S novým zákonem o odpadech vstoupila v účinnost také nová povinnost pro obce týkající se informování občanů o odpadovém hospodářství. V § 60 odst. 4 je uvedeno, že:
„Obec je povinna informovat nejméně jednou ročně způsobem umožňujícím dálkový přístup o způsobech a rozsahu odděleného soustřeďování komunálního odpadu, využití a odstranění komunálního odpadu a o možnostech prevence a minimalizace vzniku komunálního odpadu. Nejméně jednou ročně obec zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce včetně nákladů na provoz obecního systému.“
Detailnější informace o plnění uvedené povinnosti nejsou ve vyhlášce o podrobnostech nakládání s odpady uvedeny a Ministerstvo životního prostředí pro dané téma doposud nepřipravilo žádný metodický pokyn. Domníváme se proto, že dalo obcím volnou ruku, což odpovídá i podstatě této povinnosti a nekonečnému množství možností, které obce v případě řešení odpadového hospodářství mají (door-to-door, pytlový sběr, odpuštění poplatku, motivační slevy, edukativní akce na školách či ve spolupráci se spolky apod.).
S ohledem na množící se dotazy z území jsme pro vás připravili návod, který by vám mohl pomoci a lépe vysvětlit, co byste pro splnění povinnosti měli udělat. Níže proto naleznete základní povinnosti, které je třeba splnit, nicméně to, jakým způsobem k informování přistoupíte je na vás, např. zda povinné informace doplníte fotkami z akcí, mapkami, grafy, tabulkami, nebo se prostě jen budete držet prostého sdělení a faktů, která musíte zveřejnit.
Jaké informace tedy musíte zveřejnit?
INFORMOVÁNÍ OBČANŮ O ODPADOVÉM HOSPODÁŘSTVÍ:
JAK – způsobem umožňujícím dálkový přístup, tedy na webu obce
KDY – nejméně jednou ročně – není stanoveno kdy přesně, ale doporučujeme tak učinit do 31. března daného roku
CO – zveřejňujete následující:
- jakým způsobem mohou občané nakládat s odpady.
A sice jaké složky je možné odděleně soustřeďovat (papír, plast atp., ale také nebezpečný odpad, objemný odpad), do jakých sběrných nádob, případně jejich počet a umístění v obci, či jakým jiným způsobem (na sběrném dvoře/místě, mobilním svozem atp.).
- jakým způsobem je s jednotlivými složkami dále nakládáno (využití či odstranění)
- jak je možno předcházet vzniku odpadů např. poučení o environmentálně příznivém přístupu při nákupu (místo plastových sáčků používat opakovaně použitelné látkové, opakovaně použitelné obaly na drogerii apod.) a tedy možnosti nevytvářet vůbec odpady, domácí kompostování, opětovné použití výrobků (oděvy atp.)
KOLIK A ZA KOLIK - jaké množství jednotlivých složek komunálního odpadu (papír, plast, atd.) obec vyprodukovala v předchozím roce, jaké náklady s tím měla (v Kč za tunu) a jaké jsou celkové náklady na odpadové hospodářství obce
Na závěr pro úplnost uvádíme, že podle § 122 odst. 1 písm. d) zákona o odpadech se nesplněním uvedené povinnosti (nebo její části) obec dopustí přestupku, který je možné sankcionovat až do výše 100 000 Kč.
Zpracovala: Ing. Bc. Barbora Tomčalová, legislativní analytička
Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
Telefon: +420 604 345 806
E-mail: info@smscr.cz
IČO: 751 301 65
ID datové schránky: khcbsyh
Hlavní kancelář
Nábřeží 599, 760 01 Zlín-Prštné
Regionální kancelář
Národní 41, 110 00 Praha 1
Projektová regionální kancelář
Žižkova 98, 586 01 Jihlava