více výtah z tiskové zprávy Ústavního soudu:
Ministerstvo vnitra (navrhovatel) se domáhalo zrušení čl. 2 a přílohy 1 obecně závazné vyhlášky obce Řepov č. 1/2021, o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí to pro rozpor s právem svobodně podnikat a pravidlem, podle něhož lze daně a poplatky ukládat jen na základě zákona. Ministerstvo vnitra rovněž namítalo rozpor s § 12 a § 11 odst. 3 písm. b) zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí. Obec Řepov totiž stanovila touto vyhláškou místní koeficient, kterým se násobí daň za jednotlivé druhy pozemků, zdanitelné stavby nebo jednotky, ve výši 5, a to pro části obce v rozsahu parcelních čísel pozemků specifikovaných v příloze č. 1 obecně závazné vyhlášky. Jednalo se o logistické a průmyslové areály v katastru Řepova
Ústavní soud návrh zamítl. Konstatoval, že podstata sporu spočívá ve výkladu pojmu „jednotlivá část obce“ (§ 12 zákona o dani z nemovitých věcí). Ministerstvo vnitra zastává názor, že tento pojem nelze vztahovat na vybrané prostory a objekty konkrétních výrobních a průmyslových závodů, logistických center a dalších podnikatelských areálů, nýbrž že se musí jednat o souvislé části obce (osada, městská čtvrť apod.). Takovému výkladu však Ústavní soud nepřisvědčil.
Podle Ústavního soudu vydala obec Řepov napadenou obecně závaznou vyhlášku v mezích své samostatné působnosti, přitom nezneužila svoji působnost, neboť sledovala legitimní cíl, k jehož dosažení použila přiměřených prostředků. Přijatou právní úpravu současně nelze považovat za diskriminační ani porušující princip rovného zacházení, neboť je ospravedlněna objektivními a racionálními důvody. Již z projednávání napadené vyhlášky zastupitelstvem obce je patrné, že důvodem tohoto postupu byla kompenzace zatížení ze strany některých podnikatelských areálů na území obce. Podle Ústavního soudu obec nepřekročila zákonem stanovené maximální koeficient, neboť realizovala svoje právo na samosprávu. Postup obce nebyl ani nepřípustně účelový či svévolný za situace, kdy pouze usilovala o kompenzování zvýšené ekologické zátěže.
Ústavní soud proto uzavřel, že pojem „jednotlivá část obce“ (§ 12 cit. zákona) je třeba ústavně konformně vyložit tak, že touto částí nemusí být pouze souvislá část území obce, nýbrž i konkrétní označené nemovitosti. Možnost obcí zatížit vyšším zdaněním jen určité nemovitosti je rovněž naplněním ústavního principu samosprávy a subsidiarity politické moci (čl. 8 Ústavy). Jsou to totiž právě místní samosprávy, které mohou efektivně zajistit, aby výše zdanění nemovitostí odpovídala negativním externalitám, které jsou s nimi spojeny v konkrétním místě žití.
Ústavní soud konečně připomenul, že daňové subjekty, které by nesouhlasily se stanovením daně pro její nezákonnost či protiústavnost, se mohou proti rozhodnutí finanční správy bránit přezkumem ve správním soudnictví. Soudy jsou přitom v rámci přezkumu takového rozhodnutí v souladu s Ústavou povinny vyhlášku neaplikovat v případě, kdy by dospěly k závěru o její neústavnosti či jen rozporu se zákonem.
Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 24/23 je dostupný zde (689 KB, PDF).
Za správnost: Mgr. Jindra Tužilová, vedoucí legislativní analytička
Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
Telefon: +420 604 345 806
E-mail: info@smscr.cz
IČO: 751 301 65
ID datové schránky: khcbsyh
Hlavní kancelář
Nábřeží 599, 760 01 Zlín-Prštné
Regionální kancelář
Národní 41, 110 00 Praha 1
Projektová regionální kancelář
Žižkova 98, 586 01 Jihlava