Doprava je palčivým tématem většiny území ČR. V Pardubickém kraji je palčivost přikořeněna výstavbou dálnice D35. Ta se bezprostředně dotýká obcí a měst. A to nejen těch, přes jejichž území nový dopravní tah povede, ale i dalších, jež jsou zasaženy nadměrným provozem nákladních vozidel, která v průběhu stavby převáží materiál. Jakmile to bude možné, uspořádáme setkání s představiteli vedení kraje a odpovědných institucí, říká předseda SMS ČR v Pardubickém kraji Jozef Petrenec.
O co jde?
Dálnice D35 byla poprvé do plánů dálniční sítě zakreslena v roce 1963. Již tehdy vznikl plán na vybudování dálnice, která by spojovala města Hradec Králové – Litomyšl – Svitavy – Jevíčko – Konice – Olomouc – Lipník nad Bečvou, kde by došlo k napojení na dnešní dálnici D1. V současných plánech české dálniční sítě představuje dálnice D35 tzv. severní páteřní trasu, která by měla spojit Čechy a Moravu.
Jaká je aktuální situace?
Výstavba probíhá na několika úsecích. V letošním roce by měl být zprovozněn úsek Opatovice – Časy dlouhý necelých 13 kilometrů. Po navazujícím téměř 15kilometrovém úseku Časy – Ostrov bychom se měli projet již v příštím roce. Výstavba na Pardubicku je tedy v plném proudu a spolu s ní i kamionová doprava obsluhující stavbu.
Přivaděče: odkup, ale i vyvlastňování
Vedení kraje informovalo na konci minulého roku o intenzivním řešení přivaděčů. Od samotného začátku vedl kraj jednání s vlastníky pozemků v oblastech, kde povedou přivaděče v nové trase. Cílem kraje je vyhnout se vyvlastňování. To se v oblasti Rokytna podařilo. Po dvou letech se vedení kraje dohodlo s vlastníkem půdy na odkupu, což dává výstavbě přivaděče zelenou. V oblasti Dašic a Zminného nedospělo bohužel jednání s vlastníkem zemědělské půdy k tak zdárnému konci. V tomto případě musí kraj přistoupit k vyvlastnění některých pozemků. Kraj má na tyto stavby obdržet 2,7 miliardy korun od Státního fondu dopravní infrastruktury. Náklady na všechny úseky budou ale o více jak miliardu vyšší.
Obce i města nyní trpí kamionovou dopravou
Výstavbou dálnice jsou dotčeny i obce a města, přes které jezdí kamiony vezoucí stavební materiál. Na konci září minulého roku byla degradace těchto silnic II. a III. tříd ohodnocena na 2,8 miliardy korun včetně DPH. Toto číslo nezahrnovalo všechny postižené komunikace. Některé z označených totiž stát neuznal, ačkoliv vedení kraje je přesvědčeno, že je stavební firmy pro průjezd kamionů využívají. Problém s průjezdem kamionů trápí i město Sezemice, kudy denně projedou více než dva tisíce kamionů.
Co dál?
Výstavba se dotýká mnoha členských obcí a měst. Jsme si jako členové krajského předsednictva vědomi toho, jak důležitá je vzájemná informovanost mezi zastupiteli samospráv, představiteli kraje a zástupci odpovědných institucí. I proto jsme na začátku roku 2018 uzavřeli memorandum o spolupráci se Správou a údržbou silnic Pardubického kraje a Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, Správou Pardubice. V loňském roce jsme plánovali uspořádat v sídle krajského úřadu přátelské setkání formou kulatých stolů na téma doprava v kraji. Vzhledem k epidemiologické situaci musela být akce dvakrát zrušena. Jakmile to bude možné, akci uskutečníme. O diskusi nad tímto tématem s vedením kraje a odpovědnými institucemi jsme zaznamenali velký zájem. To nás těší a věříme, že se nám brzy podaří naplnit cíle uzavřených memorand o spolupráci.
Jozef Petrenec, Předseda SMS ČR v Pardubickém kraji a starosta obce Dříteč
Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
Telefon: +420 577 688 103
E-mail: info@smscr.cz
IČO: 751 301 65
ID datové schránky: khcbsyh
Hlavní kancelář
Nábřeží 599, 760 01 Zlín-Prštné
Regionální kancelář
Národní 41, 110 00 Praha 1
Projektová regionální kancelář
Žižkova 98, 586 01 Jihlava