5. 5. 2021 – Dotazník zjišťující stanovisko samospráv k případnému rušení stavebního úřadu a jeho následného ponechání si ve své budově, navazoval na anketu zjišťující postoj zaměstnanců stavebních úřadů k přechodu do státního úřadu.
Oba tyto dotazníky byly rozeslány obcím a stavebním úřadům v březnu 2021. Záměrem bylo zjistit, co bychom správně měli vědět již při předložení návrhu nového zákona a co se mělo nacházet v analýzách dopadů, které jsou přílohou všech legislativních změn. Ze strany předkladatele návrhu zákona k podrobné analýze zaměřené na dopady na samosprávy a zaměstnance nikdy nedošlo. Nedošlo ani k diskusi se zaměstnanci stavebních úřadů či obcemi, která dle našeho návrhu měla být vedena před předložením zákona. A tak se na zásadní postoje musely zeptat organizace a sdružení, jako je např. Sdružení místních samospráv ČR, které je povinným připomínkovým místem, zastupuje více jak 2000 malých obcí a s přispěním svých členů, návrh zákona hojně připomínkovalo.
Vládní návrh zákona (sněmovní tisk 1008) v době rozesílky dotazníku (30. 3. 2021) byl již upozaděn, ve prospěch komplexního pozměňovacího návrhu poslance Martina Kolovratníka (ST1008/7), který vypracoval v součinnosti s rezortem MMR, tedy samotným předkladatelem. Bohužel ani v případě návrhu poslance Kolovratníka nejsou řešeny základní otázky dopadů – personálních i materiálních – a k tomuto návrhu se dokonce ani povinná připomínková místa nemohla vyjádřit. Veškerá argumentace se vede přes média, či na vládních výborech, pokud jsou na ně zástupci připomínkových míst vpuštěni, což ovšem není pravidlem, ale výjimkou.
Obcím byly ve velmi krátkém časovém úseku (30. 3. – 6. 4.) položeny níže uvedené otázky, na které odpovědělo 240 obcí. Některé odpovědi, především v případě archivů i zaměstnanců byly více než zajímavé.
Dotazovali jsme se především na následující:
V případě změny struktury stavebních úřadů (zrušení spojeného modelu) souhlasili byste s pokračováním provozu stavebního odboru ve vaší budově?
Pokud jste v předchozí otázce odpověděli "ano", tak za jakých podmínek byste ponechali provoz stavebního odboru ve vaší budově?
V případě odchodu stavebního úřadu z vaší budovy nebo jeho zrušení, najdete pro uvolněné prostory uplatnění?
Pokud by došlo ke změně systému stavebních úřadů, nabídli byste stávajícím zaměstnancům jinou pozici v rámci organizační struktury vaší obce/města?
V případě změny systému stavebních úřadů, jak přistoupíte k existenci "spojených" archivů (ptáme se na fyzické složky, ne na spisovou službu)?
Jaké dopady nového stavebního zákona očekáváte?
Odpovědi naleznete v příloze. Všem, kteří nám dotazník vyplnili, velmi děkujeme!
Sdružení místních samospráv ČR, z.s.
Nábřeží 599, 760 01 Zlín - Prštné
Telefon: +420 604 345 806
E-mail: info@smscr.cz
IČO: 751 301 65
ID datové schránky: khcbsyh
Hlavní kancelář
Nábřeží 599, 760 01 Zlín-Prštné
Regionální kancelář
Národní 41, 110 00 Praha 1
Projektová regionální kancelář
Žižkova 98, 586 01 Jihlava