1. 12. 2021 – Na základě dlouhodobé spolupráce s ERÚ (Energetickým regulačním úřadem) pravidelně informujeme o vývoji situace na trhu s energiemi, především ve vztahu ke klientům dodavatelů, kteří ukončili svou činnost.
Těmito klienty jsou nejen občané, ale také společnosti a v některých případech i obce. V současné chvíli by se mohlo zdát, že jsou všichni klienti informováni o automatickém přechodu k dodavateli poslední instance (DPI), ale jak se ukázalo, není tomu vždy tak. Někteří klienti nebyli doposud informováni o přechodu k DPI, a protože jejich dodávky energie stále pokračují, nemají důvod hledat nového dodavatele.
Dodavatelé poslední instance (DPI) sice všem zákazníkům poslali oznámení, dopisy, rozpisy záloh, nicméně stále čtvrtina z necelého milionu zákazníků je bez kontaktu, což je alarmující. Tito zákazníci např. nereagují, doposud nevyvinuli žádný kontakt např. ke změně dodavatele ani neuhradili zálohu, ani jinak DPI nekontaktovali. Důvodem může být především nekvalitní databáze od původních dodavatelů (zejm. skupiny Bohemia energy). Bohužel lze předpokládat, že se jedná především o zákazníky, kteří opravdu o situaci nevědí, netuší, že jsou u DPI, což je velmi ekonomicky nevýhodná pozice a lze předpokládat, že se jedná o osoby osaměle žijící, seniory, případně obyvatele, kteří možná oznámení dostali, nicméně nejsou schopni situaci bez pomoci řešit.
ERÚ společně s neziskovými organizacemi a sdruženími našeho typu spustila kampaň směřovanou na tzv. bezkontaktní zákazníky. Jejím cílem je vyhledat a zaktivovat maximální počet z této skupiny zákazníků, protože režim DPI je pouze na 6 měsíců, a v tomto horizontu je nutné situaci řešit a přejít na standardní smlouvu.
Níže naleznete leták, který je určený pro obce a města, který by skupinu bezkontaktních zákazníků mohl oslovit. Obáváme se, že se jedná o nejzranitelnější skupinu zákazníků, kteří jsou potencionálně právě ti, kteří potřebují pomoc. Je potřeba upoutat jejich pozornost a aktivovat k tomu, aby se začali o svoji situaci zajímat, zjistili, zda se jich týká a případně vyhledali pomoc.
V této situaci jsou obce ideálním partnerem pro kampaň, neboť představitelé obcí nejlépe vědí, kde se jejich seniorní občané pohybují. Budeme rádi, když využijete svých možností (místní rozhlas, obecní zpravodaj, vývěska apod.) a pokusíte se informovat o situaci v maximální možné míře.
V příloze také naleznete stručný manuál, který by vás navede, jak v první fázi poradit občanům, kteří se na ně obrátí. Samozřejmě se můžete obracet také na naši právní poradnu, která se věnuje i tomuto tématu. V případě, že byste měli zájem se v této oblasti více vzdělat, je možné bezplatně navštívit webináře, které budou na toto téma probíhat.
Pomoc seniorům – DPI a změna dodavatele 1
Datum: 2. 12. 2021
Čas: 9:30 – 11:00
Odkaz na událost: https://www.eru.cz/seniori_2_12_2021
Odkaz pro položení otázek: https://www.eru.cz/seniori_2_12_2021_dotazy
Pomoc seniorům – DPI a změna dodavatele 2
Datum: 13. 12. 2021
Čas: 9:30 – 11:00
Odkaz na událost: https://www.eru.cz/seniori_13_12_2021
Odkaz pro položení otázek: https://www.eru.cz/seniori_13_12_2021_dotazy
Detailní informace pak naleznete na webových stránkách www.eru.cz.
Zpracovala: Mgr. Jindra Tužilová
vedoucí legislativní analytička
Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
Telefon: +420 604 345 806
E-mail: info@smscr.cz
IČO: 751 301 65
ID datové schránky: khcbsyh
Hlavní kancelář
Nábřeží 599, 760 01 Zlín-Prštné
Regionální kancelář
Národní 41, 110 00 Praha 1
Projektová regionální kancelář
Žižkova 98, 586 01 Jihlava