Menu
Sdružení místních samospráv České republiky, z. s.
KAK_MISTO}

Musí mít obecní účetní úřednickou zkoušku?

Musí mít obecní účetní úřednickou zkoušku?  1

V pravidelné rubrice přinášíme otázky a odpovědi z právní poradny, kterou provozuje pro členské obce legislativní oddělení Sdružení místních samospráv ČR. Vybíráme pro vás záměrně ta témata, která se samospráv týkají obecně.

Dotaz:

Nová paní účetní naší obce má vysokoškolské vzdělání v oboru účetnictví a daně, které završila titulem Ing. Před nástupem na mateřskou dovolenou získala dvouletou praxi v soukromé účetní kanceláři. Nyní na obecním úřadě zpracovává podklady pro agendu místních poplatků, přičemž jejím přímým nadřízeným je starosta, který zároveň nese odpovědnost za veškerá rozhodnutí. Vyvstává tedy otázka: musí mít pro tuto práci složenou úřednickou zkoušku?

Odpověď:

Pracovní poměr úředníků územních samosprávných celků a jejich vzdělávání upravuje zákon o úřednících územních samosprávných celků (zákon o úřednících ÚSC). Ten se však podle § 1 odst. 1 nevztahuje na zaměstnance, kteří vykonávají výhradně pomocné, servisní nebo manuální práce nebo kteří výkon takových prací řídí. Mezi tyto činnosti patří i administrativní servisní práce, například vedení účetnictví.

 

Podle § 2 odst. 4 zákona o úřednících ÚSC se úředníkem pro účely tohoto zákona rozumí zaměstnanec územního samosprávného celku podílející se na výkonu správních činností zařazený do obecního úřadu. § 2 odst. 3 zákona o úřednících ÚSC definuje správní činnost jako plnění úkolů v samostatné nebo přenesené působnosti územního samosprávného celku podle zvláštních právních předpisů.

 

Úředníci musí podle § 21 odst. 1 zákona ÚSC prokázat zvláštní odbornou způsobilost, pokud vykonávají správní činnosti stanovené prováděcím právním předpisem. Tímto předpisem je vyhláška ministerstva vnitra o zvláštní odborné způsobilosti, zkoušce vstupního vzdělávání a náležitostech osvědčení o vzdělávání úředníků územních samosprávných celků. Mezi tyto činnosti patří např. správa místních poplatků, přestupkové řízení ve věci přestupků projednávaných obcemi I. typu, vedení evidence obyvatel a rozhodování v ochraně přírody a krajiny. Podle zákona č. 21/2006 Sb., o ověřování, musí prokázat zvláštní odbornou způsobilost nebo složit zkoušku podle tohoto zákona také úředník, který provádí vidimaci a legalizaci.

 

Pokud jde o správu místních poplatků, za činnost spadající do této agendy nelze považovat výběr poplatků do pokladny obce, další činnosti související s pokladnou nebo evidenci poplatků v rámci vedení účetnictví obce. Účetní obce tedy může tyto činnosti vykonávat i bez zkoušky odborné způsobilosti, pokud vlastní správu místních poplatků, tj. především vyměření poplatků a jejich vymáhání, vykonává úředník s příslušnou zkouškou odborné způsobilosti nebo starosta či místostarosta, kteří jsou podle § 109 zákona o obcích součástí obecního úřadu, avšak nejsou úředníky obce.

 

Úředník, který nemá zvláštní odbornou způsobilost, může vykonávat výše zmíněné činnosti pouze výjimečně, a to nejdéle po dobu 18 měsíců od vzniku pracovního poměru úředníka k územnímu samosprávnému celku nebo ode dne, kdy začal vykonávat činnost, pro jejíž výkon je prokázání zvláštní odborné způsobilosti předpokladem, nebo splňuje-li podmínky pro uznání rovnocennosti vzdělávání ve smyslu § 33 zákona o úřednících ÚSC. Podle vyhlášky č. 304/2012 Sb.1 se za vzdělání rovnocenné zvláštní části zkoušky odborné způsobilosti pro správní činnost při správě daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění považuje pouze absolvování oborů daňové poradenství, evropská hospodářská správní a kulturní studia, právo ve veřejné správěprávo.

 

Pokud by účetní obce vykonávala více výše uvedených správních činností v obci se základním rozsahem přenesené působnosti, mohla by prokázat zvláštní odbornou způsobilost pro všechny z nich složením zkoušky zvláštní odborné způsobilosti pro úředníky obcí se základním rozsahem výkonu přenesené působnosti ve smyslu § 21 odst. 4 zákona o úřednících ÚSC.

 

Zpracoval Dominik Hrubý

legislativní analytik SMS ČR

 

_____________

1 Vyhláška č. 304/2012 Sb. byla účinná do 31. 12. 2024, podle § 2 nové vyhlášky č. 414/2024 Sb. je však do budoucna zachována jí stanovená rovnocennost vzdělání osob, které absolvovaly příslušné obory před nabytím účinnosti nové vyhlášky 1. 1. 2025, přičemž takovou osobou bude i účetní s dvouletou praxí před mateřskou dovolenou.

 

Článek si můžete pročíst v prosincovém vydání zpravodaje SMSka. Celé číslo si přečtete v elektronické podobě zde. Archiv s předchozími vydáními si otevřete zde.

Datum vložení: 17. 12. 2025 9:25
Datum poslední aktualizace: 17. 12. 2025 9:26

DTMka se představuje

DTMka

Portál zastupitele

Portál zastupitele

Obec 2030

Obec 2030

Webináře a stáže

Webináře

SMS-služby

SMS Služby

Daňové výnosy 2025

Daňové výnosy 2022

Poradna

Poradna

Autorská práva jednoduše

Autorská práva

Reflexáci

Retroreflexní prvky

AGIS

AGIS

Odměňování starostů

Odměňování starostů

Stavební zákon

Stavební zákon

Životní prostředí

Životní prostředí

DTMka jednoduše

DTMka

Dotační modul

Dotační modul

Starostův infoservis

Starostův infoservis

Paragrafy bez rizika

Paragrafy bez rizika

Zákon o obcích

Zákon o obcích

Ředitelův infoservis

Ředitelův infoservis

SMS ČR Vzdělávání

SMSČR Vzdělávání

Konference 2026

Projekty
NAŠI PARTNEŘI

Kontakt

Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné

Telefon: +420 604 345 806
E-mail: info@smscr.cz

IČO: 751 301 65
ID datové schránky: khcbsyh

Hlavní kancelář
Nábřeží 599, 760 01 Zlín-Prštné

Regionální kancelář
Národní 41, 110 00 Praha 1

Projektová regionální kancelář
Žižkova 98, 586 01 Jihlava

nahoru